Вплив компресії в циліндрі на струм споживання стартера при прокручуванні двигуна внутрішнього згоряння

Автор: Лампицький Матфій Сергійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Двигун внутрішнього згоряння є найбільш складним і важливим вузлом транспортного засобу, його робочий стан залежить від багатьох технічних, екологічних та економічних параметрів. Постійне підвищення економічності двигуна, що проявляється в автоматизації процесів керування, значно ускладнює його конструкцію та потребує значного підвищення рівня діагностики та обслуговування. Надійність двигуна визначається не тільки конструкцією і технічними заходами заводу-виробника, але і якістю умов експлуатації, організації та обслуговування. Автомобілі, що виконують різні види робіт, потребують необхідної діагностики для визначення їх технічного стану без розбирання. Зменшення витрат на технічне обслуговування та ремонт і підвищення продуктивності двигуна є ефективним методом, інструментом для систем діагностики та автоматичного керування на основі мікропроцесорної технології, що мінімізує вимоги до керованості двигуна. Цьому значно сприяє комплексний підхід до розробки технологій. Об’єкт дослідження - діагностування циліндро-поршневої групи двигунів внутрішнього згоряння. Предмет дослідження - взаємозв’язок компресії в циліндрі ДВЗ з амплітудою струму стартера. Мета роботи – практично проаналізувати метод контролю технічного стану циліндро-поршневої групи ДВЗ за струмом, який споживає стартер під час його прокручування. Проведено аналіз методів діагностування технічного стану двигунів внутрішнього згоряння, вони поділяються на дві групи: органолептичні та інструментальні. З детально розглянутих методів: вимір компресії, діагностування герметичності порожнин циліндро-поршневої групи, газорозподільного механізму і клапанів головки блоку за витоком стисненого повітря, яке подається, та контроль компресії і витоків з камери згоряння вимірюванням сили струму стартера та напруги на акумуляторній батареї; перші два методи проводяться з викручуванням свіч або форсунок, що в дизельних двигунах є досить проблемним, а третій не вимагає жодних розбирань. Розглянуто математичні залежності зміни струму, що споживається стартером при прокручуванні колінчатого валу двигуна внутрішнього згоряння. Проаналізовано способи вимірювання струмe, кожен метод має свої переваги та недоліки. Вимірювання струму стартера найефективнішим буде вимірювання струму пристроєм, який працює на ефекті Холла. Такі пристрої називаються струмовими кліщами і входять в склад сучасних мотор-тестерів, зокрема BOSCH FSA 500. Дослідження проводилися на ДВЗ A16DMS з використанням такого обладнання: мотор-тестер BOSCH FSA 500, компресор для бензинових двигунів GEKO, пристрою для імітації негерметичності камери згорання, Розроблена методика експериментальних досліджень. Проаналізовано результати досліджень. Відомо, що циліндр вважається несправним, якщо значення струму, споживаного стартером, виражене у відсотках, менше 90. Наприклад, негерметичність камери згоряння першого циліндра прохідним перерізом 0,384 мм? призвела до різниці в струмах стартера на 5,32 % порівняно з справним циліндром. Компресія в першому циліндрі при цьому зменшилася на 3,8 Bar (з 12 до 8,2 Bar). Побудовано залежність струму споживання стартера в залежності від компресії для двох циліндрів двигуна A16DMS. Як видно із наведених залежностей, вони не дуже відрізняються.