Вплив бокового вітру на поперечну стійкість автомобіля
Автор: Лапка Володимир-Андрій Петрович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Велика кількість дорожньо-транспортних пригод на дорогах країни відбувається з причин втрати стійкості автомобілів, викликаних в тому числі як незадовільним станом покриття, так і дією бокового вітру. Особливу увагу в даному випадку потрібно зосередити на транспортні засоби із великою парусністю – вантажівки і автобуси. Для автобусів є особливо важливою проблема, оскільки вони мають менше осьове навантаження і призначені для перевезення великої кількості людей. Тому робота, яка спрямована на проведено визначення умов впливу бокового вітру на поперечну стійкість автомобіля на прикладі автобуса, є актуальною. Об’єкт дослідження - стійкість автомобіля. Предмет дослідження - вплив бокового вітру на поперечну стійкість автомобіля. Мета дослідження: визначення умов впливу бокового вітру на поперечну стійкість автомобіля на прикладі автобуса для покращення дослідження обставин механізму протікання дорожньо-транспортних пригод, які виникли з причин втрати стійкості транспортних засобів. Наведено вимоги до наповнення постанови про призначення судової автотехнічної експертизи, проаналізовано основні причини виникнення дорожньо-транспортних пригод. Викладено особливості заносу транспортного засобу. Наведено відомості про характеристику вітру на місці дорожньо-транспортної пригоди. Викладено методику визначення бічної сили вітру, яка діє на транспортний засіб. Наведено методику визначення координаті центру парусності та дослідження впливу бічного вітру на статичну стійкість поперечної АТЗ на дорозі з поперечним ухилом. Наведено умови виникнення заносу при дії бокового вітру. Проведено аналіз стійкості автотранспортних засобів від дії бокового вітру на прикладі автобуса та визначено вплив бічної сили вітру на автобус. Наведено визначення сили тяги та можливості початку ковзання коліс автобуса. Проведено визначення граничних параметрів втрати стійкості автобуса за заданих умов. Ключові слова – автомобіль, автобус, дорожньо-транспортна пригода, стійкість, боковий вітер, площа парусності, занос. Перелік використаних літературних джерел: 1. https://www.bloomberg.com/news/articles/2014-11-20/the-swedish-approach-to-road-safety-the-accident-is-not-the-major-problem. 2. Галаса П.В., Кисельов В.Б., Куйбіда А.С. та ін. Експертний аналіз дорожньо-транспортних пригод. Київ.: Укр. Центр “Експерт - сервіс”, 1995. - 191 с. 3. Шабадей А.М. Дорожньо-транспортні пригоди. Особливості розслідування / А.М. Шабадей , С.О. Шевцов, К.В. Дубонос – Х.: Факт, 2003. – 119 с. 4. Шевцов С.О. Розслідування обставин дорожньо-транспортних пригод / С.О. Шевцов, К.В. Дубонос– Х.: Факт, 2003. – 191 с. 5. Качмар Р. Я. Інженерно-технічна експертиза дорожньо-транспортних пригод: навчальний посібник / Р. Я. Качмар, Ю. В. Пороховський. – Львів: Видавництво «Сполом», 2022. – 192 c.