Дослідження показників транспортного потоку на регульованих перехрестях міста Львова з врахуванням руху трамваїв

Автор: Осташук Юрій Миколайович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Десять років тому жителі великих міст України не відчували суттєвого впливу приватного автопарку на громадський транспорт, оскільки останній був незначним і повною мірою відчути його негативний вплив було досить складно. Проте кількість автомобілів, особливо у великих містах, за останні роки значно зросла, а існуючі вулиці та перехрестя часто не забезпечують номінальної пропускної здатності [1]. В результаті пробки стали частішати, зупинявся весь без винятку громадський транспорт. Згідно зі статистичними даними, лише зареєстрованих автомобілів понад 8 млн, з них близько 6 млн легкових. Сьогодні українським містам гостро необхідно розвивати громадський транспорт, особливо міські маршрутки, трамваї та тролейбуси. Такий підхід базується на тому, що ці транспортні засоби є найпоширенішим видом лінійного пасажирського транспорту для міського населення. Є багато способів покращити, організувати та покращити транспортні послуги. Кожен доступний метод має свої особливості та залежить від транспортного засобу, який використовується для дослідження, та характеристик вулично-дорожньої мережі. Сьогодні найпоширенішим підходом є створення виділених смуг на вулицях і не переривання їх на перехрестях у разі необхідності. Цей метод має свої переваги і недоліки, а легкість його реалізації залежить від досліджуваної ділянки руху. Метою роботи є дослідження затримок руху на регульованих перехрестях трамвайного маршруту 2. Актуальність даної теми полягає в забезпеченні своєчасного, якісного та комфортного перевезення пасажирів до своїх терміналів. У першому розділі охарактеризовано сучасні наукові підходи при дослідженні транспортних затримок на регульованих перехрестях. Проаналізовано праці вітчизняних та іноземних фахівців у галузі пріоритезації громадського транспорту, значну увагу зосереджено на вже існуючій системі керування рухом у місті Львові. У другому розділі наведено характеристику трамвайного маршруту №2, а також наявних систему контролю за роботою трамваїв на маршруті. Подано повну інформацію про технічні засоби та програмне забезпечення на регульованих перехрестях вздовж досліджуваної ділянки маршруту. Визначенні основні принципи надходження інформації ANNA+. Охарактеризовано дані моделі даної системи. В результаті камерального дослідження встановлено, що введення пріоритету для трамвайного маршруту дозволяє зменшити час проїзду перехресть на 18% у робочий день тижня та 21% у вихідний день. Також при впровадженій системі адаптивного регулювання руху зменшиться час їздок на трамвайному маршруті до 20% та загалом зменшить затримку на маршруті впродовж дня на 3,4% та у між піковий період доби до 12%. Це свідчить про економічну ефективність впроваджувальних заходів і дасть можливість підвищити безпеку руху на маршруті, громадський транспорт зробить більш привабливішим для пасажирів, а також знизить рівень забруднення навколишнього середовища. Результати даних досліджень магістерської кваліфікаційної роботи свідчать про необхідність подальшого дослідження даної системи, а також перспективи використання пріоритезації для громадського транспорту. Ключові слова – швидкість, дистанція, інтервали руху, транспортний потік, транспортна затримка. Перелік використаних літературних джерел. 1. Єресов В.І. Аналіз перехідних процесів в транспортному потоці./В.І. Єресов , О.В. Григор’єва //Міжвузівський збірник «Наукові нотатки». - Луцьк, 2014. - №45, С. 176-182. 2. TrafficSignalTimingManual / P. Koonce [andothers] -McLean: US DepartmentofTransportation, 2008. - 264 p. 3. Поліщук В. П. До питання про функціонування системи "перехрестя + зупиночний пункт – транспортний потік" / В. П. Поліщук, А. А. Корчевська // Вісник Національного транспортного університету, 2012. т.№ 26(2).–С.259–262. 4. Berezny R. The impact of the quality of transport services on passenger demand in the suburban bus transport / R. Berezny, V. Konecny. // Elsevier. – 2017. – №192. – С. 40–45. 5. Bus rapid transit. Planning guide. – New York.: 3ed edition, 2007. –825 p. 6. Степанчук О. В. Аналіз особливостей проектування зупинок громадського пасажирського транспорту на магістральних вулицях / О. В. Степанчук, Ю. С. Тімкіна. // McGill Journal of Education. – 2015. – №27. – 266–270 c. 7. Wiedemann R. Simulation des Stra?enverkehrsflusses : PhD–thesis / Wiedemann R. – University of Karlsruhe, 1974. 8. Дмитриченко М.Ф. Основи теорії транспортних процесів і систем. / М.Ф. Дмитриченко, Л.Ю. Яцківський, С.В. Ширяева, В.З. Докуніхін // Навчальний посібник для ВНЗ. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2009. – 336 с. 9. Степанчук О. В. Аналіз особливостей проектування зупинок громадського пасажирського транспорту на магістральних вулицях / О. В. Степанчук, Ю. С. Тімкіна. // McGill Journal of Education. – 2015. – №27. – 266–270 c. 10. Ламбуцький М. М. Дослідження функціонування зупинки міського пасажирського транспорту / М. М. Ламбуцький. // Вісник Кременчуцького державного політехнічного університету. – 2006. – №6. – 55 – 58 с. 11. Єрмак О. М. Розташування зупиночних пунктів міського пасажирського транспорту : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук : спец. 05.22.01 "транспортні системи" / Єрмак О. М. – Харків, 2010. – 22 с.