Дослідження умов та графіків руху на автобусному маршруті №53 у місті Львові
Автор: Грабазей Артур Дмитрович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Головне завдання громадського транспорту в місті – задоволення попиту мешканців на переміщення, тобто забезпечення міської мобільності. Досить часто під час організації маршрутних перевезень виникає цілий ряд завдань та проблем, які потребують негайного вирішення, а також значних капітальних вкладень. Замовником міських перевезень завжди виступають органи місцевого самоврядування, тобто мерії. Вони проводять конкурси на міські маршрути, які можуть обслуговуватись одним до декількома перевізниками, залежно від рівня розвитку міської маршрутної мережі та її поширення територією міста. Виконавець, тобто автотранспортне підприємство надає свої пропозиції щодо удосконалення перевезень. Переважно замовник обумовлює тип рухомого складу, графік роботи маршрутів пасажирського транспорту, вимоги до комфорту та якості, а також, особливо в умовах міст України, категорії громадян, які мають обслуговуватись з дисконтом, тобто перелік пільгових категорій, за які міста оплачують перевезення. Тому пасажирські перевезення у містах – це також про соціальну місії громади перед своїми мешканцями. Перевізники оцінюють маршрути, можуть рекомендувати тарифні зміни, забезпечують маршрути рухомим складом, підтримують його у належному вигляді, відповідно до вимог замовника.Рівень розвитку маршрутної мережі визначається шляхами сполучення, які пролягають територією міста або громади, їх конфігурацією, рівнем та способом облаштування зупинкових пунктів, рельєфом місцевості, розміщенням транспортних та функціональних зон [1–6]. Все визначається шляхом проведення відповідних досліджень з вивчення попиту на переміщення, інтенсивності руху, основних напрямків міграції населення, вивчення типів поїздок (на роботу, навчання, відпочинок тощо). Кожне місто має свої особливості переміщень мешканців, що визначається історичними тенденціями, розвитком різних видів пасажирського транспорту, природними та кліматичними особливостями, рівнем розвитку альтернативних видів переміщень. На цей час активними є тенденції такої організації переміщень населення, щоб воно менше використовувало приватний моторизований транспорт, а більше засоби мікромобільності, піші переміщення та переміщення громадським транспортом, бажано на електричній тязі.У місті Львові поряд з автобусними маршрутами історично добре розвинута мережа електротранспорту, який представлений трамваями та тролейбусами. Місто надалі розвиває контактну мережі електротранспорту, у багатьох випадках він має спільні ділянки, де забезпечує перевезення мешканців спільно з автобусами. Абсолютна більшість перевезень автобусами забезпечується автотранспортним підприємством АТП №1, яке має значну кількість великих низькопідлогових комфортних автобусів, а також велику і сучасну ремонтну базі, яка здатна забезпечити надійність транспортного процесу та комфортність і безпеку переміщення людей. Значна увага приділяється зручності прокладання маршрутів, щоб забезпечитивідносно невелику пішохідну доступність у різних, навіть найбільш віддалених, транспортних районах. Такий підхід сприяє тому, що мешканці все частіше залишаютьвласні приватні автомобілі на паркінгах і здійснюють мобільність міським громадським транспортом. Таке явище також важливе для боротьби з заторами, оскільки кількість приватного транспорту постійно зростає, а неякісна маршрутна мережа викликає потребу у людей переміщатись автомобілями. Звичайно, що протягом року навантаження на міську мережу громадського транспорту є різною, що спровоковано багатьма зовнішніми чинниками. Проте міській адміністрації завжди варто пам’ятати, що задовільнити весь попит на переміщення з найменшими затратами часу можливо лише з використанням великогабаритного громадського транспорту, оскільки пропускна здатність міської вулично-дорожньої мережі є обмеженою або з розвивається з повільнішими тенденціями, аніж зростає інтенсивність руху. Також необхідно пам’ятати, що місто завжди притягує велику кількість людей ззовні, оскільки тут легше працевлаштуватись, є великі освітні та навчальні центри, краще розвинута медицина та інші соціальні функції тощо. Проте місто не може зростати постійно, оскільки з геометричною прогресією зростають транспортні витрати, пов’язані з капітальними вкладеннями в інженерну інфраструктуру. У цій магістерській кваліфікаційні роботі на основі аналізу показників безпеки руху, графіків руху рухомого складу здійснено удосконалення режиму руху автобусів на автобусному маршруті №53. Наведено рекомендації з покращення рівня транспортного обслуговування як на окремих ділянках маршруту, так і на всій його протяжності. Проведено комплексну оцінку ключових транспортних вузлів та визначено рівень задоволення мешканцями роботи автобусного маршруту зокрема та всієї маршрутної мережі загалом. Об’єкт дослідження – маршрут міського громадського транспорту №53 у Львівській міській об’єднаній територіальній громаді. Предмет дослідження – закономірності руху автобусів на автобусному маршруті з комплексним оцінювання показників безпеки дорожнього руху. Методи дослідження: методи системного аналізу під час опрацювання великих за обсягом вибірок та комплексного оцінювання впливу зовнішніх чинників на надійність роботи маршрутної мережі; методи документальних досліджень під роботи з вивчення особливостей побудови маршрутної мережі, вивчення дотримання графіків руху на основі співставлення планових та фактичних часових параметрів прибуття автобусів на зупинкові пункти; натурні дослідження під час вивчення показників пасажирського потоку та інтенсивності руху загального транспортного потоку; методи моделювання руху під час побудови графічних залежностей; методи анкетування під час вивчення рівня задоволення мешканців роботою маршрутної мережі міського громадського транспорту у місті Львові. Метою роботи розроблення практичних рекомендацій з удосконалення роботи автобусного маршруту №53, які грунтуються на критеріях мінімізації затримки рухомого складу, підвищення комфортності перевезень та підвищення умов безпеки дорожнього руху на міській вулично-дорожній мережі. Для досягнення поставленої мети у магістерській кваліфікаційній роботі необхідно розв’язати такі завдання: 1. Проаналізувати конфігурацію вулично-дорожньої та маршрутної мережі з визначенням основних переваг та недоліків їх закладання. 2. Вивчити чинники, які впливають на розміщення населення територією міста. 3. Обрати та обгрунтувати основні чинники, які визначають умови безпеки руху під час перевезення мешканців міста автобусним маршрутом №53. 4. Проаналізувати ділянки обраного маршруту та встановити ті з них, де є найбільші витрати часу на переміщення. 5. Провести комплексну оцінку дотримання графіків руху автобусами на маршруті 6. Розробити практичні рекомендації з покращення умов транспортного обслуговування на маршруті. Ключові слова: маршрут міського громадського транспорту, швидкість руху, маршрутна мережа, вулично-дорожня мережа, громадський транспорт, транспортний район, функціональна зона, пасажирський потік.