Дослідження прохідності всюдихода з колісно-гусеничним рушієм
Автор: Кот Михайло Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Колісні та гусеничні транспортні засоби
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Кот М.В., Попович В.В., к.т.н., доц. (керівник). Дослідження прохідності всюдихода з колісно-гусеничним рушієм. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів 2023. Розширена анотація Рухливість характеризується здатністю справних і працездатних машин переміщатися c максимально можливою швидкістю в різних дорожніх і кліматичних умовах. Основними властивостями, що визначають рухливість об’єктів, являються прохідність, швидкохідність і маневреність, а основним оцінним показником - середня швидкість руху на заданому маршруті. Загальновідомо, що колісний рушій на вдосконалених покриттях забезпечує більш високі в порівнянні з гусеничним швидкості руху, тоді як для гусеничних машин, в основному за рахунок високої прохідності, характерні більш високі середні швидкості по бездоріжжю, що особливо важливо для транспортних засобів високої прохідності. Проте, маючи таку істотну перевагу, гусеничний рушій має значні внутрішні втрати і істотно менший ресурс. Ідея поєднання обох типів рушіїв в одній конструкції не нова. Але технічна недосконалість конструкцій комбінованих рушіїв і їх приводів, низькі показники надійності трансмісій і погана маневреність машин з комбінованим рушієм при одночасному використанні коліс і гусениць у той час не дозволили повною мірою використати переваги комбінованого рушія. Нині посилення вимог до рухливості зразків транспортних засобів, призначених для експлуатації у важких дорожніх умовах, стало причиною інтересу, що відроджується, до конструкцій машин з комбінованим рушієм як до одного з варіантів вирішення цієї проблеми. Об’єкт дослідження: процес проектування всюдихода з колісно-гусеничним рушієм. Предмет дослідження: Дослідження прохідності всюдихода з колісно-гусеничним рушієм. Мета дослідження: вивчення впливу параметрів та характеристик всюдихода з колісно-гусеничним рушієм на його прохідність. В першому розділі розглянуто переваги і недоліки колісно гусеничних всюдиходів. Огляд і послідуючий аналіз проводився для бойових машин з колісно-гусеничним рушієм, експериментальних зразків і машин для лісового господарства. Були визначені переваги і недоліки машин з колісно-гусеничним рушієм. В другому розділі проведено аналіз роботи колісного-гусеничного рушія. Розроблено модель роботи колісно-гусеничного рушія, промодельовано його роботу. Наведено основні результати і підсумки моделювання. Так було встановлено, що на грунтах середньої міцності II категорії допустима вага колісного всюдихода, при якому глибина колії не перевищить 0,1 м, складає 0,285 МН (28,5т), допустима вага колісно-гусеничної машини 0,355 МН (35,5 т). Таким чином, на грунтах II категорії при необхідності зберегти надгрунтовий покрив колісні машини з робочою вагою понад 0,285 МН (28,5 т) слід оснащувати моногусеницями. Втрата опорної прохідності на грунтах II категорії відбувається при сумарній вазі колісного всюдихода понад 0,305 МН (30,5 т). У колісно-гусеничних машин втрата опорної прохідності не прогнозується. Таким чином, при роботі на грунтах II категорії колісні всюдиходи з робочою вагою понад 0,305 МН (30,5 т) слід оснащувати моногусеницями. В третьому розділі проведено розподіл навантаження і виконано розрахунок на міцність основних елементів колісної і гусенчної осей всюдихода: коліс, катків, гусеничної стрічки, елементів приводу. В четвертому розділі роботи здійснено економічну оцінку отриманого проектного рішення. ….. Отримані в магістерській роботі конструкторські рішення та відповідні результати досліджень вказують на їх актуальність та доцільність практичного використання. Проведені економічні розрахунки – свідчать про економічну ефективність їх виконання та подальшого застосування.