Підвищення ефективності регіональних вантажних перевезень шляхом формування термінальної мережі області

Автор: Станкевич Богдан Андрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Сучасні умови формують жорстке конкурентне середовище в процесі підбору оптимального транспортного засобу та логістичного підприємства для доставки вантажів [1]. На ранніх етапах автотранспортної діяльності використовували принцип "від дверей до дверей". Із розвитком автомобільної галузі тоннажність транспортних засобів зростала. Виникла необхідність у організації терміналів з метою перекомплектування невеликих об’ємів товарів. В подальшому ці об’єкти еволюціонували у великі логістичні пункти. Процедура транспортування збірних вантажів є оптимальною концепцією на ринку транспортних послуг. Вона уможливлює клієнту перевозити продукцію невеликого об’єму без підвищення ціни за транспортування. Даний фактор є одним із ключових у досягненні компанією економічних показників. Логістичні центри на сьогодні розміщуються в області без будь-яких прив’язок до потреби в них. Відсутні конкретні вирішення питань пов’язаних із взаємодією різних видів транспорту. Як результат програш українських перевізників у конкурентноздатності. Витрати на сервіс транспортних та експедиційних процедур до 3 разів вищі а ніж у європейських. В роботі теоретично обґрунтовано питання оптимізації обласного руху вантажів із використанням термінальної технології. Визначені параметри термінальної мережі та початкові дані для розрахунків. В якості основних параметрів найсуттєвішими є: сумарні затрати на обслуговування перевезень через термінал; затрати на будівництво і утримання терміналів в області; кількість терміналів; потужність терміналів із обробки вантажів. Розроблено математичну модель формування термінальної системи, що уможливлює оптимізацію параметрів обласного руху вантажів. В якості критерію оптимізації математичної моделі запропоновано мінімум сумарних затрат на обслуговування перевезень [2]. Запропонований алгоритм прийняття рішення про проектування термінальної мережі області та вибору системи доставки, що уможливлює визначення із множини варіантів один. Виконано експериментальну перевірку результатів досліджень на прикладі Львівської області. Розглянуто основні географічні напрямки перевезення вантажів у Львівській області та визначено основні напрямки транспортних потоків. Вони співпадають із існуючими у Львівській області автомобільними магістралями. Встановлено, що із збільшенням кількості терміналів затрати на будівництво та обслуговування зростають. А затрати на транспортування зменшуються і в певній точці досягається мінімум сумарних затрат на перевезення через систему терміналів. Із використанням запропонованого алгоритму розрахунків встановлено кількісну залежність числа та взаємного розташування вузлів термінальної мережі на величину затрат із обслуговування перевезень. Запропоновано сформувати термінальну мережу із 5 терміналів (Львів, Стрий, Рава-Руська, Кам’янка-Бузька, Буськ). Для організації перевезень вантажів в розглянутій області проведено оцінку можливих варіантів та обґрунтовано доцільність її формування. Результати розрахунків показали, що найвищу економічну доцільність термінальної доставки вантажів демонструє маршрут №4 Львів?Рава-Руська (34,74,%). Інші розглянуті маршрути характеризують ефективністю в межах від 1 до 32%. Використання мережі терміналів для перевезень вантажів за розглянутими маршрутами лише за рік може становити близько 45 млн.грн. Зменшення затрат на обслуговування перевезень порівняно із діючою прямою схемою підтверджує необхідність реалізації результатів дослідження, тобто необхідності формування єдиного транспортно-експедиційного простору області шляхом створення термінальної мережі. Об’єкт дослідження: процеси перевезення збірних вантажів та фактори, що впливають на процес формування термінальної мережі області. Предмет дослідження: статистична інформації про вантажні перевезення, закономірності та функціональні залежності, що характеризують ефективність процесів функціонування обласної логістичної системи. Мета роботи – удосконалення регіонального вантажопотоку шляхом формування термінальної мережі області. Ключові слова: автомобільний транспорт, термінальна мережа, вантажні перевезення, логістика, алгоритм, математична модель. Перелік використаних літературних джерел: 1. Плугіна Т. В., Єфименко О. В., Єфименко А. О. Підвищення ефективності оброблення вантажу на сучасному складському терміналі. Вісник ХНАДУ, вип. 101, т. 2, 2023. С. 13-19. 2. Дмитрів І.В. Автомобільний транспорт. Теорія і практика наукових досліджень. Навчальний посібник. Національний університет „Львівська політехніка”. – Львів : СПОЛОМ, 2019. 316 с.