Дослідження умов та графіків руху на автобусному маршруті №1А у місті Львові
Автор: Багдай Юрій Васильович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Актуальним завданням в урбанізованих просторах є забезпечення швидкого, надійного та безпечного переміщення мешканців. За даними Організації Об’єднаних Націй до 2050 року 70% населення проживатиме у містах. Такі тенденції спричинені доступністю до місць праці, кращих соціальних благ, більшої заробітної плати, умов навчання та відпочинку тощо. З такою тенденцією пов’язане активне житлове будівництво у містах, коли у короткостроковій перспективі з’являються нові житлові квартали, кількість та густина мешканців у них, а також і транспортне навантаження на вулично-дорожню мережу. На жаль пропускна здатність вуличнодорожньої мережі та маршрутна мережа громадського транспорту не мають таких швидких темпів приросту, як чисельність мешканців, їх запити на переміщення, рівень автомобілізації, рівень автомобілекористування та інтенсивність руху [1–3]. Таке явище породжує затори, у які притаманні деяким транспортним районам і перехрестям не лише у пікові періоди, а протягом всього дня. Розв’язати таку проблему не просто, адже неможливо мешканцям заборонити пересуватись містом з метою реалізації трудових та соціальних поїздок, а також культурно-побутових [4]. Проте, можна керувати попитом на такі переміщення. До таких методів керування відносяться: розміщення поблизу житлових кварталів, а то й у них дитячих садочків та шкільних навчальних закладів, збільшення привабливості немоторизованих переміщень шляхом розвитку відповідної інфраструктури, підвищення комфортності та зручності переміщення міським громадським транспортом, шляхом фінансової мотивації з організацією великих дисконтів за переміщення приватним автомобільним транспортом [1–6]. Такі практики активно використовуються у містах Європи та світу. Багато з цих принципів декларують і реалізовують так звані Плани сталого розвитку. Початковим етапом створення таких стратегічних документів є велика комунікація з мешканцями урбанізованих просторів з викладенням основних задумів, декларацією переваг та можливими способами усунення недоліків. Надалі обов’язковою є практична візуалізація проектів на прикладі інших міст та територій, оскільки в іншому випадку суцільне суспільне несприйняття може завадити реалізації навіть найспішніших інженерних практик. Всі наступні етапи потребують строгого виконання декларованих графіків реалізації проектів, оскільки за іншого випадку велика розмова з усіма зацікавленими сторонами більше не буде вдалою. У сучасному великому місті багато уваги приділяється розвитку маршрутної мережі громадського транспорту, оскільки це єдиний спосіб зменшити потребу в користуванні приватним легковим транспортом і, водночас, задовільнити попит на масове організоване переміщення мешканців та приїжджих [6]. Міський громадський транспорт, який у кожному місті розвивався по різному, залежно від історичних тенденцій, потребує прокладення нових мереж, а також реконструкцію існуючих «старих» мереж, які іноді на практиці важко поєднати. Основним завданням інженерів, які займаються розвитком міського пасажирського транспорту, є поєднання старих та нових підходів до міського планування, транспортного обслуговування та інженерного забезпечення належного функціонування інфраструктури. Це важливо, оскільки якісний та комфортний рухомий склад є наслідком злагодженої роботи автотранспортних підприємств, міської влади та відповідального суспільства, представником якого є пасажир. Не менш важливий чинник впливу – якісна, відремонтована вулично-дорожня мережа з елементами інтелектуальних транспортних систем, які забезпечують інформаційний супровід перевізного процесу. У цій магістерській роботі наводяться результати дослідження умов та графіків руху на автобусному маршруті №1А, який сполучає приміську територію (селище міського типу Дубляни) та центральну частину міста. Він є частиною міського проекту із забезпечення трансферності на маршрутах, які прокладені на радіальних магістральних вулицях міста Львова. З метою покращення ефективності транспортного обслуговування на цьому та інших маршрутах необхідним є комплекс заходів, який включає: дослідження пасажирського потоку, вимірювання швидкості руху на ділянках маршруту та виявлення найбільш проблемних з них; вивчення рівня задоволення населення; прогнозування зміни попиту на переміщення мешканців залежно від розвитку функціональних зон та ділянок вуличнодорожньої мережі. Всі це заходи з категорії вивчення функціонування транспортної системи, без яких неможливо впровадити швидкі, ефективні проектні рішення. Об’єкт дослідження – автобусний маршрут міського громадського транспорту №1А у місті Львові. Предмет дослідження – закономірності зміни режимів та аналіз графіків руху на міському автобусному маршруті №1А у місті Львові. Методи дослідження: системний аналіз – визначення, групування та синтез інформації про стан дорожніх умов, величину пасажирського потоку та швидкості руху автобусів; документальне вивчення – теоретичний аналіз існуючих методів дослідження та визначення найбільш адекватних для застосування; моделювання руху – закономірності та залежності, які виникають транспортних потоках на транспортній мережі; натурні вимірювання – вивчення рівня задоволення мешканців та пасажирообміну на зупинкових пунктах. Метою роботи є прогнозування зміни ефективності роботи автобусного маршруту №1А залежно від зміни величини пасажирського потоку, місць генерації пасажирів, показників (інтенсивності та складу руху) загального транспортного потоку та способів управління рухом транспортних засобів на ділянках маршрутної мережі. Для досягнення поставленої мети слід розв’язати такі завдання: 1. Здійснити вивчення функціональних зон та транспортних районів,якими прокладено маршрут громадського транспорту з детальним аналізом місць генерації пасажирського потоку 2. Провести аналіз умов безпеки руху на вулицях, якими прокладено автобусний маршрут. 3. Дослідити тривалість затримок та швидкості руху автобусів на автобусному маршруті №1А із застосуванням геоінформаційних технологій фіксації кожного рухомого складу на маршруті. 4. Методами системного аналізу визначити проблемні ділянки вулично-дорожньої мережі, де відбуваються найбільші затримки в русі автобусів. 5. Запропонувати шляхи та проектні рішення з вирішення проблем із затримками руху автобусів на маршруті №1А у місті Львові. Ключові слова: графік руху автобусів, міський громадський транспорт, затримка руху, зупинковий пункт, транспортний потік, вуличнодорожня мережі, маршрутна мережа