Відеоігри як чинник формування “геймерських” молодіжних субкультур в сучасному українському суспільстві
Автор: Мацюк Олег Михайлович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Соціологія
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: В наш час все більше стає очевидним, що молодіжна культура у специфічних її проявах має все більший вплив на ціннісні орієнтири суспільства в цілому. А одним з основних чинників, які є визначальними у формуванні сучасних молодіжних субкультур, є відеоігри. Завдяки розвитку новітніх технологій відеоігри стають все більше інтерактивними та видовищними, що дозволяє задовольняти максимум людських потреб і, отже, відеоігри таким чином мають широкий спектр впливу на особистості їх споживачів. Інтернет простір може розглядатися як сукупність позицій, ролей, відносин, потоків ресурсів, у якому формуються механізми угрупування на основі спільних ціннісних орієнтацій геймерів. Зі сторони практичної актуальності - тему «Відеоігри як чинник формування “геймерських” молодіжних субкультур в сучасному українському суспільстві» було обрано через зростаючу популярність відеоігор в житті сучасної української та світової молоді в цілому, та через стрімкий розвиток індустрії відеоігор. Із сторони теоретичної актуальності - актуальність теми підкреслюється значним інтересом, представників гуманітарних та технічних наук, що звертаються до теми дослідження впливу відеоігор на суспільство. Мета магістерської роботи - полягає в тому, щоб на основі аналізу наукової літератури і проведених емпіричних досліджень встановити, яку роль відіграють відеоігри у процесі формування молодіжних субкультур серед сучасної української молоді. Об’єкт за критерієм загальної проблеми - процес формування геймерських субкультур в суспільстві. Об’єкт за критерієм носія проблеми - сучасна українська молодь Предмет дослідження - вплив відеоігор на сучасну українську молодь. Під терміном «молодіжна субкультура» – розуміється якась конкретна культура певного молодого покоління, яке володіє загальними стилем життя, поведінки, групових норм, цінностей та переконань. Геймерська субкультура включає в себе всі основні ознаки, які притаманні і іншим субкультурам: спільні погляди на світ, спільні теми для обговорень, унікальний стиль мовлення (сленг), стиль поведінки. Вивченням феномену геймерських субкультур та відеоігор займається багато наук, таких як: соціологія, психологія, економіка, культурологія, філософія, релігієзнавство, педагогіка. Результати проведеного дослідження показали, що в більшості молодь знайома з основними термінами пов’язаними з геймерською субкультурою, респонденти жіночої статі в більшості не ідентифікують себе як учасника геймерських субкультур, натомість більшість респондентів чоловічої статі – ідентифікують. Більшість молоді зазначило, що серед їх друзів також є «геймери». Що говорить про широку поширеність цього явища серед молодого покоління. В цілому молодь позитивно ставиться до відеоігор, та до їх ролі в житті гравців, але варто зазначити що серед вищих вікових категорій, відсоток тих хто позитивно ставиться до відеоігор – менше. Найпоширенішими мотиваціями для молоді грати в відеоігри, є приємне проведення вільного часу, змагання з іншими гравцями та проведення часу з друзями. Ключові слова: субкультура, відеоігри, молодь.