Зміна функціонального стану водія залежно від складу транспортного потоку
Автор: Попадинець Петро Миколайович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: З кожним роком науковці та фахівці транспортної галузі все більше починають приділяти уваги питанню вивчення ролі людського чинника у забезпеченні безпеки дорожнього руху. При цьому, першочергово приділяється увага параметрам конструювання засобів транспорту та будівництву нових та реконструкції існуючих елементів інфраструктури автомобільної галузі. Проте, не менш важливим є також врахування «чинника людини» у забезпеченні транспортного процесу та виявлення закономірностей впливу на організм оператора зовнішніх факторів різного роду [1, 2]. В якості показника, що відображає готовність водія до виконання його професійних обов’язків, часто виділяють його функціональний стан. Його значення можна отримати як у лабораторних умовах, так і під час натурних досліджень, зокрема із застосуванням електрофізіологічних методів. Безпосередньо у транспортній галузі найбільшого використання отримали методи аналізу записів електрокардіограми, електроенцефалограми, шкіро-гальванічної реакції тощо. Це зумовлено як їх значним розвитком, так і широким застосуванням у спортивній медицині [3]. У кваліфікаційній роботі проведено дослідження щодо закономірностей впливу складу транспортного потоку на функціональний стан водія легкового автомобіля. Заміри здійснювалися на заздалегідь спланованому маршруті руху, який проходи вулицями м. Львів. Попередньо на них здійснено заміри інтенсивності та складу транспортних потоків у піковий та міжпіковий періоди. Заміри функціонального стану водія здійснювалися із застосуванням обладнання для визначення варіабельності серцевого ритму та її показників. Об’єкт дослідження – управління водієм транспортним засобом на маршруті руху. Предмет дослідження – показник індексу напруження водія під час його роботи. Мета дослідження – визначення динаміки зміни психофізіологічних показників організму водія під дією параметрів транспортних потоків, зокрема його складу та наявності у ньому тихохідних засобів транспорту. Заміри здійснювалися у будні дні. На основі отриманих даних встановлено, що у піковий період середнє значення індексу напруження водіїв наближається до значення 280 у.о., що свідчить про знаходження організму в стані перенапруження механізмів адаптації За таких умов зростає ймовірність помилкових дій та прийняття рішень водієм. На основі цього, сформовано графічну та математичну залежності між часткою тихохідних транспортних засобів у потоці автомобілів та середнім значенням індексу напруження організму водія. Ключові слова – водій, функціональний стан, індекс напруження, транспортний потік, безпека руху, транспортний засіб. Перелік використаних літературних джерел 1. Davidich, Y., Kush, Y., & Ponkratov, D. (2020). Change of car driver’s stress index during different periods of the day in urban traffic conditions. Transport technologies, 1(2), 23-32. doi: 10.23939/tt2020.02.023 2. Lu, M., Wevers, K., & Van Der Heijden, R. (2005). Technical feasibility of advanced driver assistance systems (ADAS) for road traffic safety. Transportation Planning and Technology, 28(3), 167-187. doi: 10.1080/03081060500120282 3. Baevskii, R. M., Berseneva, A. P., Bersenev, E. Y., & Eshmanova, A. K. (2009). Use of principles of prenosological diagnosis for assessing the functional state of the body under stress conditions as exemplified by bus drivers. Human Physiology, 35, 34-42. doi: 10.1134/S0362119709010071