Ідентифікація режимів сумісної роботи двигуна та східчастої роботизованої КПП вантажних АТЗ в умовах міста

Автор: Сворень Андрій Романович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Сворень А.Р., Пельо Р.А. (керівник). Ідентифікація режимів сумісної роботи двигуна та східчастої роботизованої КПП вантажних АТЗ в умовах міста. Магістерська кваліфікаційна робота. — Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2023. Розширена анотація. Сьогодні конструкції роботизованих трансмісій постійно удосконалюються. Якщо раніше їх основна перевага була пов’язана зі спрощенням процесу керування автомобілем, то сучасні роботизовані трансмісії мають набагато кращі показники комфорту, забезпечують високу прохідність автомобіля, а також володіють підвищеною безпекою, оскільки знижують втомлюваність водія. Автовиробники постійно працюють над недоліками таких трансмісій, наприклад, існують сучасні семи-і навіть восьмисхідчасті коробки передач, які забезпечують зниження витрат палива порівняно з механічними до 8–10%. Удосконалення технології виготовлення нових роботизованих коробок передач відчутно здешевлюють їх. Проте, обгрунтований вибір конструкційних параметрів силових агрегатів не можливий без процедури ідентифікації режимів сумісної роботи двигуна та східчастої роботизованої трансмісії. Звісно, процедура ідентифікації має свої особливості в умовах міста та за її межами. У першому розділі проведено аналіз сучасних методів ідентифікації режимів окремо двигунів і трансмісій з огляду на: усталеність та неусталеність режимів; характер зміни опорів рухові; наявність чи відсутність зворотнього зв’язку. Складність аналітичної ідентифікації режимів полягає в необхідності підтвердження результатів розрахунку експериментом. З’ясовано, що найскладнішою є процедура ідентифікації перехідних режимів роботи двигуна і роботизованої трансмісії. У другому розділі запропоновано здійснювати процедуру ідентифікації режимів системи з використанням типових програм руху в умовах міста. Зокрема, використовуючи закони розподілу частоти обертів та обертових моментів двигуна вантажного автомобіля на двох маршрутах міста для змінної повної маси виявлено закономірність зміни середніх значень режимів роботи двигуна. Враховуючи частість використання передач на заданих маршрутах з’явилась можливість складання структури використання режимів сумісної роботи двигуна і роботизованої трансмісії. Альтернативним способом ідентифікації режимів роботи системи можна вважати систез структури енерговитрат (палива) на заданому маршруті. У третьому розділі наведено методику ідентифікації режимів роботи дизеля в традиційний спосіб. Сутність цього способу полягала у виборі геометричного розподілу щільності ряду передатних чисел роботизованої трансмісії, як функції мінімальної та максимальної щвидкості обертів вала двигуна. Застосування цього методу для серійних двигунів вантажних автомобілів дало змогу ідентифікувати області режимів роботи двигуна, які доцільно чи навпаки не доцільно використовувати для перемикання на суміжну передачу. Отримані результати дали змогу обгрунтувати доцільність використання, як силової установки серійних двигунів з роботизованими трансмісіями вантажних автомобілів. Мета досліджень: Аналітичними методами та частково за результатами експерименту дослідити протікання основних режимів сумісної роботи двигуна та роботизованої трансмісії вантажного автомобіля в умовах міста. Для досягнення мети необхідно виконати наступні завдання: 1) провести аналіз існуючих конструкцій роботизованих КПП щодо особливостей використання; 2) провести аналіз втрат механічної енергії в роботизовані трансмісії, зокрема, під час перехідних процесів в ній; 3) визначити якісні і кількісні показники взаємодії роботи між двигуном та східчастою роботизованою трансмісією; 4) дослідити ефективність застосування різних методів вибору показників роботизованих трансмісій для міських перевезень. Об’єкт досліджень: система «двигун східчаста роботизована трансмісія». Предмет досліджень: синтез та аналіз режимних параметрів взаємодії між двигуном та східчастої роботизованої трансмісії в умовах типового міста . Ключові слова: двигун, роботизована коробка передач, передатні числа, показник щільності, режими руху.