Вплив пропускної здатності вузлів вуличної дорожньої системи на безпеку руху
Автор: Височанський Володимир Ярославович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Ефективна організація та забезпечення безпеки дорожнього руху є вирішальними у системі життєдіяльності людини в сучасному місті. Власне від взаємодії різноманітних складових системи "водія-автомобіль-дорога-середовище" залежить розвиток будь-якої дорожньо-транспортної ситуації та ефективність роботи окремих складових системи. Розроблення методики вибору типу пересічення здійснюється на основі аналізу сучасних наукових публікацій спрямованих на підвищення безпеки дорожнього руху. Однорівневі вузли (пересічення) в Україні представлені декількома типами: кільцевими, регульованими та нерегульованими. В різних країнах світу використовують не однакові методи вибору організації транспортних потоків, а тому універсального вирішення проблеми вибору ефективного варіанту організації дорожнього руху не існує. Розвиток автомобільного транспорту зумовлює виникнення проблем пов’язаних із надмірним зосередженням автомобілів на окремих ділянках дорожньої мережі внаслідок чого переваги від використання автомобільного транспорту суттєво зменшуються. Пересічення на вулично-дорожній мережі найбільш небезпечна ділянка дороги, на якій відбувається значна частина дорожньо-транспортних пригод. Але саме вони визначають пропускну здатність дорожньої мережі внаслідок зниження швидкості руху транспортних засобів. Однорівневі пересічення поділяються на кільцеві, Х-подібні та Т-подібні. Найбільш ефективними та безпечними вважаються Х-подібні та Т-подібні перехрестя, які мають кут пересічення потоків 900. Перехрестя із іншими кутами вважаються пересіченнями неправильної форми, що негативно впливає на їх безпеку та пропускну здатність. Створення моделі транспортного потоку потребує врахування усього комплексу умов. Оскільки всі елементи системи "водія-автомобіль-дорога-середовище" є взаємозалежними, а тому формалізація процесів дорожнього руху зумовлює проблему адекватності моделі. Перевагу для ефективного розрахунку пропускної здатності мають методи та програмні продукти імітаційного моделювання транспортних потоків. Оскільки дані методи дозволяють визначити пропускну здатність вузла вулично-дорожньої системи із врахуванням основних факторів впливу на потік. В роботі створено модель перехрестя із кількістю смуг від 1 до 3 на Х-подібному перехресті та від 1 до 2 на кільцевому пересіченні. Перевірка буде проводитись залежно від лівого повороту. Із збільшенням об’єму інтенсивності лівого повороту у 25% від 0% до 75% та із зростанням інтенсивності від 500 авт/год. по 20% із кожним кроком. Приведено результати створення моделі в програмному продукті AIMSUN NEXT 20. Розраховані елементи світлофорного циклу для пересічення. Побудовано графічну залежність пропускної здатності Х-подібного та кільцевого пересічення. Кількість смуг для Х-подібного пересічення прийнято від однієї до трьох, для кільцевого від однієї до двох. Результати показують, що пропускна здатність такого пересічення (за трьох смуг руху) складає 6824 автомобіля в годину. Дві смуги забезпечують пропускну здатність 5331 автомобіль в годину, а одна смуга ? 2330 автомобілів в годину. Кільцеві пересічення продемонстрували меншу ефективність. Максимальна пропускна здатність склала 5116 автомобілів за годину для двох смуг руху і 3553 автомобілів за годину для однієї смуги. Об’єкт дослідження: фактори, що впливають на пропускну здатність однорівневих вузлів (пересічень). Предмет дослідження: дорожні вузли (пересічення) в одному рівні на вулично-дорожній мережі. Мета роботи – удосконалення організації руху через дорожні перехрестя шляхом розроблення методики вибору вузла (пересічення) на одному рівні. Ключові слова: автомобільний транспорт, інтенсивність руху, транспортний потік, ДТП, імітаційне моделювання, світлофорний цикл. Перелік використаних літературних джерел: 1. Xiao-Yun Lu, Tony Z. Qiu, Roberto Horowitz, Steven E. Shladover. METANET model improvement for traffic control. Conference: Intelligent Transportation Systems (ITSC), 2011 14th International IEEE Conference. URL : https://www.researchgate.net/publication/261494521_METANET_model_improvement_for_traffic_control#fullTextFileContent (дата звернення 3.09.2023). 2. Дмитрів І.В. Автомобільний транспорт. Теорія і практика наукових досліджень. Навчальний посібник. Національний університет „Львівська політехніка”. – Львів : СПОЛОМ, 2019. 316 с.