Професійна реалізація випускників освітньої програми "Соціологія" закладів вищої освіти України на вітчизняному ринку праці

Автор: Томіч Юлія Олегівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Соціологія
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: німецька
Анотація: Ринок праці є центральним інститутом будь-якого розвиненого суспільства. Це бачимо з моніторингу вітчизняних ЗМІ, які регулярно оприлюднюють статистику з цього питання, повідомляють про динаміку, тенденції, кількість безробітних та вільні вакансії. Питання про перспективи кар’єрного росту випускників-соціологів в Україні є широким полем для дискусії. Ця тенденція пов’язана з трансформацією сучасних суспільств: вони вже не індустріальні, а є суспільством знань, в яких цей ресурс надзвичайно важливий. Не кожний соціум, зокрема український, розуміючи важливість об’єктивних даних та аналітики, працює над розробленням і реалізацією політик в цьому напрямі. Традиція вивчення громадської думки, її впливу на суспільні процеси, використання цифр й аналітики, осмислення і критичного мислення при прийнятті рішень чи з’ясуванні суті процесів і явищ формується на рівні громадянського суспільства та урядових програм не один рік. В нашому суспільстві така традиція не є поширеною і часто це призводить до необдуманих, неперспективних, а інколи й критичних рішень чи дій з боку управлінців і людей. Глобалізація змінює характер і роль вищої освіти в суспільстві, адже ринкові принципи стають важливою умовою для її реформування та функціонування. (Мосьпан, 2021) Мета дослідження: вивчити особливості професійної реалізації випускників ОП “Соціологія” на вітчизняному ринку праці. Об’єкт дослідження: випускники ОП «Соціологія» Національного університету «Львівська політехніка». Предмет дослідження: особливості процесу професійної реалізації випускників ОП «Соціологія» на вітчизняному ринку праці. Висновки нашого дослідження показали, що соціологів аж ніяк не можна зустріти лише в коридорах університетів чи службах зайнятості, як це часто нав’язують на масовому рівні. Випускники успішно працюють в маркетингу, HR, PR, SMM. Вони зайняті у мас-медіа, комерційному секторі, економіці та банкінгу, а також у комп’ютерній індустрії, на управлінських та академічних посадах. Можливо, саме нерозуміння суті професії, перспективи професійної реалізації, негативні очікування щодо початку кар’єри зменшують відсотки випускників ОП Соціологія. Вважаємо, що вступати до ЗВО старшокласник повинен здійснюючи свій вибір свідомо: вибрати професійний вектор розвитку завчасно, ознайомитися із перевагами обраної професії відповідно до методики профорієнтації абітурієнта. Ключові слова: ОП «Соціологія», заклад вищої освіти, ринок праці, професійна самореалізація, студент-випускник Перелік використаних літературних джерел: Мосьпан, Н., (2021) Вища освіта та ринок праці в Україні: десятиліття взаємодії. Освітологічний дискурс, 2021, №1(32), 20-38