Оптимізація роботи приміського автобусного маршруту № 184

Автор: Кирилюк Юлія Іванівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Громадський транспорт відіграє одну з найважливіших ролей у щоденному переміщенні людей. Особливо це відчувається у приміському сполученні, коли відстань доїзду є занадто великою та вартісною, щоб використовувати приватний транспорт [1]. Проте, у всьому світі, включно з Україною, спостерігається зменшення кількості пасажирів у приміських сполученнях. Головну роль у цьому відіграла пандемія COVID-19, коли практично усюди вводилися заборони на користування громадським транспортом. Залежно від ступеня небезпеки, було або взагалі заборонено використовувати громадський транспорт, або переміщення дозволялися лише з кількістю осіб, яка мала бути вдвічі меншою за кількість сидячих місць в громадському транспорті. Відповідно, багато перевізників скоротили кількість рейсів через нерентабельність перевезень. Тому дуже багато користувачів пересіли на сервіси спільного використання автомобіля. Відповідно, після завершення пандемії кількість пасажирів не повернулася до перед пандемійного значення [2]. Така тенденція є зрозумілою, адже існує ряд проблем, які зменшують привабливість використання громадського транспорту. Це застарілий рухомий склад, недотримання графіків руху, недостатня кількість транспорту на маршруті, тощо. Зважаючи на те, що у приміському сполученні альтернативний маршрут переміщення знайти важче, а то й часто неможливо, використання людьми альтернативних засобів переміщення є зрозумілим [3-5]. Саме тому необхідно реорганізовувати системи приміського громадського транспорту, оптимізуючи не лише графіки руху та кількість автобусів на маршруті, але й системи тарифів, які були б оптимальними та підходили усім жителям приміської зони, з урахуванням відстані до районного чи обласного центру [6]. Враховуючи вищенаведене, для дослідження обрано приміський автобусний маршрут 184. На ньому спостерігається ряд проблем, таких як відсутність автобусів у вихідні дні, нерегулярність графіків руху, часті скарги користувачів маршруту щодо з’їзд автобусів з рейсу, тощо. Також незрозумілим є принцип утворення тарифів, адже 75% маршруту проходить через територію Львова, але ціна на проїзд відрізняється від міських тарифів, а системи електронної оплати відрізняються принципово. Тому необхідно дослідити параметри руху на маршруті та обґрунтувати доцільність його функціонування. Об’єкт дослідження – приміський автобусний маршрут 184. Предмет дослідження – параметри руху на маршруті 184. Мета дослідження: аналіз пасажиропотоків на маршруті та обґрунтування доцільності його функціонування. Ключові слова – приміський громадський транспорт, транспортна робота, пасажиропотік, графік руху автобусів. Перелік використаних літературних джерел. 1. Mees, P. (2009). Transport for suburbia: beyond the automobile age. Earthscan. 2. Fridrisek, P., & Janos, V. (2022). COVID-19 and suburban public transport in the conditions of the Czech Republic. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 13, 100523. 3. Vishwanath, A., Gan, H. S., Kalyanaraman, S., Winter, S., & Mareels, I. (2014, October). Personalised public transportation: A new mobility model for urban and suburban transportation. In 17th International IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC) (pp. 1831-1836). IEEE. 4. Wolny, A. (2019). Are suburban commuters confined to private transport? A case study of a medium-sized functional urban area (FUA) in Poland. Cities, 92, 82-96. 5. Ralevic, P., Gladovic, P., Pamucar, D., Dobrodolac, M., & Dorovic, B. (2012). Mathematical model for evaluating the effectiveness of urban and suburban public transport. Metalurgia international, 17(11), 194.. 6. Sevrovic, M., Brcic, D., & Kos, G. (2015). Transportation costs and subsidy distribution model for urban and suburban public passenger transport. Promet-Traffic&Transportation, 27(1), 23-33.