Масова інформація видань «Сьогодні», «Обозреватель», «Цензор.нет», «Today.ua» у формуванні громадської думки аудиторії

Автор: Стичук Ірина Вячеславівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Журналістика
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Засоби масової інформації у всі часи відігравали значну роль у формування громадської думки. Сьогодні саме інтернет-ресурси є найпопулярнішими джерелами, у яких черпають інформацію реципієнти. Про це свідчить і статистика, адже 61,2 % українців у 2022 році споживають контент за допомогою інтернету та соціальних мереж зокрема, такими є результати опитування організації «ОПОРА», яке провели спільно з Київським міжнародним інститутом соціології [2]. Тобто більше половини аудиторії може несвідомо піддаватись впливу медіаманіпуляцій та не помічати цього. Адже зрозуміло, що кожне медіа не лише просто інформує свою аудиторію про події, а й поширює власні наративи та погляди у контенті. Варто додати, що медіаманіпуляції можуть міститись як у журналістських текстах, так і в заголовках матеріалів. Це є небезпечним, адже часто люди поширюють новини прочитавши лише їхні назви, але не сам зміст. Підтверджують це і дослідження Колумбійського університету та Національного французького університету, де 59 відсотків покликань, які поширили в соціальних мережах, користувачі навіть не натиснули [4]. Проте недоброчесні ЗМІ в заголовках текстів часто маніпулюють, навмисне прикрашають інформацію та подають новини сенсаційно. Подібні провокації здатні лише привертати увагу, проте як такого суспільно важливого наповнення в таких матеріалах нема. Це або навмисне виривання з контексту, або створення новини штучно, проте в таких публікаціях відсутня необхідна експертність, достовірність та дотримання журналістських стандартів [1]. Більше того, медіаманіпуляції – це завжди прихований вплив і здійснюється він на реципієнтів через радіо, пресу, телебачення і також інтернет. Найголовніше те, що насаджування читачам певного світогляду відбувається за допомогою великої кількості методів та способів, які потребують великих вмінь. Тому якщо не знати ці прийоми та не відслідковувати їх у журналістських текстах, то можна легко стати жертвою таких маніпуляцій. Вдаються до прихованих маніпулятивних прийомів з метою збільшення аудиторії та додаткових переходів на сайт. Але найгірший мотив – це прагнення керувати настроями, емоціями, думками та переконаннями читачів. І роблять це недоброчесні медіа навмисно та свідомо. Таким чином маніпулятивні посили майстерно маскують і вони лишаються непоміченими, проте підсвідомо вони осідають і вже згодом можуть нанести дуже руйнівних наслідків [3]. Об’єкт дослідження: вибрані українські інтернет-видання «Сьогодні», «Обозреватель», «Today.ua» та «Цензор.нет». Предмет дослідження: аналіз контенту сайтів вибраних видань. Мета: дослідження основних тенденції в написанні журналістських матеріалів, наявність у них методів та способів маніпулювання, аналіз заголовків публікацій та їхню побудову, а також виявити наскільки великий вплив справляють публікації та формування новинної стрічки на реципієнтів. В результаті виконання роботи було виокремлено головні тенденції та способи, якими маніпулюють сучасні інтернет-ЗМІ. Визначено відмінності та спільні риси в контенті між вибраними конвергентними та неконвергентними виданнями. Проаналізовано наповнення новинних стрічок за темами та тенденціями. Виявлено порушення та ознаки маніпуляцій, які застосовувались щодо аудиторії видань. Ключові слова: медіаманіпуляції, громадська думка, ЗМК, медіа. Перелік використаних джерел: 1) Єрмолаєва В., Діана Дуцик Д. Як правило, за сенсаційними заголовками немає новин – Діана Дуцик. Громадське радіо. URL: https://hromadske.radio/podcasts/detoks/yak-pravylo-za-sensatsiynymy-zaholovkamy-nemaie-novyn-diana-dutsyk (дата звернення: 24.10.2022). 2) Медіаспоживання українців в умовах повномасштабної війни. Опитування ОПОРИ. ОПОРА. URL: https://oporaua.org/report/polit_ad/24068-mediaspozhivannia-ukrayintsiv-v-umovakh-povnomasshtabnoyi-viini-opituvannia-opori?fbclid=IwAR0expAE9RvEMYB64VKJwv54HvmpJ8QfdEmNmnlbFsuFFlo-v7-fwlBT9jQ (дата звернення: 28.11.2022). 3) Пам’ять. Навчальні матеріали онлайн (pidru4niki.website). URL: https://pidru4niki.com/1065091359851/meditsina/pamyat (дата звернення: 02.09.2022) 4) Social Clicks: What and Who Gets Read on Twitter? M. Gabielkov et al. Hal Open science. URL: https://hal.inria.fr/hal-01281190/document (date of access: 08.09.2022).