Аналіз роботи водіїв з врахуванням їх особистісних характеристик та надмірного інформаційного навантаження

Автор: Зелінський Віктор Миколайович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Процес керування об’єднує водія, автотранспортний засіб, дорогу та навколишнє середовище в одне ціле – систему «ВАДС», в якій всі ланки пов’язані між собою і залежать одна від одної. Та головною ланкою у системі являється водій, оскільки він отримує, сприймає, аналізує усю дорожню ситуацію, приймає важливі рішення, саме від нього залежить увесь процес керування автомобілем. Водія автомобіля можна розглядати як оператора складної системи ВАДС. Від здатності водія сприймати і своєчасно реагувати на ту інформацію, що надходить до нього, залежить безпека руху. Швидкість і точність реагування знаходяться в прямій залежності від інформаційних характеристик сигналів, що поступають. При одержанні, переробці інформації та її реалізації в діяльності водія розрізняють п’ять етапів: прийом інформації; переробка інформації; прийняття рішень; виконання рішень; контроль за виконаним дії. Ідеальним було б, з точки зору безпеки дорожнього руху, створити на дорогах такі умови, при яких водій постійно отримував би оптимальну кількість інформації. Вивчення процесу сприйняття водієм дорожньої ситуації відбувається через реєстрацію психофізіологічних особливостей водія такими методами: електроенцефалограма ( використовується як в клінічних цілях, при дослідженні психічних процесів, у фізіології вищої нервової діяльності цей показник являється головним інструментом дослідження мозку); електрокардіограма (широко використовується в клінічній практиці як інструмент вивчення серцево-судинної системи. У психофізіології служить як основний індикатор емоційного стану людини при фізичному і розумовому навантажені. При цьому значущими є такі характеристики, як частота серцевих скорочень. Шкірно-гальванічна реакція була виявлена фізіологами при вивченні зв’язку зовнішніх характеристик людини з її внутрішніми переживаннями. Відзначено, що при несподіваній появі сигналу, переляку, больовому подразненні змінюється різниця потенціалів між окремими точками на поверхні шкіри людини. Оцінка функціонального стану водія тестовими методами (робота з тестами дозволяє отримувати кількісні характеристики процесів, котрі не мають конкретних зовнішніх корелятів в психофізіологічних показниках оператора). Темперамент – індивідуальна особливість психіки людини, в основу якої покладено відповідний тип нервової системи. Виявляється в силі, швидкості, напруженості й урівноваженості перебігу психічних процесів індивіда, в яскравості та стійкості його емоцій і настроїв. Усю різноманітність індивідуальних особливостей зведено до декількох груп психотипів особистості. Найбільший відсоток, серед «водіїв-лихачів», які мають схильність до перевищення швидкості, складають холерики. Холерик може бути добрим водієм, але потребує постійного контролю і самоконтролю. Врівноваженість і спокій флегматика, його висока стійкість до монотонних подразників робить його дуже витривалим у дальніх рейсах, але рішення флегматика звичайно загальмовані, що затримує його дії в аварійних ситуаціях, які відбуваються в умовах дефіциту часу. Меланхолік найменш придатний для діяльності водія, адже йому часто властиві розгубленість, коливання, страх, що може бути причиною помилок і ДТП. Ключові слова – водій, транспортна система, тип темперамеенту. Перелік використаних літературних джерел. 1. Stanczyk, T. Analysis of drivers’ reactions to a vehicle approaching from the right side, carried out on a car track [Text] / T. Stanczyk, R. Jurecki, W. Pieniazek, M. Jaskiewicz, M. Karendal, S. Wolak // Papers of the Institute of Vehicles Warszawa. – 2010. – 77. – P. 307–320. 2. Allen, R. Application of driving simulation to road safety [Text] / R. Allen, M. Cook, T. Rosenthal // Advances in Transportation. Studies Publisher: University Roma Tre, ISSN: 1824–5463. – 2007. – Special Issue 12. – P. 5–8. 3. Dolya, V. Influence of Information flows on the results of a driver’s activity in the system “Driver – Car – Environment” [Text] / V. Dolya, I. Afanasieva, U. Davidich, I. Englezi, N. Gyulyev, O Prasolenko // Advances in human aspects of transportation. – 2014. – Part 2. – P. 176–183. 4. Guzek, M. Comparative analyses of driver behaviour on the track and in virtual environment [Text] / M. Guzek, R. Jurecki, Z. Lozia, T. Stanczyk // Driving Simulation Conference Europe. – 2006. – DSC 2006 Europe, Paris. – P. 221–232. 5. Zhuk, M. Defining Duration of Driver Reaction Time Components Using the NeuroCom Complex [Text] / М. Zhuk, V. Kovalyshyn, R. Tcir // EconTechMod. An international quarterly journal. – 2015. – Vol. 04, No. 2. – P. 39–44. 6. Krchova, Z. Aggressive behavior of drivers in Slovakia affecting road safety [Text] / Z. Krchova // Transport problems. – 2012. – Vol. 7, Issue 2. – P. 111–116. 7. Guzek, M. Research on behaviour of drivers in accident situation conducted in car driver simulator [Text] / M. Guzek, R. Jurecki, Z. Lozia, T. Stanczyk, P. Zdanowicz // Journal of KONES. Powertrain and transport. – 2009. – 16. – P. 173–184. 8. De Winter J, C. Relationships between driving simulator performance and driving test results [Text] / C. De Winter J, S. De Grott, M. Mulder, P. Wieringa, J. Dankelman, A. Mulder J. // Ergonomics. – 2009. – 52(2). – P. 137–153.