Інформаційне забезпечення тьютора у закладах вищої освіти
Автор: Ковальчук Ульяна Романівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Інформаційна, бібліотечна та архівна справа
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: На сьогоднішній час вплив тьютора на формування свідомості та успішності навчання студентів відіграє важливу роль. Тьютор – особа, яка забезпечує процес індивідуальної та самостійної роботи студента, що допомагає визначити шлях до своєї професійної орієнтації. Тьютор у своїй професійній діяльності є одним з найближчих порадників, інколи навіть другом і помічником студента, така людина допомагає студенту подолати проблеми та труднощі. Саме вміння індивідуального підходу тьютора дає можливість запобігти проблемам, що можуть виникнути у студента. Проте не завжди тьютор має достатньо інформаційного забезпечення для якісного та ефективного виконання своєї роботи. Тому використання сучасних комп’ютерних технологій в роботі тьютора є досить актуальним та необхідним. Якщо тьютор матиме достатньо велику кількість інформації, то зможе набагато швидше виконувати свою роботу та пришвидшить процес адаптації у навчальному закладі. Окрім цього, використання тьютором інформаційних технологій допоможе йому організувати свій час та дозволить йому виконувати функції тьютора паралельно із професійною діяльністю [2]. Об’єкт дослідження – організація роботи тьютора для покращення адаптації студентів. Предмет дослідження – створення інформаційного ресурсу для підтримки адаптації студентів. Мета дослідження в створенні інформаційного забезпечення для покращення роботи тьютора. Проаналізувавши наукові видання, варто зазначити, що тьютор є консультантом та наставником, другом для студента, який організовує процес 96 навчальної діяльності, залучає студентів до участі в спортивних заходах, культурно-масових заходів, соціальних проєктів. Тьютор – це індивідуальний наставник, який закріплюється за кожним студентом окремо і супроводжує його до кінця навчання. Тьютор – це консультант (куратор), який забезпечує організацію індивідуального навчання, контролює організацію проведення заходів, які відбуваються на базі навчального закладу. Основним завданням наставника є допомогти вирішити проблему студента та супроводжувати його на всіх етапах студентського життя. Вивчаючи психологічний стан особистості, потреби, недоліки, наставник складає індивідуальний графік, який допоможе студентові адаптуватися до навчання, знайти метод та форму навчання, який підійде кожному окремому студенту. Тьютори-наставники є посередниками між студентами та викладачами, бачать проблеми, які можуть виникнути між ними та допомагають знайти вихід для їх вирішення. У своїй діяльності тьютор повинен взаємодіяти із структурними підрозділами університету для того, щоб володіти інформацією щодо введення змін в освітній процес, залучення студентів до наукової діяльності, що розвиває принципи самостійності, академічної доброчесності студента, залучення до волонтерства, студентського самоврядування, культурно-мистецького життя університету та спортивного життя університету. Зв’язок студента із структурними підрозділами необхідний тьютору для того, щоб проаналізувати рівень їх комунікації та допомогти вирішити соціальні та організаційні питання, залучити студента до наукової, спортивної, навчальної та культурно-мистецької діяльності університету. Успішне навчання студентів а повній мірі залежить від рівня їх адаптації до навчальної, наукової діяльності. Допомога студентам у розвитку, виявленні проблем чи переваг є вкрай важливим, адже саме робота над помилками, робота над розвитком особистості, пояснення цілей чи завдань полягає на тьютора, який завжди зможе знайти правильний підхід і правильне рішення. У магістерській 97 кваліфікаційній роботі використано дерево цілей, яке візуально показує, як організована робота тьютора, його цілі, а також засоби для їх реалізації. Інформаційна модель показує взаємозв’язок тьюторства з різними напрямками навчальної діяльності, які допомагають студенту розуміти, в якій групі навчатиметься, які дисципліни вивчатиме, отримуватиме інформацію про наставника (тьютора) та його досвід, а також можливості участі студента у різноманітних соціальних проєктах, гуртках та наукових заходах. Формальна модель відображає основний процес діяльності та функціонування тьюторства. Створення інформаційного онлайн-асистента забезпечує тьютора всією необхідною та важливою інформацією щодо діяльності гуртків, проведення наукових конференцій, діяльності спортивних секцій, інформаційних сервісів для студентів, інформації щодо алгоритму поселення у гуртожитки та надання інформації щодо керівництва студмістечка, інформація про події університету, курси, розклад тренінгів для тьютора, що допомагає тьютору правильно організувати свій час. Ключові слова – адаптація, інформаційні-комп’ютерні технології, консультант, інформаційний онлайн-асистент, тьюторство.