Дослідження ринку банківських продуктів України та обґрунтування напрямів підвищення конкурентоспроможності на ньому АТ "Ідея Банк"
Автор: Бурбеза Микола Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Конкурентоспроможність банківської установи відображає успішність її функціонування при набутті нею, утриманні та покращанні ринкових позицій. Результати аналізу різних підходів у науковій літературі до визначення сутності такого поняття як "конкурентоспроможність банку" дозволив виявити певні його властивості [1, 2, с. 429]. З метою розроблення заходів щодо підвищення своєї конкурентоспроможності на ринку, комерційні банки повинні провести її оцінку, використовуючи різноманітні методи, кожен з яких характеризується наявністю певних переваг та недоліків [3, 4, с. 1190]. Важливий вплив на конкурентоспроможність банку має конкурентоспроможність його продуктів. Тому комерційному банку необхідно сформувати привабливий для клієнта комплекс маркетингу, постійно втілювати у нього інновації [5, с. 22-48, 6]. Об’єкт дослідження – конкурентоспроможність АТ "Ідея Банк" на ринку банківських продуктів України, роль у її формуванні маркетингової діяльності даного банку. Предмет дослідження – теоретико-методичні засади щодо формування конкурентоспроможності банківської установи на ринку. Мета дослідження: дослідження ринку банківських продуктів України, конкурентоспроможності АТ "Ідея Банк" на ньому і розроблення рекомендацій щодо її підвищення. Результати дослідження. АТ "Ідея Банк" – це комерційних банк з іноземним капіталом. Свою продуктову політику він формує окремо для двох типів ринку - ринку приватних клієнтів і бізнес клієнтів та постійно її коригує відповідно до змін у середовищі свого функціонування. Асортиментна група депозитних та кредитних продуктів АТ "Ідея Банк" для приватних клієнтів є достатньо широкою, для бізнес-клієнтів – трохи вужчою. АТ "Ідея Банк" має свою товарну марку і пропонує високий рівень сервісу для клієнтів. У 2021 р. спостерігалося зростання величини залучених ним коштів від всіх груп клієнтів та виданих банком кредитів, що свідчить про довіру клієнтів до нього. АТ "Ідея Банк" орієнтований передусім на обслуговування приватних клієнтів. Гарантією якісних продуктів досліджуваного банку є їх надання висококваліфікованим персоналом та належна технічна оснащеність АТ "Ідея Банк", розгалуженість його збутової мережі, а також показники безпеки, в основі яких лежить розмір та репутація даного банку, можливість отримання у ньому додаткових послуг, активні маркетингові комунікації, що передбачають залучення офлайн та онлайн інструментів. Протягом останніх років банківська система України функціонувала доволі стабільно. Ситуація значно погіршилася в умовах воєнного стану. У 2022 р. у рейтингу найбільш надійних банків України, першість, як і у попередні роки, припадала на іноземні та державні банки. Проведений аналіз свідчить, що АТ "Ідея Банк" входить до банків-лідерів на ринку України у сфері кредитування фізичних осіб. За результатами опитування визначено, що до найважливіших чинників впливу на вибір банку клієнти відносять надійність банку та наявність Інтернет-банкінгу, до найважливіших чинників впливу на рішення про вибір певних банківських продуктів - можливість скористатися ними онлайн, програми лояльності для клієнтів, додаткові можливості банківського продукту та консультації менеджера. Проведений SWOT-аналіз діяльності АТ "Ідея Банк" дозволив визначити напрями покращання його маркетингової діяльності з метою використання ринкових можливостей і посилення конкурентоспроможності на ринку. У ході проведених досліджень було визначено конкурентоспроможність депозиту "Дохідний" АТ "Ідея Банк" порівняно з аналогічними продуктами банків-конкурентів. Аналізуючи отримані результати, можна стверджувати, що депозит "Дохідний" АТ "Ідея Банк" у гривні є менш конкурентоспроможним, ніж депозит "Строковий" АТ АКБ "Львів" за рахунок нижчих річних відсотків за депозит, проте знаходиться майже на одному рівні із депозитом "Прибут¬ковий" АТ "Кредобанк" та депозитом "Дохідний" АТ "ПУМБ". Одночасно АТ "Ідея Банк" для підвищення конкурентоспроможності свого депозитного продукту необхідно насамперед вдосконалити такі його споживчі параметри як його варіативність, доступність та використання інформацій¬них технологій при наданні. Для визначення пріоритетності напрямів підвищення конкурентоспроможності АТ "Ідея Банк" було використано метод аналізу ієрархій. Його результати засвідчили, що пріоритетними заходами у напрямі підвищення конкурентоспроможності досліджуваного банку є розширення використання ним електронних каналів збуту, інвестування у перспективні проекти в Україні, збільшення асортименту інноваційних банківських продуктів, оптимізація кількості відділень та представництв, оптимізація цінової політики щодо банківських продуктів, підвищення якості банківських продуктів, пакетування банківських продуктів для окремих сегментів, покращання якості кредитного портфелю та проведення рекламних кампаній в мережі Інтернет. Ключові слова: ринок банківських продуктів, конкурентоспроможність комерційного банку, конкурентоспроможність банківського продукту, конкурентні переваги банку, метод аналізу ієрархій. Перелік використаних літературних джерел. 1. Крухмаль О.В., Барановська О.А. Конкурентоспроможність банку та банківського продукту: фактори впливу та оцінка. Ефективна економіка. 2014. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3023 (дата звернення 22.10.2022). 2. Литовченко М.О., Татьяніна С.М. Сутність та значення конкуренто-спромо欬ності банків. Інфраструктура ринку. 2019. Вип. 35. С. 427-432. DOI: 10.32843/infrastruct35-67. 3. Швед Т.В., Біла І.С. Оцінка конкурентоспроможності підприємства. Економіка і суспільство. 2017. Вип. 8. URL : https://economyandsociety.in.ua/ journals/8_ukr/70.pdf (дата звернення 18.11.2022). 4. Торяник Ж.І., Копилець В.І. Методичні підходи до оцінювання конкурентоспроможності банку та банківських послуг. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 19. С. 1189-1197. DOI: 10.32782/2524-0072/2018-19-178. 5. Кубів С.І., Крикавський Є.В., Косар Н.С. Маркетингова концепція формування привабливості комер¬цій¬ного банку: монографія. Львів, 2006. 232 с. 6. Косар Н.С., Кузьо Н.Є., Білик І.І. Комплекс маркетингу у підвищенні конкурентоспроможності комерційних банків України у сучасних умовах. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія Економіка. 2019. Вип. 2 (12). С. 67-72.