Дослідження умов та графіків руху на трамвайному маршруті №3 у місті Львові

Автор: Лютий Назар Романович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У багатьох історичних містах України та Європи набули розвитку трамвайні маршрути. Незважаючи на те, що трамвай є позавуличним транспортним засобом, в історичному контексті склалось так, що він часто рухається у загальному транспортному потоці. Такі особливості притаманні для міста Львова. Мережа трамвайних маршрутів тут набула розвитку за останні два століття. На цей час такий вид переміщення цілком гармонізований з принципами сталого розвитку міста, що відповідає транспортній стратегії міста Львова. Поряд із цим виникає цілий ряд проблем, пов’язаних з адаптацією сучасних потреб задля переміщення мешканців міста приватними автомобілями, громадським транспортом та іншими немоторизованими способами. Досить часто, виходячи із своїх динамічних габаритів та транспортно-експлуатаційних вимог, трамвайні вагони є перешкодою для руху як інших видів транспорту, так і для загального транспортного потоку. Трамваї здатні забезпечити значні за обсягом переміщення мешканців територією міста, тому він відноситься до масового громадського транспорту [1–6]. Місто Львів постійно удосконалює мережу електротранспорту, зокрема і мережу трамваїв, розвиваючи інфраструктуру депо, колійного господарства, мережу зупинкових пунктів.На відміну від тролейбусної мережі або ж мережі автобусів, трамваї мають окремі технологічні вимоги до облаштування інфраструктури [2–4]. Сюди відносяться: окрема мережа тягових підстанцій, обслуговування колійного господарства, застосування автоматизованих систем управління рухом, пріоритизація на світлофорних об’єктах, вимоги до геометричних параметрів проїзної частини, обмеження на ухил, вимоги до облаштування зупинкових пунктів тощо. На провізну здатність трамвайних вагонів має дотримання режимів та графіків руху на маршрутах. Саме тому у цій магістерській роботи особлива увага присвячена аналізу планових та фактичних графіків руху трамвайних вагонів на маршрутній мережі. Потрібно враховувати один із особливих чинників – рівень зношення рухомого складу та колійного господарства. Витрати на утримання та обслуговування інфраструктури трамвайного парку є неспівмірно більшими ніж тролейбусного, а тим більше автобусного парків. Водії трамваїв потребують набуття додаткових технологічних навиків.Часто, рухаючись у загальному складі транспортного потоку, трамваїспричиняють додаткові затримки. Також непоодинокими є випадки аварійності та дорожньо-транспортних пригод.Враховуючи практику сучасних міст щодо укладання та реалізації Планів сталої мобільності, то звісно, що трамвайний рух є у пріоритеті забезпечення мобільності мешканців. Якщо дивитись у контексті українських міст, то найчастіше йдеться про забезпечення належного рівня функціонування існуючої інфраструктури, а насамперед розширення парку рухомого складу. В Україні дуже мало виробників трамваїв, а закупівля рухомого складу у європейських містах є дорогими проектами. Виходячи із цього, видається дешевшим рішенням розвивати інфраструктуру тролейбусного парку. Місто Львів, одне із небагатьох міст України та Європи, де розвиток трамвайної інфраструктури закладений у Генеральному плані міста. Відповідно до нього передбачено розвиток такої інфраструктури на вулицях Вернадського, Стрийська, Тролейбусна, Миколайчука тощо. У цій магістерській роботі розглянуто показники трамвайного руху, виконання графіків руху та запропоновано удосконалення системи управління рухом на трамвайному маршруті №3 у місті Львові. Враховуючи умови, що трамвай цього маршруту на більш ніж половині від своєї протяжності рухається у загальній структурі транспортного потоку, пропонується перелік заходів з його пришвидшення, а також загальні практичні рекомендації з удосконалення умов безпеки руху. Трамвайний маршрут №3 сполучає центральну частину міста з середмістям. Має важливе значення для забезпечення мобільності мешканців, оскільки проходить через транспортні райони з великою щільністю житлової забудови, поряд із великими навчальними закладами та органами державного управління. Об’єкт дослідження – трамвайний маршрут №3. Предмет дослідження – основні чинники впливу на ефективність роботи трамвайного маршруту №3 у місті Львові. Методи дослідження: документальні дослідження з визначення тривалості руху трамвайних вагонів між зупинковими пунктами маршрутної мережі, які грунтуються не даних, розшифрованих із GPS-трекерів; методи системного аналізу під час опрацювання вибірок, які характеризуються значними обсягами даних, а також під час проведення комплексного аналізу ефективності роботи транспортної системи міста; натурні дослідження під час вимірювання інтенсивності транспортного потоку та потоків інших учасників дорожнього руху; моделювання руху під час визначення ефективних способів управління транспортними потоками, у складі яких є трамвайні вагони. Метою роботи: удосконалення ефективності роботи трамвайного маршруту №3, виходячи із транспортних та містобудівних умов. Для досягнення поставленої мети у магістерській кваліфікаційній роботі необхідно розв’язати такі завдання: 1. Вивчити мережу трамваїв у місті Львові та визначити основні її переваги та недоліки. 2. Проаналізувати основні чинники, які визначають ефективність перевезення людей трамваями. 3. Синтезувати причини виникнення аварійності під час руху трамвайних вагонів, окремо пов’язані з плануванням інфраструктури, особливостями руху транспортних потоків, техніко-експлуатаційними особливостями руху трамваїв. 4. Дослідити графіки руху трамваїв на трамвайному маршруті №3 та визначити критичні місця на вулично-дорожній мережі, де відбуваються основні затримки в русі. 5. Запропонувати заходи з покращення схем організації дорожнього руху, які здатні забезпечити зменшення затримки трамваїв, а також розглянути можливість надання їм просторових або часових пріоритетів в русі маршрутною мережею. 6. Розробити рекомендації щодо удосконалення процесу перевезення пасажирів трамваями, а також забезпечення виконання містами планів стлої міської мобільності. Ключові слова: трамвай, вулично-дорожня мережа, інтенсивність руху, склад транспортного потоку, маршрутна мережа, транспортний район, функціональна зона, зупинковий пункт, швидкість руху, щільність населення.