Художньо-образне формування знакових систем для арт галерей
Автор: Язепова Олена Олегівна
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Дизайн (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Протягом останніх двадцяти років збільшилась роль арт-галерей у формуванні художнього ринку в Україні та світі [1], адже вони є культурним осередком, що впливає на збереження автентичності, формування духовних цінностей сучасного суспільства та розвиток молодого покоління митців [2]. Сьогодні арт-галереї все частіше репрезентують свою діяльність за допомогою онлайн-платформ [3], крім того впровадження цифрових технологій та автоматизація графічних процесів повністю змінили художньо-проєктну творчість [4]. Тому сучасне мистецтво нерозривно пов’язане з комп’ютерними технологіями, зокрема сайти та сторінки в соціальних мережах галерей створюються за допомогою векторних і растрових графічних редакторів [5]. Крім того, вітчизняні науковці дослідили методологічні основи формування художньої образності у рекламі арт-галерей [6], розглянули знаково-символічну систему поняття знак і символ у рекламній комунікації та мистецтві [7, 8]. Також вітчизняними дослідниками описано художній образ як інструмент втілення комунікативної ідеї рекламного повідомлення [9] та з’ясовано основні принципи, що використовуються при побудові логотипів закладів мистецтва [10]. Об’єкт дослідження – арт-галереї. Предмет дослідження – особливості художнього формування знако-образних систем для арт-галерей. Обсяг дослідження – магістерська кваліфікаційна робота викладена на 135 сторінках, складається з 5 розділів, висновків, 82 ілюстрації, списку використаних джерел (51 позиція), додатків. Мета дослідження: виявити особливості художнього формування знако-образних систем для арт-галерей, їх специфіку та характеристики, з’ясувати методи створення знако-образних систем для арт-галерей та їх вплив на формування сучасного соціокультурного середовища. У роботі вперше у вітчизняній практиці проаналізовано художнє формотворення знако-образних систем для сучасних арт-галерей. Охарактеризовано особливості створення візуальної ідентичності для галерей; з’ясовано, що важливе місце у формотворенні айдентики посідає рекламне повідомлення, яке є набором знаків, образів та символів. Розглянуто основні принципи створення художнього формотворення знако-образних систем в айдентиці арт-галерей, досліджено їх специфіку та характерні риси. Описано використання знако-образних систем у візуальній ідентичності арт-галерей на прикладі сучасних вітчизняних та закордонних галерей. Досліджено, що у наш час створення візуальної ідентичності для галерей за допомогою знако-образних систем є необхідним для того, щоб їх популяризувати та привертати увагу більшої аудиторії людей. Ключові слова: графічний дизайн, візуальна ідентичність, арт-галереї, художнє формування, знаки, образи. Література: Михальчук В. В. Мистецька галерея як феномен арт-простору сучасної України. Мистецтвознавчі записки. 2014. Вип. 26. С. 201-210. Домащук Х. Арт-галерея як предмет суспільно-гуманітарного знання. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2017. Вип. 32. С. 121-129. Новачинський Ю. Спеціалізовані онлайн-платформи в контексті еволюції мистецького процесу в Україні в цифрову добу: Спроба класифікації. Науковий журнал. Художня культура. Актуальні проблеми. Вип. 15. Ч. 2. 2019. С. 41-45. doi:10.31500/1992-5514. Михальчук В. В. Художні галереї і візуальне мистецтво новітніх технологій. Мистецтвознавство. Вісник НАКККіМ. № 1. 2014. С. 148-153. Прищенко С. В., Прищенко М. О. Інтернет як актуальний засіб рекламних комунікацій у ХХІ столітті: web-технології та стилістичні тенденції. Теорія та практика дизайну. Мистецтвознавство. Вип. 7. 2015. С. 218-226. Прищенко С. В. Художня образність у рекламі в умовах соціокультурних трансформацій ХХ – ХХІ ст. Парадигма пізнання: гуманітарні питання. № 9 (20), 2016. С. 1-27. Геренко С. С. Знаково-символічна система поняття знак та символ в рекламній комунікації: матеріали ІV Міжнародної науково-практичної конференції. У 2-х частинах. Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2016. Ч. 2. С. 30-33. Черепанова С. Художній потенціал філософії освіти: знаково-символічна специфіка мистецтва. Освіта і мистецтво: філософія єдності. Філософія освіти. 2012. № 1-2 (11). С. 238-259. Терещенко Д. В. Художній образ як інструмент втілення комунікативної ідеї рекламного повідомлення : збірник наукових праць. Серія «Спеціальні та галузеві соціології». Харків : НТУ «ХПІ», 2017. Том ІІІ, Вип. 4. С. 118-129. Литвинюк Л. К. Глобалізаційні тенденції як домінуючий напрям у проєктуванні логотипів закладів мистецтва. Наукові записки. Серія: Мистецтвознавство. 2012. №3. С. 223-227.