«Освітньо-виховні практики Ізраїлю як чинник захисту національних інтересів: досвід для України»

Автор: Удіренко Дар'я Олександрівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародні відносини
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Ізраїль – це відносно молода європейська країна із кількістю населення 9 млн, що проживаються на території 22 тис. кв. м. (для порівняння майже такою є територія Львівської області України). Від моменту ухвалення незалежності Ізраїль змушений з використанням зброї боротися за державність із арабськими державами та палестинськими бойовими терористичними організаціями. Незважаючи на це, Ізраїль належить до країн ринкової економіки, прогресивно модернізує галузі господарства та розробив систему освітньо-виховних практик, яка слугує фундаментом для захисту національних інтересів єврейського населення. В Ізраїлі наявна новітня система освіти, обов’язкове навчання у якій для дітей починається із садочка, початкова школа (1–6 класи) – це перший освітній рівень, який закладає фундамент в освіті сучасного школяра та стає початком для подальшого навчання та вдосконалення вмінь та навичок дітей. Середня (7–9) та старша (10–12) школи акцентують увагу на дослідницькій та проєктній діяльності учнів. А більшість університетів Ізраїлю входять до рейтингу найкращих вишів світу. Однак головна цінність цієї освітньої системи – виховання дітей та молоді у патріотичному дусі, з любов’ю до власного народу та з ентузіазмом розвивати свою державу. Ізраїльський досвід у сфері розбудови освіти може стати корисним і в Україні. Сьогодні молода українська суверенна держава, яка є полікультурною країною, докладає неабияких зусиль для відродження та розвитку української історії, традицій та звичаїв. Об’єкт дослідження – особливості системи освіти й виховання дітей та юнацтва в Ізраїлі. Предмет дослідження є освітньо-виховні практики Ізраїлю як чинник захисту національних інтересів та шляхи вдосконалення освіти в Україні на основі ізраїльського досвіду. Мета дослідження – узагальнити освітньо-виховні практики Ізраїлю як чинник захисту національних інтересів та шляхи вдосконалення освіти в Україні на основі ізраїльського досвіду. У даній магістерській кваліфікаційній роботі опрацьовано історіографію дослідження освітньо-виховних практик Ізраїлю, що включає вітчизняні та зарубіжні джерела. Як наслідок, було визначено, що це питання досліджується як зарубіжними, так і вітчизняними дослідниками, зокрема О. Золотарьова, Д. Васильєва, А. Растригіна, А. Воєвода, Ю. Лимарєва. Однак можливість інтеграції ізраїльських освітніх методик в національну систему освіти України, дозволить виховати новітнє покоління українців, досліджено побіжно. Узагальнено особливості та пріоритети системи освіти в Ізраїлі, їх роль у боротьбі за державність. В цілому, освітньо-виховна система Ізраїлю, як і низка інших сфер, відповідає рівню економічно розвиненої держави. Вона стабільно посідає високі позиції у рейтингах «Education at Glance», «QS World University Rankings» тощо. Крім цього, за останні півстоліття 12 ізраїльтян були удостоєні Нобелівської премії (країна із населенням усього 9 млн осіб). Ізраїль витрачає чималу частину свого доходу саме на утримання освітньої сфери. Більше на освіту серед світових країн витрачає тільки Угорщина, якщо брати до уваги видатки та загальну кількість учасників освітнього процесу. Президент Ізраїлю Іцхак Герцоґ та Міністр освіти доктор Іфат Шаша-Бітон неодноразово наголошували на важливості якісної освіти для їхньої держави, стверджуючи, що саме вона є стрижнем соціально-економічного добробуту в країні. Висвітлено, що освітню систему в Ізраїлі поділяють на дошкільну, шкільну та вищу. У звіті «Education at Glance» за 2022 рік підкреслюється високий рівень затребуваності ранньої дошкільної освіти в Ізраїлі. Школи у Ізраїлі можуть бути державними, релігійними, приватними, але кожна із них повинні дотримуватися обов’язкового для вивчення списку предметів. Учнів спонукають шукати не один можливий варіант розв’язання завдання, а кілька. Головне у навчанні не заучування правил та теорем, а розвиток мислення, креативності, уяви. До кожного завдання навіть із математики варто підходити творче. Велику роль серед форм навчальної діяльності відіграють навчальні проєкти. Окремий розділ роботи присвячений перспективам реаргранізації освітньої системи України на освіти досвіду освіта Ізраїлю щодо формування та збереження національних інтересів. Вважаємо, що Україні варто запозичити низку актуальних освітньо-виховних практик. Так, учні не просто повинні засвоювати основні знання із дисциплін, а повинен використати свій потенціал задля розвитку соціуму, тому варто змінити низку завдань на проєктну, дослідницьку діяльність. Важливо, не відбити у дітей бажання навчатися, тому основною навчального процесу має бути невимушеність, емоційна легкість, а не боротьба за високу оцінку. Наша країна повинна виробити чітких алгоритм дій у тому випадку, якщо в певних школах використовують антиукраїнську пропаганду в будь-яких формах. Навчання повинно проводитися державною мовою Так, скажімо, Міністр освіти Ізраїлю Іфат Шаша-Бітон у 2022 році позбавила ліцензій 6 навчальних закладів за розпалювання національної ворожнечі. В Україні також повинна бути розвинена система реагування на подібні явища. Окремо в Україні варто піклувалася на державному рівні про обдарованих дітей. Ключові слова: освітньо-виховної практики, вища освіта Ізраїлю, середня освіта Ізраїлю, дошкільна освіта Ізраїлю, освіта як чинник захисту національних інтересів, шляхи реорганізації української освіти. Перелік використаних літературних джерел Васильєва Д. В. (2018) Динамізм, гнучкість і автономність три наріжні камені математичної освіти в державі Ізраїль. Український педагогічний журнал. № 3. С. 20-25 Золотарьова О. В. (2017) Освітньо-виховні традиції Ізраїлю як чинник захисту національних інтересів. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. Вип. 2. С. 129-136 Карпенко О.В., Демида Є.Ф. (2013) Децентралізаційні процеси у сфері надання освітніх послуг в Ізраїлі. Психологія і педагогіка. №3. С. 92 96 Компанієць О. В. (2017) Поняття неформальної освіти в сучасній фаховій літературі держави Ізраїль. Педагогічний альманах. Вип. 34. С. 279-285. Михайлишин Г. Й. (2021) "Soft skills" у системі освіти Ізраїлю: креативність, мотивація та лідерство. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки: реалії та перспективи. Вип. 84(2). С. 11