Аналіз умов руху на ділянці вул. Наукова з врахуванням особливостей транспортного обслуговування громадським транспортом

Автор: Бачинський Іван Васильович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Питання завантаженості вулично-дорожньої мережі (ВДМ) стоїть вже давно. Різні країни вирішують його у різні способи. На жаль, в Україні, а особливо у Львові, проблема високої завантаженості ВДМ є досить складною і потребує нагального вирішення. Саме тому останніми роками у всьому світі намагаються змінити психологію міських переміщень, спонукаючи людей використовувати альтернативні засоби переміщення, такі як хотьба пішки, їзда на велосипеді, скутері, тощо. Такі засоби є корисними, проте сильно залежать від відстані переміщення, часу доби, погодних умов тощо. Найбільш ефективною альтернативою приватному транспорту, який може значно зменшити навантаження на вулично-дорожню мережу, є громадський транспорт, за умови його правильного планування [1]. Найпоширенішим способом підвищення ефективності функціонування громадського транспорту є надання йому пріоритету в русі на вулично-дорожній мережі [2]. Існує велика кількість способів надання пріоритету. Їх розділяють на дві основні групи: часовий пріоритет та просторовий. Пріоритет в часі забезпечується проєктуванням світлофорних об’єктів таким чином, щоб при під’їзді до них для громадського транспорту вмикався дозвільний сигнал [3-4]. Пріоритет ГТ у часі є досить важливим, особливо у випадках, коли на маршруті присутня велика кількість світлофорних об’єктів, ГТ витрачати багато часу на очікування перед стоп-лінією [5]. Щодо просторового пріоритету, то тут розуміється виділення окремого простору для пріоритетного пропуску громадсього транспорту. Це може бути як поширення проїзної частини перед перехрестям для уникнення черг на світлофорних об’єктах, так і побудова відокремленого від загального транспортного потоку шляху для того, щоб унеможливити вплив цього потоку на громадський транспорт. Найпоширенішим способом надання пріоритету є виділення окремої смуги для руху громадського транспорту скраю або посередині проїзної частини. Негативним аспектом є те, що якщо цю смугу виділяють за рахунок загального транспортного потоку, то в ньому однозначно збільшаться затримки в русі. Проте, зважаючи на те, що для проїзду 50 осіб потрібно або 50 легкових автомобілів, або один автобус, виділення смуги для руху громадського транспорту значно підвищить якість та час переміщення осіб з розрахунку на одного пасажира. Об’єкт дослідження – вулиця Наукова у м. Львові. Предмет дослідження – умови руху по вул. Наукова. Мета дослідження: дослідити вплив виділених смуг для громадського транспорту на умови руху загального транспортного потоку. Ключові слова – міський громадський транспорт, виділена смуга, умови руху, інтенсивність руху, світлофорне регулювання. Перелік використаних літературних джерел. 1. Diakaki, C., Papageorgiou, M., Dinopoulou, V., Papamichail, I., & Garyfalia, M. (2015). State?of?the?art and?practice review of public transport priority strategies. IET Intelligent Transport Systems, 9(4), 391-406. 2. Currie, G., Sarvi, M., & Young, B. (2007). A new approach to evaluating on-road public transport priority projects: balancing the demand for limited road-space. Transportation, 34, 413-428. 3. Malandraki, G., Papamichail, I., Papageorgiou, M., & Dinopoulou, V. (2015). Simulation and evaluation of a public transport priority methodology. Transportation Research Procedia, 6, 402-410. 4. Kalasova, A., Cernicky, L., & Kupculjakova, J. (2014). The impact of public transport priority on the traffic in the chosen part of the city of Zilina. Transport Problems, 9(2), 19-26. 5. De Keyser, O., Hillewaere, M., Audenaert, P., & Maenhout, B. (2018). Optimising the public transport priority at road intersections. IET Intelligent Transport Systems, 12(8), 986-994. 6. Oguchi, T., Mitsuyasu, A., Oshima, D., & Imagawa, T. (2017). An evaluation study on advanced public transport priority system using traffic simulation. International Journal of Urban Sciences, 21(sup1), 43-53.