Застосування теорії графів у процесі формування технологічних операцій ремонту автомобілів
Автор: Лущик Сергій Васильович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Пневматична підвіска застосовується в автомобілебудуванні ще з початку 50-х р. Особливе поширення вона знайшла на пасажирських транспортних засобах, а останнього часу на великовантажних автомобілях та причепах. Одним з важливих критеріїв, який враховується при проектувальних роботах є ремонтоздатність. Для її кількісної оцінки розроблено низку обґрунтованих критеріїв. У той же час недостатньо уваги приділено структурній оцінці ремонтоздатності складових одиниць автомобіля з позицій пошуку полегшеного доступу до невідновлюваних деталей у разі відмов агрегатів або вузлів. Тому доступ стає важливим чинником, що визначає ремонтоздатність пневматичних підвісок автобусів під час розбирально-складальних операцій. Розбиральні роботи є найбільш трудомісткими й складають 10,8% від загальної трудомісткості ремонту автобуса й повинні проводитись у певній послідовності із застосуванням необхідного обладнання, пристроїв та інструменту. Раціональну послідовність технологічного процесу можна скласти за допомогою структурної оцінки ремонтоздатності складаних одиниць автомобіля з позицій пошуку полегшеного доступу до невідновлюваних деталей за відмов агрегатів або вузлів. Тому доступ стає важливим чинником, що визначає ремонтоздатність пневматичних підвісок автобусів під час розбиральних операцій. Одним з найкращих способів для дослідження ремонтоздатності з позиції доступу є метод дискретної математики, в якому найбільш повно задачам структурного аналізу складових одиниць автомобіля відповідає теорія графів. Комплекс розбиральних робіт можна представити графами доступу, в яких вершини означають закінчення робіт, а орієнтовані ребра, зображені відрізками прямих зі стрілками, – послідовність розбиральних робіт. У залежності від конструктивних особливостей складових одиниць і складових елементів, графи наводять великою гамою усіляких варіантів, що характеризують різні можливості доступу. Об’єкт дослідження: міський пасажирський автобус А18501 Предмет дослідження: пневматична підвіска ведучих коліс автобуса. Мета дослідження: розробка варіантів графів доступу та алгоритмів визначення функції доступу розбирання підвісок керованих і ведучих коліс за допомогою методу графів. Розглянуті: передній привод легкових автомобілів, трансмісії з перемиканням передач без розриву потоку потужності та адаптована до них характеристика двигуна; розраховані та побудовані характеристика двигуна, робочий діапазон приводу, тягові силова і потужнісна характеристики. Зроблені висновки. Ключові слова: пневмопідвіска, автобус, ремонтоздатність, графи та функції доступу. Перелік використаних літературних джерел 1. Гудз Г. С., Глобчак М. В, Коцюмбас О. Й.,Захара І. Я. Порівняльна оцінка алгоритмів демонтажу пневмопідвіски автобуса БАЗ А 11110 на засадах структурного аналізу. / Сучасні технології в машинобудуванні і транспорті.,2019, №1 (12). - с. 47-55 2. Електрон А18501. https://uk.wikipedia.org/wiki/Електрон_А18501 (дата звернення: 09.11.2023). 3. Кельман І. І. Підвищення експлуатаційних властивостей автобуса в сучасних умовах / І. І. Кельман, К. Лейда, Р. А. Акопян. - Львів: НВП «Мета», 1997.- 253 с.