Дослідження вітчизняного ринку програмного забезпечення та обґрунтування напрямів вдосконалення маркетингової діяльності ТОВ «ЕЙ-ЗЕД КОД» з використанням інструментів Інтернет-маркетингу
Автор: Калник Ольга Богданівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Інтернет-маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Сучасний світ неможливо уявити без програмного забезпечення (ПЗ). Розробка ПЗ перетворилася на окрему галузь, що займає чільне місце у світовій економіці, в тому числі в Україні. У 2021 році світові витрати на IT-послуги склали 1229 млрд дол. США, і ця галузь зростає щороку, в тому числі очікується зростання на 3,2% у 2023 році. При цьому із розвитком технологій, з новою технологічною революцією, цифровізацією світу значення розробки програмного продукту лише зростатиме [1]. Незважаючи на досить велику увагу, що приділяється технічному розвитку програмного забезпечення, публікацій, присвячених їхньому маркетингу практично немає. А питання пов’язані з маркетингом програмного забезпечення не опрацьовані ні в теоретичному, ні в методологічному плані. Створення та розвиток теорії та методики маркетингу у сфері програмного забезпечення, розробка та просування нових програмних продуктів у мережі Інтернет є актуальним та сучасним [2]. Об’єкт дослідження –ТОВ «ЕЙ-ЗЕД КОД». Предмет дослідження – теоретичні, методичні, організаційні та практичні аспекти організації маркетингової діяльності підприємства на ринку програмного забезпечення. Мета дослідження: дослідження особливостей формування комплексу вітчизняного маркетингу експортерів програмного забезпечення та розробка пропозицій щодо підвищення його ефективності. Результати дослідження. В першому розділі роботи зосереджено увагу на дослідженнятеоретичних аспектів маркетингової діяльності на ринку програмного забезпечення. Зокрема, було досліджено сутність та складові концепції маркетингу на ринку програмного забезпечення; розглянуто комплекс маркетингу підприємства на ринку програмного забезпечення; обгрунтувано вибір цифрових інструментів для підвищення ефективності маркетингу програмного забезпечення. У другому розділі роботи проаналізували виробничо-господарську та маркетингову діяльності ТОВ «ЕЙ-ЗЕД КОД». В даному розділі було описано фінансово-економічну діяльність компанії та оцінено ефективність маркетингу програмного забезпечення. Також було проведено аналіз комплексу інтернет-маркетингу підприємства. В третьому розділізосереджено увагу надослідження ринку програмного забезпечення та оцінюванню ринкових можливостей ТОВ «ЕЙ-ЗЕД КОД». Було детально досліджено ринок програмного забезпечення та особливості його представлення в мережі інтернет. Проведено сегментування ринку програмного забезпечення та опитування основних сегментів за допомогою сервісу Google Forms. Проведено SWOT-аналіз та оцінювання конкурентних позицій ТОВ «ЕЙ-ЗЕД КОД». В четвертому розділі запропоновано напрямки удосконалення маркетингової діяльності підприємства з використанням інструментів інтернет-маркетингу. Зокрема, в даному розділі було проведено аналіз ефективності Інтернет-реклами компанії підприємства з використанням системи показників ефективності. Запропоновані методи підвищення ефективності використання ТОВ «ЕЙ-ЗЕД КОД» комплексу маркетингових комунікацій, а також удосконалення цільової сторінки сайту компанії та її оптимізація під пошукові запити. За результатами дослідження було зроблено висновок, що для ефективного управління маркетинговою діяльністю підприємства на ринку програмного забезпечення необхідно забезпечити такі комунікаційні зв’язки між учасниками рекламної діяльності, які б дозволили менеджерам оперативно діяти відповідно до змін будь-якого параметра елементів системи. На наш погляд, основне навантаження при цьому падає на службу реклами і просування продукту, які є важливими елементами процесу реалізації продуктової стратегії підприємства. Для забезпечення ефективного досягнення цілей, поставлених перед маркетинговою діяльністю необхідно спочатку забезпечити якість входів, потім процесу управління рекламною діяльністю з урахуванням впливу факторів зовнішнього середовища і наявністю зворотного зв’язку. Таке управління маркетинговою діяльністю на підприємстві має забезпечити високоякісний прогноз параметрів виходу, відмінну якість входів системи і облік факторів зовнішнього середовища прямого і непрямого впливу, що буде сприяти ефективному просування підприємства на ринку програмного забезпечення. Ключові слова: ринок програмного забезпечення, маркетингова стратегія, інтернет-маркетинг, інтернет-реклама, маркетингові комунікації, інтернет-сайт. Перелік використаних літературних джерел. 1. Голидьбіна А.В. Язвінська Н.В. Особливості сучасного ринку іт-послуг та специфіка просування на ньому. Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». 2022. С. 1-13. 2. Горбаченко С.А. Проблеми формування конкурентного середовища ринку програмного забезпечення. Вісник соціально-економічних досліджень. 2022. №40. С. 41-46. 3. Карташов С. Мільярди на AI та Decision Intelligence: що ще очікує світ IT у 2022 році? 2021. 2 грудня. URL.:https://www.epravda.com.ua/columns/2021/12/2/680316/ 4. Крикавський Є.В., Третьякова Л.І., Косар Н.С. Стратегічний маркетинг: навч. посібник. Львів, 2013. 256 с. 5. Курочкіна І. Особливості розвитку маркетингу територій в умовах цифрової економіки. Бізнес-Інформ. 2018. № 8. С. 258–263. 6. Северин М.А. Аналіз комунікаційно-аналітичного забезпечення маркетингу вітчизняних підприємтсв в умовах інформатизації. Економiка та держава. 2021. №12. С.139-145. 7. Танасійчук А., Громова О., Шевчук А. Тенденції розвитку програмного забезпеченнята проведення маркетингових досліджень. Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky. 2021. № 9. Том 2. С. 104-111. URL.:http://ir.vtei.edu.ua/card.php?id=27270 8. Хищенко О. IT-ринок України: хто працює в найдинамічнішій галузі країни. 2021. URL.: https://daily.rbc.ua/ukr/show/it-rynok-ukrainy-rabotaet-samoy-dinamichno-1614070059.html