Оцінювання демпфувальних властивостей при виборі матеріалів шумоізоляції

Автор: Швидків Дмитро Васильович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Виробники автомобілів, спрямовуючи зусилля на покращення комфорту, все більше враховують індивідуальні потреби клієнтів. Вони активно використовують автоматичні коробки передач, системи електропідсилювання керма, контроль клімату, а також адаптивні підвіски та освітлення. Проте основними критеріями комфорту залишаються кліматичний, вібраційний і акустичний параметри. Уникнення вібрацій і шуму в автомобілі стає ключовим, коли звуки двигуна або шум коліс на дорозі потрапляють у салон. Це безпосередньо впливає на зручність подорожей. У недорогих автомобілях часто відсутні або мінімальні шумоізоляційні матеріали. Це часто обумовлено бажанням виробників зекономити на таких складниках. Однак, при масовому виробництві це може призвести до більших витрат. Також, виробники можуть уникати встановлення шумоізоляції через збільшення маси автомобіля. Останнім часом зросло попит на матеріали для шумо- та віброізоляції, оскільки автомобільний ринок розвивається стрімко в Україні. Це призвело до появи різноманітних пропозицій щодо аксесуарів та матеріалів, спрямованих на зменшення шуму та вібрацій в автомобілях.Об’єкт дослідження — джерела вібрації та шуму в салоні транспортного засобу. Предмет дослідження — залежність рівнів вібрації та шуму від найменування та кількості антивібраційних та звукоізоляційних матеріалів. Мета дослідження — дослідити результати додаткових заходів з контролю вібрації та шуму для транспортних засобів в Україні. У першому розділі розглянуто оснащення автомобілів різними системами комфорту, які включають централізоване та децентралізоване керування. Тут розкрито сучасне розуміння поняття комфортності у транспортних засобах, виділено його основні складові, представлено список нормативних показників для кліматичної, вібраційної та акустичної комфортності і сформульовано завдання щодо покращення двох важливих аспектів: зниження вібрацій та шуму. У другому розділі систематизовано основні та додаткові джерела шуму і вібрацій, включаючи несправності у двигуні, підвісці та гальмах. Описано основні методи для усунення причин та наслідків надмірного шуму та вібраційного навантаження. Розглянуто різні методики досліджень вібраційних та звукових характеристик транспортних засобів, включаючи міжнародні випробування NVH (шум, вібрація, жорсткість) для оптимізації шуму та вібрацій, які пізніше можуть бути використані на практиці при виборі найкращих віброшумоізоляційних матеріалів. У третьому розділі представлені вимоги до комплексного покращення параметрів акустичного та вібраційного комфорту. Вибрано спеціальне обладнання для вимірювання рівнів структурного шуму, який виникає внаслідок різних джерел. Також, подано результати практичного застосування наведених у попередніх розділах рекомендацій з покращення шумоізоляції автомобілів. Наприклад, застосування методів обробки колісних арок призвело до зменшення рівня шуму від коліс, а також зменшило наслідки проходження авто через нерівності дороги та перешкоди. Впливи на двері допомогли знизити рівень зовнішнього шуму. Внаслідок цих заходів відбулось зниження рівня шуму, особливо у низькочастотному спектрі до 400 Гц, в салоні автомобіля, що позитивно вплинуло на комфорт водія та пасажирів. Ключові слова: вібраційна, акустична комфортність, віброшумоізоляція автомобіля, NVH (Noise, Vibration, Harshness).