Архітектура комунікаційно-рекреаційного простору навчального закладу

Автор: Качмар Ірина Романівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Архітектура будівель і споруд
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У сьогоденні навчальний заклад повинен сприйматися не лише місцем здобуття знань та інформації, а й емоційно, соціально-безпечним простором для дітей. У зв’язку із зростанням психоемоційного навантаження на суспільство у 21 столітті, погіршенням екологічної ситуації, що теж впливає на ментальне здоров’я людини, важливо розробити нові принципи влаштування просторів для рекреації та комунікації. У контексті навчальних закладів особливо доречно зосередити увагу на проблемі відсутності приміщень для спілкування дітей, або ж навпаки - усамітнення при потребі. Адже психологічному розумінні архітектура сформує стійкі просторові реакції, звички в тілі дитини, образи, уявлення в ментальному, психо-емоційному просторі, які підсвідомо надалі впливають на життєдіяльність людини. Проблема, на вирішення якої спрямована тема магістерської роботи, – визначити роль комунікативно-рекреаційного простору в структурі середнього навчального закладу. Створення сучасних навчальних закладів є актуальним питанням, оскільки нормативна база з питань їхнього проектування, що існує на сьогодні, є застарілою і перебуває у процесі роботи й удосконалення. Дослідження у цій тематиці не є систематизованими. Рішенням для змін в архітектурно-планувальній схемі може стати введення салютогенного підходу при проектуванні комунікативно-рекреаційних просторів у середніх навчальних закладах. Він передбачає використання принципів відкритості, природності, безпеки, зрозумілості, соціальної адаптивності. Цей метод широко розповсюджений закордоном, зокрема у США, Чехії, Вірменії, Китаї. Аналоги саме цих країн були досліджені в науковій роботі. Об’єкт дослідження – архітектурний та предметний комунікативно- рекреаційний простір середніх навчальних закладів. Предмет дослідження – роль архітектурно-планувальної та об’ємно-просторової композиції комунікативно-рекреаційних просторів середніх навчальних закладів. Мета дослідження - визначити роль комунікативно-рекреаційного простору в структурі середнього навчального закладу. Результатами дослідження є визначення важливості проектування КРП у структурі навчального закладу, систематизація основних рекомендацій щодо дизайну КРП на базі салютогенного підходу. Ключові слова: комунікація, рекреація, простір, навчальний заклад, архітектура, дизайн, дитина, здоров’я. Перелік використаних літературних джерел: • Ернст Т. К. Принципи формування архітектурного середовища дитячих освітньо-виховних закладів: дис. канд. архітектури: 18.00.01 / Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури. – К., 2007. • Слєпцов О. С. Архітектура сучасної школи: Гімназія новітніх біотехнологій. – К.: А+С, 2011. • Day, C. (2007). Environment and children: Passive lessons from the everyday environment. Elsevier Architectural Press • Essa, S. S. (2020). The impact of salutogenic factors on the process of patient’s recovery case study; Erbil city hospitals. Anbar Journal of Engineering Sciences, 8(3), 228–251. • Hughes H., Wills. J, & Franz. J. (2019). School spaces for student wellbeing and learning. Springer Nature.