Дослідження взаємного впливу регулярності руху громадського транспорту та попиту на таксомоторні перевезення

Автор: Муха Юлія Василівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Впровадження послуг спільного використання автомобілів для поїздок має значний вплив на міську мобільність, особливо з урахуванням структури ринку запропонованих поїздок і їх кількості. Послуги таксі на замовлення виявляються технічно та операційно більш конкурентоспроможними, порівняно з традиційними таксі. Нью-Йорк служить відмітним прикладом, оскільки його велика густота населення та високий рівень доходів призводять до масового користування послугами таксі на замовлення щомісяця. У місті існує дві основні служби таксі: Yellow Taxis, яка має право перевозити пасажирів по всьому Нью-Йорку, включаючи аеропорти, і Green Taxis (відомі також як "Boro Taxis"), які обслуговують лише окремі райони за межами головного ринку Манхеттена та аеропортів [1-3]. Послуги спільного використання поїздок на замовлення, такі як Uber, Lyft, Via та Juno, були вперше представлені в 2011 році (Uber), поступово завойовуючи свою частку ринку. До 2017 року вони складали понад 50% всіх щомісячних замовлень, а до 2019 року їхня частка зросла до 74%. Простота бронювання цих послуг також призвела до подвоєння попиту в період з 2015 по 2019 рік, у той час як попит на традиційні таксі зменшився вдвічі. Це призвело до збільшення кількості транспортних засобів в областях з високою густотою населення, що в свою чергу сприяє заторам. Відповідно, у 2018 році мерія Нью-Йорка ввела обмеження на кількість орендованих автомобілів, які можуть рухатися по Манхеттену в певний період часу [4]. Послуги таксі на замовлення, які називаються службами спільного користування поїздок (наприклад, Uber, Lyft і китайський еквівалент Didi), значно вплинули на індустрію таксі з моменту їх появи на початку 2010-х років. Еволюція та зростання цих послуг досягли точки, коли звичайні служби таксі не можуть ефективно конкурувати та втрачають частку ринку[5]. Емпіричні дані підкреслюють, що послуги на замовлення можуть підвищити продуктивність транспортних засобів на 30–50% порівняно зі звичайними службами таксі. Об’єкт дослідження – попит на міську мобільність. Предмет дослідження – закономірності зміни показників динамічного ціноутворення на таксомоторні перевезення залежно від наявності громадського транспорту на лінії. Мета дослідження: на основі результатів визначення руху громадського транспорту в міжпікові періоди доби, визначити вплив цього чинника на коефіцієнт попиту, який формує ціну на таксомоторні перевезення онлайн-служб. Статистичний аналіз результатів вказав на те, що за даними з напрямку 1, достатня кількість громадського транспорту на лінії у вечірні й час (8-10 од.) згладжує коливання тарифу на перевезення. В той же час, згідно з даними по напрямку 2, різка зміна (в гіршу сторону) кількості громадського транспорту (з 8 до 1 од.) впливає на коефіцієнт, який підвищує вартість таксомоторних перевезень, який становить 1,8-2,2 в непіковий післявечірній період доби. Ключові слова – міська мобільність, таксомоторні перевезення, громадський транспорт, динамічне ціноутворення, пікові періоди доби, попит на перевезення. Перелік використаних літературних джерел. 1. Kwan, M.P., and J. Weber (2008) “Scale and Accessibility: Implications for the Analysis of Land Use-Travel Interaction”. Applied Geography, Vol. 28 (2), pp. 110-123. 2. Marchetti, C. (1994) “Anthropological Invariants in Travel Behaviour”, Technical Forecasting and Social Change, Vol. 47, No. 1, pp. 75-78. 3. Qi, Y., J. Liu, T. Tao and Q. Zhao (2023) “Impacts of COVID-19 on public transit ridership”, International Journal of Transportation Science and Technology, Vol. 12, No. 1, pp. 34-45. 4. Cramer, J. and A.B. Krueger (2016) “Disruptive Change in the Taxi Business: The Case of Uber”, NBER Working Paper No. 22083. 5. NYC Taxi and Limousine Commision. Retrieved from: https://www.nyc.gov/site /tlc/index.page.