Дослідження бар’єрів на шляху впровадження краудшипінгової доставки: порівняння українського та європейського досвіду

Автор: Бондарчук Ольга Ігорівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Доставка останньої милі є важливим елементом загального логістичного ланцюга постачань товарів і вважається його найдорожчою ланкою (якщо розраховувати обсяг витрат на одиницю вантажу). Складність доставки останньої милі визначається такими чинниками, як потреба перевезення дрібних партій вантажів за великою кількістю маршрутів, робота в міських умовах з перевантаженою вуличною мережею або потреба доставки у віддалені від магістральних маршрутів пункти, необхідність працювати в достатньо обмежених часових вікнах, зростаючі вимоги щодо екологічності транспортування [1]. Знаходження балансу між задоволенням вимог споживачів щодо швидкої доставки та негативними зовнішніми ефектами міських вантажних перевезень є основою стійкості системи міського вантажного транспорту [2]. Підвищення стійкості міського вантажного транспорту можна досягнути використанням крауд-логістики (поєднання економіки спільного використання та логістики) [3-4]. Інтеграція пасажирського та вантажного транспорту, розгляд пасажирських та вантажних потоків не окремо, а в комплексі, допоможе суттєво покращити ситуацію в сфері доставки останньої милі [5]. Підтверджуючи значні потенційні перспективи краудшипінгу, варто сказати, що ця система доставки, попри певні спроби її практичного впровадження, все ще знаходиться на стадії розвитку. Важливим чинником є ставлення населення до краудшипінгової доставки: як до можливості отримувати замовлені товари з використанням краудшипінгу, так і до можливості самому виконувати таку доставку. За результатами дослідження виконано такі завдання: 1) проведено аналіз літературних джерел щодо вивчення можливостей краудшипінгу; 2) проаналізовано стан розвитку основних чинників, які сприяють росту обсягів доставко останньої милі, в Україні та Чехії (кількість інтернет-користувачів, рівень урбанізації, індекс розвитку логістики); 3) проведено оцінку репрезентативності отриманих в результаті онлайн-опитування анкет; 4) проаналізовано результати опитувань щодо ставлення респондентів до 21 можливого бар’єра та 16 стимулів на шляху впровадження краудшипінгової доставки, визначено найбільш та найменш значимі чинники для респондентів з обох країн; 5) проведено кореляційний аналіз отриманих відповідей, визначено чинники, які корелюють між собою при оцінці їх сприйняття респондентами. Отримані результати дозволили сформулювати певні рекомендації для надавачів послуг з доставки щодо рішень, які сприятимуть розвитку краудшипінгу. Ключові слова: міська логістика, доставка останньої милі, краудшипінг, опитування. Перелік використаних літературних джерел. 1. Taylor, Michael A.P. The City Logistics paradigm for urban freight transport. 2nd State of Australian Cities National Conference, 30 November-2 December 2005, Brisbane, Australia, 2005. 2. A. Comi, A. Nuzzolo. Urban Freight Transport Policies in Rome: Lessons Learned and the Road Ahead. Journal of Urbanism International Research on Placemaking and Urban Sustainability. 8, 133-147 (2015). 3. R. Strulak-Wojcikiewicz, N. Wagner. Exploring opportunities of using the sharing economy in sustainable urban freight transport. Sustainable Cities and Society 68, 102778 (2021) 4. V.E. Castillo, J.E. Bell, W.J. Rose, A.M. Rodrigues. Crowdsourcing Last Mile Delivery: Strategic Implications and Future Research Directions. Journal of Business Logistics 39, 7–25 (2018) 5. N. Arvidsson, M. Givoni, J. Woxenius. Exploring last mile synergies in passenger and freight transport. Built Environment, 42, 523 - 538 (2016).