Дослідження показників мобільності та режиму руху автобусів на маршруті №53 у місті Львові

Автор: Шах Микола Ігорович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Дослідження показників мобільності для сучасних міст є важливою та актуальною задачею, оскільки показує не лише величину, але й способи переміщення мешканців у містах. В останні роки мобільність постійно змінювалась. До прикладу, за останні п’ять років мобільність у містах Україна зазнавала впливу багатьох масштабних факторів. Спочатку відчувався вплив коронавірусної інфекції та карантинні заходи. Пересування мешканців були надзвичайно малими у 2020 році, а у 2021 році поступово відновлювались до умов карантину. На початку 2022 року пересування набули тенденцій до зростання, проте війна внесла суттєві зміни у багатьох містах України. Одні з них позбулись значної кількості мешканців, інші – стали логістичними центрами з управління міграцією. Міста Західної України стали надзвичайно перевантаженими транспортним рухом, зокрема і місто Львів. Останні кілька років спостерігається значне перенаселення міста Львова, показники мобільності постійно зростають, а міська влада намагається заохочувати переміщення не власними автомобілями. Недосконалі підходи до містобудування, які практикувались протягом останнього десятиріччя, та раптовий значний наплив мешканців спричинили тимчасовий колапс транспортної системи. Таке явище зумовило формування нових підходів щодо розселення мешканців та забезпечення їх зручного переміщення. Велику увагу приділяється міському громадському транспорту, який у місті Львові представлений великими та малими автобусами, тролейбусами та трамваями. Постійно зростає кількість автобусних маршрутів, на які виїжджають великі автобуси. Також, на багатьох ділянках вулично-дорожньої мережі облаштовано виділені смуги для міського громадського транспорту. Це покращує зручність пересування, збільшує швидкість та комфорт. Під час дослідження мобільності особливу увагу необхідно приділяти транспортному районуванню та функціональному зонуванню території, вивчення чисельності, вікової структури та соціального розподілу мешканців цих територій та районів. Важливо, при цьому, звертати увагу на розміщення місць масового притягання населення і не лише тих, які постійно мешкають в межах адміністративних районів. Для таких міст, як Львів, який є великим освітнім та виробничим центром, необхідно велику увагу приділити приміським та міжміським перевезенням. Ці всі чинники є містобудівними та планувальними [1–6]. Наступна група чинників – транспорті [1–6]. Сюди ми відносимо конфігурацію вулично-дорожньої мережі, логістичні вузли та вузли зовнішнього транспорту. Конфігурація вулично-дорожньої мережі дає можливість проаналізувати, як можуть перерозподілятись транспортні потоки територією міста, які перехрестя можуть мати більше або менше завантаження. Також така характеристика дозволяє оцінити пропускну здатність магістралей та управління транзитними потоками. Логістичні вузли та вузли зовнішнього транспорту є передумовою для комплексного аналізу вантажного руху та пасажирських потоків. Ще одна група чинників, які важливі під час планування, дослідження, прогнозування та управління роботою міського громадського транспорту, це техніко-експлуатаційні [1–5]. Вони мають включати аналіз умов руху, простоїв, величини пасажирського потоку, швидкісні режими, рівні завантаження та пропускну здатність ділянок маршруту тощо. Вони принципово вирішують питання економіки перевезень. Комплексна оцінка всіх цих чинників дає можливість підійти до планування роботи будь якого маршруту міського громадського транспорту максимально ефективно. У цій магістерській кваліфікаційній роботи проведено аналіз показників мобільності мешканців, досліджено умови руху та ефективність транспортного процесу перевезень пасажирів на автобусному маршруті № 53 у місті Львові. Щодо показників мобільності, то визначено її розподіл за способами, характерний для транспортних районів та міст України, а щодо умов руху та ефективності транспортного процесу, то проаналізовано затримки руху та ділянках автобусного маршруту з деталізованим аналізом основних чинників впливу. Окремо визначено показники безпеки руху і способи її підвищення. Наведено залежності між основними показниками транспортного потоку, тривалістю переміщення та величиною пасажирського потоку. Об’єкт дослідження – мобільність мешканців та процес перевезень на міському автобусному маршруті. Предмет дослідження – мобільність мешканців у транспортному районі великого міста та закономірності перевезень пасажирів на автобусному маршруті, які при цьому виникають. Методи дослідження: Спостереження під час вивчення дорожніх умов та умов безпеки руху; порівняння під час аналізу руху автобусів на різних ділянках вулично-дорожньої мережі; вимірювання під час визначення тривалості переміщення рухомого складу на автобусному маршруті; аналіз та синтез основних показників, які визначають умови безпеки руху та ефективності перевізного процесу на міському автобусному маршруті; документальне вивчення під час опрацювання геоінформаційних даних. Метою роботи вироблення рекомендацій з покращення мобільності мешканців густонаселених транспортних районів великого міста (на прикладі міста Львова), забезпечення їх безпечного пересування з покращенням ефективності перевізного процесу автобусами міського громадського транспорту (за критерієм мінімізації затримки руху). Для досягнення поставленої мети слід розв’язати такі завдання: 1. Проаналізувати розміщення мешканців у транспортних районах, які прилягають до автобусного маршруту №53 у місті Львові. 2. Визначити основні чинники, які впливають на безпеку руху під час різних способів пересування мешканців з деталізацією опису таких чинників під час безпосереднього пересування в рухомого складу на міському автобусному маршруті. 3. Проаналізувати показники мобільності міських мешканців для міст з радіально-кільцевою конфігурацією вулично-дорожньої мережі та їх вплив на ефективність транспортного обслуговування. 4. Провести документальне вивчення та аналіз виконання графіків руху у робочий та вихідний дні тижня на автобусному маршруті, грунтуючись на геоінформаційних даних про прибуття рухомого складу на зупинкові пункти. 5. Розробити рекомендації з покращення показників мобільності міських мешканців у транспортних районах великих міст на основі часової та просторової пріоритизації в русі громадського транспорту, а також зменшення пересування моторизованим транспортом. Ключові слова: стала міська мобільність, міський громадський транспорт, автобусний маршрут, середня швидкість руху, продуктивність роботи, безпека дорожнього руху, зупинковий пункт, транспортний потік, пасажирський потік. Перелік використаних літературних джерел 1. Norbert, N. Oppenheim Urban Travel Demand Modeling (1995) / Oppenheim Norbert.– John Wiley and Sons. Hoboken, New Jersey, USA. 2. Public Transport Assignment (2013). - Department for Transport, Transport Analysis Guidance. – London. 3. Sheffy, Y. Urban Transportation Networks. Equilibrium Analisis with Mathematical Programming Methods (1995). Engelwood Cliffs: Prentice-Hall. 4. Горбачов П.Ф. (2009) Сучасні наукові підходи до організації роботи маршрутного пасажирського транспорту в містах: монографія. ХНАДУ, Харків. 5. Гаврилов Е.В., Дмитриченко М.Ф., Доля В.К., Лановий О.Т., Линник І.Е., Поліщук В.П. (2007). Системологія на транспорті. Організація дорожнього руху. Київ: Знання України. 6. Поліщук, В. П., Дзюба О.П. (2008). Теорія транспортного потоку : методи та моделі організації дорожнього руху. Київ: Знання України.