Диверсифікація продукції поліграфічних підприємств в умовах реструктуризації ринку (на ТОВ «Друкарка»

Автор: Гуйдаш Христина Анатоліївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
Інститут: Інститут сталого розвитку ім. В. Чорновола
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Гуйдаш Х.А., Слав’юк Р.А. (керівник). Диверсифікація продукції поліграфічних підприємств в умовах реструктуризації ринку. Магістерська кваліфікаційна робота. - Національний Університет «Львівська Політехніка», Львів, 2022. У першому розділі досліджено сутність поняття «диверсифікація», його основні види та подано теоретико-методологічні засади механізму диверсифікації продукції в умовах реструктуризації ринку. Термін «диверсифікація» є відносно новим, він з’явився на початку 1950-х років, коли Г. Марковіц у статті «Portfolio Selection», викладаючи методику вибору портфельних інвестицій, застосував термін «diversifi ed portfolio» (різноманітний портфель) [4]. У розумінні сутності диверсифікації у цей час немає єдиної думки. Найбільш загальне визначення диверсифікації дається у словниках та довідниках, зокрема, в економічній енциклопедії трактування терміну диверсифікація наводиться як «розширення номенклатури продукції» та «вихід за межі основного бізнесу, проникнення в нові галузі та сфери господарства» [3]. Для того, щоб розуміти яким чином проводити диверсифікаційні заходи на підприємстві потрібно детальніше розглянути сутність поняття реструктуризації ринку, яке трактується як процес структурних змін, що відбуваються під керівництвом державних і регіональних органів влади та передбачає створення нової, більш досконалої та ефективно функціонуючої економічної системи [5]. Враховуючи особливості сучасної ринкової економіки та виходячи з основних положень теорії диверсифікації та реструктуризації в кваліфікаційній роботі узагальнено теоретичні засади диверсифікації діяльності поліграфічних підприємств в умовах реструктуризації ринку, в основі яких окреслено мотиви, види, форми, цілі, причини та наслідки цього процесу. А для того щоб здійснити оцінку ефективності диверсифікації на підприємстві вчені використовують три показники: абсолютний рівень диверсифікації, показник розрахований на основі індексу Херфіндаля-Хіршмана та показник диверсифікації розрахований за допомогою коефіцієнта зосередженості галузей [1]. У другому розділі проаналізовано сучасний стан поліграфічних підприємств України за допомогою показників динаміки кількості видавничо-поліграфічних підприємств, структури галузі по регіонах України і тенденцій випуску книжкової продукції. Аналіз здійснено на основі даних Державного реєстру суб’єктів видавничої справи [2]. Також в цьому розділі подано загальну характеристику ТОВ «Друкарка», проведено аналіз його господарсько-фінансової діяльності за 2020-2021 рр. та оцінку рівня диверсифікації на підприємстві в умовах реструктуризації ринку. На основі одержаних результатів аналізу було прийняте рішення про проведення диверсифікації продукції на досліджуваному підприємстві. У третьому розділі розроблено пропозиції щодо диверсифікації продукції ТОВ «Друкарка» та наведено їх економічне обґрунтування. За результатами дослідження підприємству рекомендується застосувати споріднену стратегію диверсифікації, а саме звернути увагу на розширення товарного ряду шляхом виробництва паперової упаковки. Розраховані показники фінансової оцінки свідчать, що реалізації даного проекту є економічно вигідним рішення для ТОВ «Друкарка». Актуальність. На сьогоднішній день видавничо-поліграфічна діяльність не стоїть на місці, а постійно розвивається. Це зумовлено тим, що відбувається становлення нових моделей економічного розвитку, які в свою чергу змінюють функціонування видавничо-поліграфічних підприємств. Для забезпечення ефективності господарювання підприємств видавничо-поліграфічного комплексу необхідно удосконалити та розширити напрями їх діяльності, що будуть відповідають сучасному стану функціонування ринку. Саме тому слід приділити увагу дослідженню питання диверсифікації продукції поліграфічних підприємств в умовах реструктуризації ринку. Об’єктом дослідження є Товариство з обмеженою відповідальністю «Друкарка» (далі ТОВ «Друкарка»), яке займається виготовленням друкованої продукції. Предметом дослідження є комплекс теоретичних аспектів, методичних положень та практичних рекомендацій щодо диверсифікації продукції поліграфічних підприємств. Метою магістерської кваліфікаційної роботи є розроблення рекомендацій щодо диверсифікації продукції ТОВ «Друкарка» в умовах реструктуризації ринку. Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає в розробленні конкретних пропозицій щодо перспективних напрямів диверсифікації продукції поліграфічних підприємств в умовах реструктуризації ринку завдяки застосуванню спорідненої стратегії диверсифікації, а саме розширення товарного ряду шляхом виробництва паперової упаковки. Практичне значення одержаних результатів полягає в тому, що розроблені рекомендації впровадженні в діяльність ТОВ «Друкарка». Ключові слова: диверсифікація, диверсифікація продукції, поліграфічне підприємство, конкурентоспроможність, економічна ефективність, реструктуризація ринку. Перелік використаних літературних джерел: 1. Андрійчук, В. Г. Економіка аграрних підприємств: підручник. – 2-е вид., доп. і перероблене. / В.Г. Андрійчук. – К.: КНЕУ, 2002. – 624 с. 2. Державний реєстр суб’єктів видавничої справи [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://comin.kmu.gov.ua/ 3. Економічна енциклопедія : у 3 т. / редкол. : Мочерний С.В. (відп. Ред.). Київ : Видавн. Центр «Академія», 2000. Т. 1. 864 с. 4. Markowitz H. Portfolio selection / H. Markowitz. Journal of Finance. Vol. 7, № 1. March. 1952. Рp. 77–91. 5. Сухарев О. С. Економічна методологія і політика реструктуризації промисловості. М.: АНЗ, 2000. 180 с.