Дослідження пропускної здатності нерегульованих перехресть з урахуванням їх геометричних параметрів
Автор: Ораз Роман Ігорович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Основною задачею в розвитку транспортної інфраструктури в контексті сталого розвитку є вирішення ряду багатовекторних завдань та впровадження нових підходів до транспортних політик. Один з головних аспектів цього питання - впровадження принципів сталої міської мобільності, де кількість приватних автомобільних поїздок контролюється і має від’ємну динаміку. Це досягається за допомогою розвитку альтернативних видів особистого транспорту, таких як велосипеди та інші засоби мікромобільності, а також нових підходів до планувальних структур міст [1]. Ще одним важливим аспектом є забезпечення безпеки на дорозі та зменшення дорожньо-транспортного травматизму. Цьому сприяють заходи, такі як підвищення дисципліни учасників руху, виробництво та використання безпечних транспортних засобів, а також перепланування елементів вулично-дорожньої мережі для уникнення серйозних дорожньо-транспортних пригод [2]. Цей аспект тісно пов’язаний з автомобільним транспортом, оскільки кількість та важкість дорожньо-транспортних пригод в країнах, які розвиваються, зростає, особливо там, де рівень автомобілізації та користування автомобілями наближається до європейських показників [3]. Окрім цього, нові тенденції враховують: розробку перехресть, що враховує оптимальні траєкторії для різних видів транспорту та сприяє максимальній ефективності руху та уникненню транспортних заторів [4]. Використання геометричних параметрів, які враховують особливості руху автомобілів, велосипедів та пішоходів, забезпечує безпеку та зручність для всіх учасників руху. Впровадження сучасних технологій, таких як системи розумного світлофору та інтелектуальні системи управління рухом, спрямовані на оптимізацію потоків транспорту та мінімізацію затримок [5]. Використання адаптивних систем, які враховують зміни в обсязі руху та погодних умовах, для оптимального регулювання сигналізації та організації руху. Забезпечення доступності та безпеки для всіх категорій населення, включаючи людей з обмеженими можливостями, через встановлення спеціальних переходів та підходів.? Об’єкт дослідження – транспортний потік. Предмет дослідження – закономірності зміни інтервалів на нерегульованих перехрестях. Мета дослідження: на основі результатів натурних досліджень визначити чи впливає геометрія перехресть на їх пропускну здатність. За результатами досліджень побудовано базу даних для збору інформації та досліджено характер розподілу граничних інтервалів з другорядної дороги на правому повороті за різних радіусів заокруглень бордюрного каменю. Встановлено, що за радіусу 6 м, граничний інтервал є найменшим і становить 1,8 с. Регресійний аналіз показав, що дані імітаційного моделювання є більш наближеними до реальної ситуації, коли вони вказують за підвищення пропускної здатності другорядного напрямку за мінімальних значень (0,5-2,5 с) інтервалів на головній дорозі. Це пояснюється тим, що в щільних потоках на нерегульованих перехрестях відбувається просочення автомобілів з другорядного напрямку і інтенсивності на них вирівнюються. Ключові слова – організація дорожнього руху, транспортний потік, інтенсивність руху, інтервали між автомобілями, рівень завантаження, вулично-дорожня мережа. Перелік використаних літературних джерел. 1. Wijnands, J. S., Zhao, H., Nice, K. A., Thompson, J., Scully, K., Guo, J., & Stevenson, M. (2021). Identifying safe intersection design through unsupervised feature extraction from satellite imagery. Computer?Aided Civil and Infrastructure Engineering, 36(3), 346-361. 2. Oxley, J., Fildes, B., Corben, B., & Langford, J. (2006). Intersection design for older drivers. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 9(5), 335-346. 3. Cornelissen, M., Salmon, P. M., Stanton, N. A., & McClure, R. (2015). Assessing the ‘system’in safe systems-based road designs: using cognitive work analysis to evaluate intersection designs. Accident Analysis & Prevention, 74, 324-338. 4. Shechtman, O., Classen, S., Stephens, B., Bendixen, R., Belchior, P., Sandhu, M., & Davis, E. (2007). The impact of intersection design on simulated driving performance of young and senior adults. Traffic injury prevention, 8(1), 78-86. 5. Kirk, A., Jones, C., & Stamatiadis, N. (2011). Improving intersection design practices. Transportation Research Record, 2223(1), 1-8.