Вплив зовнішніх та внутрішніх чинників на ефективність рекуперації електромобіля Jaguar I-Pace

Автор: Кушнір Богдан Ярославович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: В умовах зростаючої популярності електромобілів та прагнення до сталого розвитку транспортної індустрії, рекуперативні системи гальмування стають ключовим елементом для підвищення ефективності використання енергії в електромобільних системах. В даній магістерській роботі досліджено вплив різноманітних зовнішніх чинників на функціональність рекуперативної системи. Ця магістерська робота присвячена інтегральному аналізу впливу різноманітних зовнішніх чинників на рекуперативну систему електромобіля. Зокрема, досліджуються технічні аспекти функціонування системи енергорекуперації, такі як температура навколишнього середовища, нахил доріг, та рівень заряду акумуляторів. Метою дослідження є визначення оптимальних умов для використання рекуперативного гальмування, спрямованого на підвищення дальності поїздки та забезпечення найвищої ефективності системи. Робота включає в себе експериментальний аналіз та моделювання впливу кожного з чинників на різних етапах руху електромобіля. Дослідження температурних впливів виявило, що висока температура сприяє підвищенню продуктивності акумуляторів та збільшенню швидкості заряду в режимі рекуперації. Протилежна ситуація спостерігається при низьких температурах, що вимагає розробки технологій для забезпечення стабільної роботи системи в умовах холоду. Ухил доріг, як ключовий фактор, виявив значний вплив на рекуперативне гальмування. Схилена дорога може збільшити кількість енергії, яка може бути відновлена, особливо під час спуску, покращуючи загальну ефективність системи. Рівень заряду акумулятора визначає ефективність рекуперативного гальмування, з оптимальною роботою при середньому та високому рівнях заряду. Загальні результати дозволяють розробити стратегії заряду, спрямовані на максимізацію рекуперативного потенціалу. Завантаженість електромобіля також виявилася суттєвою для ефективності рекуперації. Оптимальна ефективність досягається при різних рівнях завантаження, визначаючи необхідність індивідуальних стратегій управління в різних умовах експлуатації. Для дослідження використовувалось офіційне, схвалене компанією Jaguar Land Rover обладнання, що надало змогу отримати доволі точні вихідні дані. Також, наявність доступу до офіційних довідників, допомогла отримати точні дані щодо усіх необхідних в процесі дослідження систем автомобіля. Дослідження проводились на флагманському електромобілі компанії Jaguar Land Rover, Jaguar I-Pace. Даний автомобіль конструктивно обладнаний усіма сучасними технологіями і системами. Результати отримані в процесі дослідження, можна за аналогією привести і на електромобілі інших виробників, таких як Tesla.. Відповідно, результати досліджень є актуальними на даний момент часу, і будуть актуальними ще довгий час. Отримані результати не лише визначають оптимальні параметри для рекуперативної системи, але й надають рекомендації для виробників електромобілів та розробників програмного забезпечення для покращення функціональності та продуктивності цієї важливої технології. Ця робота внесе вагомий внесок у розуміння оптимізації енергозберігаючих технологій в електромобільних системах та підтримає подальший розвиток сталого та ефективного транспорту. Об’єкт дослідження: електричний привод електромобіля Jaguar I-Pace. Предмет дослідження: ефективність рекуперації електромобіля Jaguar I-Pace. Мета дослідження: провести аналіз впливу зовнішніх та внутрішніх чинників на ефективність рекуперації електромобіля Jaguar I-Pace. Ключові слова: електромобіль, рекуперація, рекуперативне гальмування, зовнішні чинник. Перелік використаних джерел 1. Боретті, А. Системи рекуперації кінетичної енергії для гоночних автомобілів; SAE: Warrendale, PA, USA, 2013. 2. Gunatilake, W.A.D.N.; Герат, B.G.H.M.M.B.; Bowatta, B.G.C.T.; Jayaweera, N.D.; Де Сільва, C.M.S.P. Проектування та розробка системи рекуперації кінетичної енергії для автотранспорту. Int. J. Multidiscip. рез. Ред. 2016, 9, 1–17. 3. Крітика, В.; Субрамані, К. Комплексний огляд вибору гібридних транспортних засобів і перетворювачів енергії, стратегії керування для гібридних електричних транспортних засобів. Int. J. Energy Res. 2018, 42, 1789–1812. 4. Ехсані, М.; Сінгх, К.В.; Бансал, Х.О.; Мехр’ярді, Р.Т. Сучасний стан і тенденції розвитку електричних і гібридних електромобілів. Процес. IEEE 2021, 109, 967–984. 5. Feng, J. Система рекуперації енергії гальмування для електромобіля. Int. J. Ambient Energy 2022, 43, 942–945.