Дослідження підвіски автомобіля з нелінійним пружим елементом

Автор: Чабан Юрій-Володимир Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Колісні та гусеничні транспортні засоби
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Чабан Ю-В.В., Попович В.В., к.т.н., доц. (керівник). Дослідження підвіски автомобіля з нелінійним пружним елементом. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів 2023. Розширена анотація Сприятлива характеристика підвіски автомобіля забезпечується не лише її досить малим нахилом в зоні основних коливань, але і своєчасним (по прогину підвіски) включенням буферів стискування і відбою, і їх достатньою енергоємністю. Виходом з цього положення є нелінійна характеристика пружності пружного елементу або застосування пневматичної підвіски, жорсткість пружного елементу якої регулюється. Пневматична підвіска і складна дорога вимагає установки на автомобілях компресора. Така підвіска широко застосовується на автобусах, великих вантажних автомобілях і причепах, де окрім високої плавності ходу забезпечує і інші переваги. Внаслідок можливості отримання дуже високої плавності ходу пневматична підвіска почала застосовуватися на великих дорогих легкових автомобілях. Для звичайних же легкових автомобілів прийнятнішим рішенням є застосування пружних елементів зі змінною (нелінійною) характеристикою пружності. В магістерській роботі розроблено і досліджено підвіску з нелінійною характеристикою. Для цього було розглянуто призначення, види та класифікація підвісок. Була описана прийнята конструкція проектованої підвіски, проведено розрахунок підвіски автомобіля з нелінійною пружиною, досліджено її властивості. Об’єкт дослідження: процес проектування підвіски з нелінійною характеристикою. Предмет дослідження: конструкція підвіски з нелінійною характеристикою. Мета дослідження: вивчення впливу параметрів та характеристик пружини з нелінійною характеристикою на експлуатаційні властивості підвіски. В першому розділі були розглянуті загальні положення про підресорювання автомобіля, а саме робота підвіски, розрахунок пружини, визначення передатного числа підвіски. Також проведено огляд конструкцій основних підвісок: підвіска на одному важелі, на двох поперечних важелях, підвіска МакФерсон («коливна свічка») В другому розділі проведено теоретичні дослідження підвіски з нелінійною пружиною: визначено необхідні характеристики підвіски, характеристики пружини. В третьому розділі наведено методику проектування пружини з нелінійною характеристикою: розраховано геометричні розміри пружини, визначено мінімальну конструктивну довжину пружини при максимальному стиску, кроки витків пружини у вільному стані. Проведений розрахунок пружини на міцність. В четвертому розділі роботи здійснено економічну оцінку отриманого проектного рішення. Проведено планування виконання магістерської роботи та розрахунок витрат на її виконання. Тривалість розробки даного вдосконалення триватиме 30 днів. Згідно проведених розрахунків витрати на НДР та ДКР підвіски автомобіля з нелінійною пружиною складуть 22157,91 гривень. Отримані в магістерській роботі конструкторські рішення та відповідні результати досліджень вказують на їх актуальність та доцільність практичного використання. Проведені економічні розрахунки – свідчать про економічну ефективність їх виконання та подальшого застосування. Ключові слова: підвіска автомобіля, пружина з нелінійною характеристикою, розрахунок підвіски, розрахунок пружини, дослідження, плавність руху.