Дослідження показників транспортного потоку в межах впливу зон переплетення

Автор: Пантюх Павло Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Проблема забезпечення безпеки автомобілів на перехрестях у щільному транспортному потоці вирішується за допомогою методики визначення інтервалу безпеки. У цьому рішенні враховано різноманітні показники, що необхідні для визначення цього інтервалу. Під час перестроювання автомобілів важливо враховувати ці показники. Деякі з них залишаються сталими, залежно від швидкості та стану дорожнього покриття, тоді як інші змінюються відповідно до технічних характеристик авто [1]. Основні залежності для розрахунку цього інтервалу визначені, враховуючи динамічні параметри автомобіля і характеристики гальмування в різних погодних умовах. Розрахунок цих показників необхідно проводити, використовуючи відомості про динамічні розміри авто та їх гальмівні можливості [2]. Графічна залежність інтервалу безпеки від швидкості автомобілів в потоці може бути ключовим елементом для оцінки безпеки на дорозі. Ця залежність вказує на значення інтервалу, яке значно варіюється в залежності від коефіцієнта зчеплення коліс з дорогою та уваги водія. Це свідчить про важливість обережності та уважного керування авто у поганих погодних умовах, таких як дощ, сніг, ожеледиця [3]. Така залежність може послужити основою для розрахунку конкретних числових значень інтервалу безпеки в різних умовах на дорозі. Це важливо для встановлення систем, що будуть вбудовані безпосередньо в автомобілі, а також для розробки рекомендацій з дотримання оптимального швидкісного режиму, дистанції між машинами та правил маневрування для кожної моделі автомобіля [4–5]. Об’єкт дослідження – ділянки дороги із зоною переплетення. Предмет дослідження – дослідження пропускної здатності ділянок дороги із зоною переплетення. Мета дослідження: – провести натурні дослідження розподілу інтервалів між автомобілями; – вивчення впливу дорожніх умов і складу потоку на режими руху в зоні переплетення; – визначення впливу зон переплетення на функціонування ділянки дороги. Розроблена методика для вимірювання інтенсивності руху та граничних інтервалів між транспортними засобами у зоні переплетення дозволить оцінити вплив цієї області на пропускну здатність. Це означає, що дослідження спрямоване на аналіз того, як часто транспортні засоби входять у основний потік, а також на визначення максимального часу, необхідного для цього. Методика вимірювання інтенсивності руху включає в себе оцінку кількості автомобілів або транспортних засобів, що входять у зону переплетення за певний час. Щодо граничних інтервалів між автомобілями, це передбачає вимірювання часових інтервалів між автомобілями, які впускаються у основний потік з зони переплетення. Ці дані дозволять отримати розуміння того, наскільки ефективно транспортні засоби входять у основний потік з зони переплетення та як це впливає на загальну пропускну здатність дороги чи ділянки дороги. Існують три основні типи зон переплетення залежно від схеми маневрів автомобілів. В першому типі для завершення маневру автомобілі змінюють смугу руху, перетинаючи лінію, яка з’єднує ділянки злиття і розділення доріг. У другому типі один із транспортних потоків рухається, не змінюючи смугу, тоді як інший виконує не більше однієї зміни смуги руху. Нарешті, у третьому типі один потік рухається без зміни смуги, тоді як інший повинен здійснити не менше двох змін смуги руху для успішного завершення маневру переплетення. Досліджено, що зони переплетення транспортних потоків, як правило, впливають на пропускну здатність дорожньої мережі. Це може призводити до зменшення швидкості транспортного потоку та збільшення затримок. Саме через те, що в цих зонах водії змушені виконувати маневри (змінювати смуги руху або швидкість), щоб вписатися в рух потоку, що рухається у різних напрямках або з різною швидкістю, виникають перешкоди для безперешкодного руху, що впливає на загальну швидкість руху і може призводити до утворення заторів. Ключові слова – інтенсивність потоку, граничні інтервали, пропускна здатність, довжина зони переплетення, імітаційне моделювання. Перелік використаних літературних джерел. 1. Поліщук, В. П., Бакуліч, О. О., Дзюба, О. П., & Єресов, В. І. (2012). Організація та регулювання дорожнього руху. К.: Знання України. 2. Вдовиченко, О. В., Закорчевський, А. В., Березовський, Є. Е., & Козак, Р. О. (2012). Дослідження залежності часового інтервалу між автомобілями від їх швидкості за часом і швидкісним діапазонами. Сборник научных трудов SWorld, 2(4), 81-87. 3. Смірнова, Н. В. (2014). Вплив інтервалів та дистанцій між автомобілями у транспортному потоці на пропускну здатність автомобільних доріг. Наукові нотатки, (46), 505-511. 4. Євчук, М. Ю., & Грицунь, О. М. (2013). Дослідження граничних часових інтервалів на нерегульованих перехрестях. Автомобіль і електроніка. Сучасні технології, (4), 45-47. 5. Ковалишин, В. В., & Гілевич, В. В. (2016). Вплив дорожніх умов на інтервали та швидкість руху транспортних засобів. Наукові нотатки, (55), 201-205.