Дослідження умов та графіків руху на автобусному маршруті №9 у місті Львові
Автор: Козак Олег-Соломон Романович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Міський пасажирський транспорт – невід’ємний елемент міської транспортної інфраструктури, який має важливе економічне та соціальне значення у житті мешканців [1–3]. У більшості міст України сформовані та функціонують комплексні транспортні схеми транспорту, головним завданням яких є формування ефективної транспортної мережі, в тому числі і громадського транспорту. Переважно міський громадський транспорт тут представлений автобусами різної місткості, тролейбусами, рідше трамваями і метрополітеном. Вибір того чи іншого виду міського громадського транспорту обумовлений історичними аспектами формування міста, географічними особливостями і рельєфом місцевості, специфікою транспортного районування і функціонального зонування міст [1,4–6]. Одні міста мають чітко виражений промислове призначення забудови, інші є туристичними центрами, а ще інші – мають змішане призначення. Особливо різнобічно представлений міський громадський транспорт у старих історичних містах, де кожний період їх розвитку закладав специфічні особливості планування і проектування транспортної мережі міського громадського транспорту. Враховуючи тенденції сталого розвитку та розроблення планів сталої міської мобільності, кожне місто прагне розвивати альтернативні від автомобільного транспорту способи переміщення міських мешканців [2,5]. Це зумовлено тенденціями розвитку міського середовища руху, розбудовою міських житлових кварталів і цілих районів. Виходячи із цього, важлива увага приділяється міському громадському транспорту, який здатний переміщувати велику кількість мешканців територією міста. Окремої уваги потребує дослідження потреб самих мешканців. Якщо їх не враховувати, то змусити цих мешканців залишити власні автомобілі і стати пасажирами міського громадського транспорту є вкрай не легким завданням. До того ж, вимоги мешканців до рівня транспортного обслуговування міським громадським транспортом постійно зростають. Такі вимоги включають: дотримання розкладів і графіків руху; швидкість проїзду від пунктів відправлення до пунктів призначення; комфортність поїздки, яка включає площу місця на одного пасажира в рухомому складі, чистота салону, температура в салоні тощо; достатній рівень облаштування зупинкових пунктів; вартість оплати за проїзд і кількість пересадок на маршрутах тощо [1–4]. Оскільки міський громадський транспорт і рівень перевезень ним мають значну соціальну функцію, а рівень задоволення населення різко змінюється в умовах погіршення або покращення комфортності поїздок, то органи місцевого самоврядування намагаються постійно працювати над удосконаленням процесів перевезень.Не винятком є місто Львів, яке має досить розвинуту мережу міського громадського транспорту, основний акцент у якій надається автобусам великої місткості, а також на деяких маршрутах – малої місткості, також тролейбусам та трамваям. Останнім часом особливо активно розвивається мережа електротранспорту, оскільки міська влада намагається досягати цілей сталого розвитку, зокрема зменшення екологічного забруднення. У цій магістерській роботі проведено аналіз дослідження режимів та графіків руху на автобусному маршруті №9 у місті Львові, який обслуговується автобусами великої місткості. Такий аналіз полягає у вивченні ділянок маршруту на основі порівняння швидкостей руху ними автобусів, визначення місць, де втрати часу є найбільшими і часткове вирішення проблем затримок. У дослідженні ці затримки в основному не пов’язані із витратами часу на зупинкових пунктах, а в більшій мірі з показниками руху транспортного потоку та режимами світлофорного регулювання. Також окрему увагу у роботі присвячено обґрунтуванню доцільності облаштування виділених смуг для міського громадського транспорту, а також вивчення рівня задоволення мешканців послугами цього автобусного маршруту. Об’єкт дослідження – маршрут міського громадського транспорту №9 у місті Львові. Предмет дослідження – режими та графіки руху на міському автобусному маршруті №9 у місті Львові. Методи дослідження: документальне вивчення – аналіз тривалості руху між зупинковими пунктами автобусного маршруту на основі геоінформаційних даних; моделювання руху – діаграми стану транспортного потоку на ділянках маршруту; натурні вимірювання – визначення інтенсивності руху автобусів та загального транспортного потоку на окремих ділянках маршрутної мережі. Метою роботи є виявлення проблемних ділянок для руху автобусів, які обслуговують автобусний маршрут №9 у місті Львові в різний час роботи маршруту та вплив на ефективність транспортного обслуговування транспортних, дорожньо-планувальних і кліматичних чинників. Для досягнення поставленої мети слід розв’язати такі завдання: 1. Провести детальний аналіз існуючих транспортних, дорожньопланувальних і кліматичних чинників, які мають безпосередній вплив на ефективність транспортного обслуговування. 2. Проаналізувати умови безпеки руху на автобусному маршруті №9, зокрема показники аварійності, конфліктології та дорожньо-транспортних пригод. 3. Проаналізувати тривалість та швидкості руху автобусів на автобусному маршруті №9 із застосуванням геоінформаційних технологій фіксації рухомого складу на маршруті. 4. Визначити проблемні ділянки вулично-дорожньої мережі, де відбуваються найбільші затримки в русі автобусів. 5. Запропонувати шляхи вирішення проблем із затримками руху автобусів на маршруті №9 у місті Львові. Ключові слова: міський громадський транспорт, зупинковий пункт, затримка руху, графік руху автобусів, транспортний потік, вулично-дорожня мережі.