Ідентифікація українців крізь призму сучасного кіно

Автор: Волошина Ольга Ігорівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Соціологія
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Волошина О. І., Школяр М. В. (керівник) Ідентифікація українців крізь призму сучасного кіно. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2022. Магістерська кваліфікаційна робота присвячена вивченню сучасного українського кінематографу як засобу формування національної ідентичності. Актуальним, на наш погляд, залишається наукове питання, чи знатне сучасне українське кіно формувати національну ідентичність. Процеси розширення функціональних можливостей українського кіно та активні соціально – політичні події на теренах України, в першу чергу - війна росії проти України, відобразилися у наповненні сучасних фільмів та серіалів. Актуальним, на наш погляд, є наукове обґрунтування функціональних можливостей кінематографу як чинника консолідації довкола національних символів та цінностей, або, навпаки, - розмивання національної ідентичності українців. Об’єкт дослідження: кіно як засіб впливу на свідомість громадськості Предмет: ідентифікація українців крізь призму сучасного кіно Мета: з’ясувати роль сучасного українського кіно як інструменту формування національної ідентичності Результати дослідження: У першому розділі висвітлено теоретико-методологічні аспекти дослідження кіно в соціології. Визначено специфіку кіно як багатофункціонального засобу масового впливу, актуальні аспекти формування національній ідентичності засобами художнього кіно. На базі теоретичного та емпіричного наукового пошуку створено авторську структурну схему розгляду кіно як різностороннього інструменту впливу. В основу роботи покладено ідеї соціокультурного підхіду та символічного інтеракціоналізму. Відзначено важливість тематичного та символічного наповнення кіно, оскільки завдяки ньому відбуваються процеси ідентифікації та категоризації соціального середовища. Глядач пізнає та власноруч формує реальний простір на базі екранної «гіперрельності». Другий розділ містить результати авторського емпіричного соціологічного дослідження ролі сучасного українського кіно у формуванні національної ідентичності молоді (на прикладі м. Львова). Методом контент-аналізу визначено національні атрибути, присутні в сучасних українських фільмах, цінності та моделі поведінки, які пропагує кіно. Здійснено порівняння двох умовних періодів в житті українців (до та під час російсько – української війни) і проаналізувано зміни у цінностях, які транслює сучасне кіно, створене впродовж цих періодів. Методом якісного емпіричного дослідження (глибинного інтерв`ю) визначено ставлення інформантів до сучасного українського кінематографу та рефлексії щодо національних цінностей у цих фільмах. Таким чином, визначено роль сучасного кіно в процесі національної ідентифікації українців. Ключові слова: кіно, ідентифікація, національна ідентичність, атрибути національної ідентичності.