Вдосконалення організації перевезень на трамвайному маршруті №6 з урахуванням особливостей умов руху у пікові періоди доби

Автор: Германович Назар Михайлович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У сучасних умовах розвитку міста міський пасажирський транспорт має значний вплив на економічний розвиток країни та його зріст. Надійність руху, ефективне використання транспортного рухомого складу на маршрутах, а також безпека і якість перевезень визначають рівень обслуговування та соціальний прогрес всього міста [1]. Якість функціонування громадського транспорту в місті в більшості випадків впливає на економічну стабільність мешканців міста. Створення оптимальних умов для стійкого функціонування вулично-дорожньої мережі є головним завданням для підвищення її транспортно-експлуатаційних показників. Зменшення часових, економічних та матеріальних витрат, підвищення безпеки для транспортних засобів та пішоходів, а також комфорт та зручність під час переміщення є основними вимогами до функціонування вулично-дорожньої мережі міст. Проте постійне збільшення транспортного потоку та стійкий стан ВДМ призводять до зниження її ефективності у населених пунктах [2]. Точки концентрації затримок на вулицях бувають постійні, де утворення заторів та зниження пропускної спроможності на перехрестях мережі відбувається щодня у приблизно однаковий проміжок часу. Або випадкові, коли зниження пропускної здатності елементів вулиць та перехресть відбувається протягом невеликого інтервалу часу. Кожен вид переміщень має свої можливі напрямки руху. З урахуванням географічного положення Львова рух із вузлів зовнішнього транспорту можливий у 10 напрямках [3]. Відповідно до проведеного аналізу для кожного вузла зовнішнього транспорту вивчено можливі альтернативи. У зв’язку з тим, що чинні нормативи для показників якості не відповідають актуальним вимогам та особливостям регіонального ринку транспортних послуг, виникла потреба у теоретичному обґрунтуванні нових стандартів для оцінки якості роботи міського пасажирського транспорту. Використання науково обґрунтованих нормативів сприятиме підвищенню рівня надання транспортних послуг до реальних потреб [4]. Під час вирішення завдань щодо удосконалення нормування показників якості важливо враховувати попередні дослідження та їх результати. Отримані дані встановлюють обмеження для нормативних значень показників якості. З іншого боку, слід провести статистичне дослідження, яке дозволить визначити вимоги пасажирів до показників якості транспортного обслуговування [5]. Для удосконалення функціонування міського пасажирського транспорту необхідно мати початкову інформацію про використання рухомого складу та задоволення пасажирів, яку можна здобути шляхом проведення обстеження пасажиропотоків. З метою оптимізації використання ресурсів праці, фінансових витрат і часу, пов’язаного з дослідженням пасажиропотоків та обробкою результатів, цілеспрямовано використовувати метод визначення параметрів пасажиропотоків на основі даних натурних досліджень. У магістерській роботі проведено натурні дослідження пасажиропотоків на зупинках громадського транспорту та визначено найбільш притягуючі точки пасажирів на трамвайному маршруті №6 у прямому і зворотному напрямку. Проведено аналіз умов руху на маршруті у прямому та зворотному напрямку курсування рухомого складу, зокрема виділено ключові перехрестя на ВДМ, які здійснюють вплив на тривалість руху та швидкість сполучення пасажирів. Також проведено оцінку впливу затримок руху на перехрестях на тривалість руху пасажирів на маршруті. Об’єкт дослідження – є територія міста Львова та мережа проходження трамвайного маршруту №6. Предмет дослідження – дослідження умов руху та пасажиропотоку на маршруті №6. Мета дослідження: дослідження швидкості і тривалості руху трамваю у різні періоди доби. В результаті проведених досліджень та аналізу умов руху трамваїв на маршруті визначено складні ділянки та перехрестя, які створюють суттєві затримки в русі у пікові періоди доби. Ключові слова – трамвай, зупинки громадського транспорту, транспортний потік, швидкість руху, умови руху. Література 1. Halyna Pivtorak. About passenger travels demand modeling in urban transportation systems / Mykola Zhuk, Halyna Pivtorak // Transport Technologies. Lviv Polytechnic National University. – 2020. – Volume 1, Number 1, P. 45 – 53. 2. Жук М. М. Оцінка притягуючої здатності вузлів зовнішнього транспорту Львова / М. М. Жук, Г. В. Півторак. // Вчені записки ТНУ ім. В.І. Вернадського. Серія: Технічні науки. – 2019. – С. 162 – 169. 3. Diab, E. I., & El-Geneidy, A. M. (2014). Transitory optimism: Changes in passenger perception following bus service improvement over time. Transportation Research Record, 2415(1), 97-106. 4. Кужель В.П., Іщенко А.П., Бишко М.О. Визначення рівня якості пасажирських перевезень з позиції пасажира. Вісник СНУ ім. Володимира Даля. 2013. № 15 (204). С. 12–16. 5. Ігнатенко О.С., Марунич В.С. Організація автобусних перевезень у містах, К. – 1998 р. – 196 с.