Медична тематика та особливості висвітлення в українських масмедіа (2019-2022 рр.).

Автор: Нагайська Мар'яна Андріївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Журналістика
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Роль сучасних масмедіа неможливо переоцінити, оскільки вони забезпечують передачу найрізноманітніших знань, інформації масам людей, і окремій людині, зокрема й інформацію про найпоширеніші в суспільстві захворювання. У період 2019-2022 років популярність медіаматеріалів про медицину та охорону здоров’я зростає з неймовірною швидкістю, що зумовлено нестабільною ситуацією у всьому світі, викликаним спалахом коронавірусу. Об’єктом дослідження є медичний дискурс сучасних українських масмедіа. Предмет дослідження – специфіка медичної тематики в період 2019-2022 років. Мета дослідження полягає в аналізі медичної тематики та особливостей її висвітлення в українських масмедіа в період 2019-2022 років. Тематика публікацій відображає представленість у загальному порядку тих чи інших компонентів медичної тематики, серед яких розглядаються як безпосередні елементи збереження і відновлення здоров’я, так і співвіднесеність з різними суспільними сферами. Медична тематика в сукупності впливає на просування цінностей здоров’я і проблем медицини, але не може замінити менш помітну, але надзвичайно важливу повсякденну інформацію для читачів. На наше переконання, це свідчить про те, що медичні події та проблеми не стають інфоприводом для ЗМІ, і журналісти не можуть поки що знайти форми подання такої потрібної для читацької аудиторії інформації. У період 2019-2022 років медичну тематику в масмедіа «очолював» коронавірус. І навіть сезонні та серцево-судинні захворювання презентували читачам через призму пандемії, що цілком виправдано і спричинено важливістю ситуації. Аналіз матеріалів масмедіа показав, що 24% публікацій – інформаційні. У них є ключові слова «медицина», «здоров’я», але за фактом вони не відображають їх смислове наповнення і не виконують ні мотиваційне, ні освітнє завдання. Фактично дійовими особами цих публікацій є представники влади та лікарі. Однак важливо, що проблеми медицини та здоров’я знаходяться в їхньому полі зору, привертають увагу до теми. 16% публікацій – рекламні. Також у рамках дослідження проаналізовано сайти двох медичних установ – Медичного центру Святої Параскеви та Клініки доктора Онутчака. Мережа Інтернет – унікальний майданчик для просування послуг медичних центрів. На сайті медцентру Святої Параскеви у режимі онлайн користувачі можуть створити особистий кабінет пацієнта, записатися на прийом і підібрати лікаря, обрати необхідну послугу. На сайті центру представлено 140 фахівців різного профілю. Сайт клініки доктора Онутчака дещо відрізняється за наповненістю різноманітних матеріалів консультаційного і рекомендаційного характеру, насамперед через те, що клініка – вузькопрофільний заклад і має обмежене коло вузькопрофільних фахівців (хірургів і стоматологів). Отже, якісна медична журналістика корисна та необхідна самим лікарям, оскільки знайомство з деякими матеріалами дозволить їм підвищити свою поінформованість та компетентність у питаннях нових технологій лікування тих чи інших захворювань, а також громадськості, адже здоров’я людей – найважливіше питання їх життєдіяльності. Ключові слова – масмедіа, медицина, медична журналістика, медична тема, ЗМІ, Інтернет.