Дослідження умов та графіків руху на автобусному маршруті №18 у місті Львові

Автор: Синяк Денис Андрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Визначення показників продуктивності роботи міського громадського транспорту є одним із найбільш важливих завдань під час забезпечення ефективної роботи міської транспортної системи. Пасажирський транспорт – важлива ланка цієї системи, головним завданням якої є забезпечення швидких, безпечних, комфортних переміщень населення територією міста. Для кожного міста специфіка укладання маршрутної мережі є різною Це пов’язано із такими чинниками: рельєфом місцевості та наявності природних перешкод (ріки, озера тощо); конфігурацією шляхів сполучення у самому місті та навколо нього; розміщенням функціональних зон та транспортних районів; густиною населення та щільністю забудови; функціональним призначенням самого міста (промислову, туристичне тощо); історичними аспектами розвитку міської території тощо. Щодо рельєфу місцевості, то часто великі водні перешкоди є перепоною для рівномірного розвитку вулично-дорожньої мережі, оскільки яка б не була її конфігурація, проблеми з’являються з переправою транспортних потоків між обома берегами або об’їздом великих озер. Гористість місцевості може бути перепоною для прокладання маршрутів міського громадського транспорту, який має обмеження на ухили. Досить часто міста в Україні акцентували увагу на розвитку транспортної мережі лише на своїй адміністративній території, проте після адміністративної реформи зі створення територіальних громад вони зіштовхнулись з перепонами продовження власних вулиць та доріг до населених пунктів, які опинились у їх підпорядкуванні і які потребують забезпечення обслуговування населення громадським транспортом. Ця проблема найперше пов’язана з тим, що до реформи укрупнення кожен населений пункт розвивався самостійно без синхронізації транспортних процесів між собою, хоча такі переміщення відбувались. Ця перепона мала суто політичний характер, пов’язаний із розпоряджання земельними ресурсами та територіями, а не потребами мешканців. Окремої уваги заслуговує аналіз взаємозв’язку між такими дотичними планувальними чинниками, як функціональні зони, транспортні райони у них та густина і розміщення населення. Розглядати окремо кожне з цих містобудівних рішень не можна, оскільки це окрема мікросистема у самому місті. Функціональна зона є дещо ширшим поняттям ніж транспортний район, оскільки може мати на своїй території декілька таких утворень. Транспортний район, як правило територія, яка має спільні особливості обслуговування міським громадським транспортом та закономірностями формування транспортних потоків і мобільності. У цій магістерській роботі розглянуто маршрут громадського транспорту у місті Львові. Особливістю міста в контексті описаних вище чинників є його розміщення на вододілі та височині з наявністю ухилів на незначній території. Воно формувалось впродовж століть, немає великих промислових об’єктів, а радше невеликі території, пов’язані із розміщенням логістичних розподільчих центрів, населення розподілено приблизно рівномірно у всіх транспортних районах з високою щільністю, що пов’язано з відносно невеликою його територією у відношенні до кількості мешканців. Місто має радіально-кільцеву схему вулиць з розвинутим радіальним сполученням і менш розвинутими незавершеними кільцевими шляхами. Радіальні вулиці, які сполучають центральну частину з окраїнами мають різну пропускну здатність на окремих ділянках, що пов’язано з різним історичним періодом їх формування. Усі ці особливості суттєво вплинули на формування маршрутної мережі громадського транспорту. Автобусний маршрут №18, який сформувався після міської транспортної реформи з удосконалення маршрутної мережі громадського транспорту у 2012 році, сполучає мікрорайон Левандівка з вулицею Тракт Глинянський, яка розміщена у східній частині міста. Він пролягає переважно південними та східними територіями міста із заїздом у міський центр. Має значну протяжність як радіальними, так і кільцевими вулицями різного значення відповідно до загальноміської класифікації. У роботі проведено аналіз показників руху цього автобусного маршруту, в тому числі планувальних і тих, які пов’язані з безпекою руху, визначено проектні рішення, які можуть покращити його роботу. Об’єкт дослідження – автобусний маршрут №18 у місті Львові. Предмет дослідження – якісні та кількісні показники роботи рухомого складу на автобусному маршруті з деталізацією чинників планування та безпеки руху. Методи дослідження: системний аналіз під час комплексного оцінювання містобудівних чинників та ефективності роботи транспортної системи; документальні дослідження під час вивчення графіків руху автобусів на маршруті, аналізу умов транспортного обслуговування та розміщення населення; натурні дослідження під час вивчення параметрів пасажирського потоку на окремих ділянках маршруту; математичне моделювання під час розрахунку параметрів транспортного процесу та побудови залежностей між основними чинниками впливу. Метою роботи є удосконалення процесу пасажирських перевезень на автобусному маршруті №18 у місті Львові за результатами комплексного аналізу містобудівних, транспортних та людських чинників, а також із урахуванням існуючих показників роботи автобусів на маршруті та стану загального транспортного потоку на вулично-дорожній мережі, де прокладено маршрут. Для досягнення поставленої мети слід розв’язати такі завдання: 1. Проаналізувати специфіку міського планування та перспективного розвитку території, яку обслуговує автобусний маршрут. 2. Визначити існуючі проблемні транспортні вузли (перехрестя) та зони їх впливу з погляду затримок в русі із комплексним аналізом умов безпеки руху. 3. Методом документального вивчення дослідити графіки руху на автобусному маршруті №18 та визначити переваги і недоріки в режимах роботи автобусів. 4. Провести системний аналіз усіх чинників, які визначають ефективність роботи автобусів на маршруті. 5. Надати рекомендації з покращення показників роботи автобусів на маршруті міського громадського транспорту. Ключові слова: маршрутна мережа, автобусний маршрут, швидкість руху, продуктивність роботи, безпека руху, зупинковий пункт, транспортний потік, пасажирський потік.