Обґрунтування раціонального режиму світлофорного регулювання на пішохідному переході
Автор: Романів Петро Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Ефективне управління світлофорами на пішохідних переходах має вирішальне значення для покращення безпеки руху та оптимізації транспортних потоків. Зі зростанням кількості автомобілів, урбанізацією та збільшенням чисельності населення, дорожня інфраструктура зазнає значного навантаження, що потребує більш ефективних рішень для регулювання руху. Одним із таких рішень є впровадження світлофорних систем на пішохідних переходах на основі ретельного аналізу [1-2]. Світлофорне регулювання сприяє безпечному пересуванню пішоходів, знижуючи ризики дорожньо-транспортних пригод. Крім того, це допомагає організувати транспортні потоки, зменшуючи затримки і підвищуючи пропускну здатність дорожньої мережі. Для досягнення таких цілей необхідно враховувати декілька ключових чинників: інтенсивність пішохідного та транспортного руху, характеристики дороги та навколишнього середовища, а також поведінкові аспекти водіїв і пішоходів [3]. Аналіз інтенсивності руху є одним із основних компонентів для встановлення раціонального режиму роботи світлофорів. Це передбачає детальне дослідження, що включає підрахунок кількості транспортних засобів та пішоходів у різні періоди доби, а також у вихідні та робочі дні. Зібрані дані дозволяють визначити пікові навантаження та оптимальні інтервали для зміни сигналів світлофора. Таким чином, можна забезпечити максимально ефективне функціонування світлофорних систем, що сприяє безпеці та зменшенню заторів [4]. Також важливо враховувати інноваційні технології, такі як адаптивні системи управління рухом, які можуть автоматично налаштовувати інтервали зміни сигналів світлофора в залежності від поточної ситуації на дорозі. Це дозволить ще більше підвищити ефективність дорожнього руху та безпеку пішоходів [5]. Таким чином, раціональне світлофорне регулювання є комплексним процесом, що включає детальний аналіз і використання сучасних технологій для забезпечення максимальної безпеки та ефективності транспортних потоків у міському середовищі. Об’єкт дослідження – регульовані пішохідні переходи. Предмет дослідження – закономірності змін затримок руху транспортних засобів та пішоходів на регульованих перехрестях та переходах. Мета дослідження: – проаналізувати закономірності та основні методи дослідження показників учасників дорожнього руху, які закладені в режими і параметри систем світлофорного регулювання; – провести натурні дослідження показників учасників дорожнього руху та особливості поведінки пішоходів на різних типах регульованих перехресть; – обґрунтувати раціональні режими регулювання з урахуванням характеристик транспортних потоків та поведінки пішоходів; – розробити рекомендації щодо вибору раціональних режимів світлофорного регулювання. Досліджено, що швидкість руху пішоходів, які перетинають дорогу, коливається від 4,3 до 9,4 км/год. Відстань, на якій пішоходів можна виявити перед переходом, становить 3 м. Результати дослідження показують, що час наближення пішоходів до переходу варіюється від 1,2 до 2,5 с. Детальний аналіз виявив, що більшість пішоходів (85%) прибувають на перехід протягом першого інтервалу, від 1,2 до 2 с, тоді як решта 15% приходять у другому інтервалі, від 2 до 2,5 с. При великій інтенсивності транспортного та пішохідного потоків (900 авто/год та 500 пішоходів/год), середня тривалість дозвільного сигналу світлофора скорочується до менш ніж 30 с у режимі регулювання без використання детектора, а саме до 26 с у режимі з детектором виявлення пішоходів. Це свідчить про те, що впровадження детекторів дозволяє оптимізувати тривалість сигналу для кращої пропускної здатності. Однак, за меншої інтенсивності транспортного потоку (100 авто/год) та пішохідного потоку (300 пішоходів/год), використання детекторів для виявлення пішоходів перед переходом призводить до значного зменшення середнього часу дозвільного сигналу, в деяких випадках приблизно вдвічі. Це пояснюється тим, що при низькій інтенсивності транспортного потоку вимога щодо зміни фази регулювання може бути реалізована швидше за допомогою детекторів, оскільки система швидше реагує на менші потоки пішоходів і транспортних засобів. Досліджено, що впровадження детекторів для виявлення пішоходів перед пішохідним переходом демонструє чітку перевагу, особливо при низькій інтенсивності транспортного потоку (100 авто/год). У цьому випадку спостерігається значна зменшення транспортної затримки, що підтверджує важливість використання таких детекторів для оптимізації роботи дорожньої інфраструктури та поліпшення умов руху на дорозі. Ключові слова: регульований пішохідний перехід, транспортний потік, , пішохідний потік, тривалість циклу, транспорті затримки, довжина черги. Перелік використаних літературних джерел. 1. Грицунь, О. М. (2019). Обґрунтування раціональних режимів світлофорного регулювання з урахуванням характеристик транспортних потоків і поведінки пішоходів. НУ «ЛП», Львів. 2. Васильєва, Г. Ю. (2007). Методи мінімізації затримок транспорту на магістральній вулично-дорожній мережі міст України. Дис.… к. т. наук, Київ. 3. Поліщук, В. П. (2011). Організація та регулювання дорожнього руху: підручник/за заг. ред. ВП Поліщука; ОО Бакуліч, ОП Дзюба, ВІ Єресов та ін. К.: Знання України. 4. Пономаренко, Л. А. (2006). Управління нестаціонарними транспортними потоками на регульованих перехрестях (Doctoral dissertation, Любов Анатоліївна Пономареко.–К.: НТУ, 2006.–145 с).