Аналіз зміни інтервалів руху у транспортному потоці залежно від швидкості транспортних засобів на багатосмугових вулицях

Автор: Макаренко Павло Валерійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Дослідження гальмівного шляху залежно від швидкості руху виконувались за допомогою автомобіля Skoda Fabia на автомобільній дорозі з асфальтобетонним покриттям. Сам експеримент виконувався в дощову погоду (на мокрому покритті) та в сонячну погоду (на сухому покритті). Для вимірювання довжини гальмівного шляху використано вимірювач динамічних характеристик автомобіля Sprint SG-2. Перед кожним заїздом на нерухомому автомобілі відбувалось калібрування приладу. Далі автомобіль, в якому знаходилось троє пасажирів, розганявся для досягнення необхідної швидкості руху, після чого гальмував. Момент початку гальмування фіксувався приладом автоматично під час появи різкого сповільнення. Отримано зведені результати досліджень гальмівного шляху автомобіля залежно від його швидкості руху на сухому та мокрому покритті. При проведенні досліджень на сухому покритті, за швидкості руху від 65 до 105 км/год, гальмівний шлях автомобіля на горизонтальній ділянці дороги збільшується у 1,52 рази (19 м), при русі на підйом цей шлях збільшується у 1,72 рази (16 м), при русі на спуск – у 1,86 рази (38 м). Порівнюючи результати досліджень на мокрому покритті, за швидкості руху від 52 до 108 км/год, гальмівний шлях автомобіля на горизонтальній ділянці дороги збільшується у 1,68 рази (51 м), при русі на підйом цей шлях збільшується у 1,49 рази (28 м), при русі на спуск – у 2,79 рази (95 м). На першому етапі дослідження показників транспортного потоку проводились за сухого дорожнього покриття. Розподіл транспортного потоку за видами та по смугах руху за сухого дорожнього покриття на досліджуваній ділянці вулиці наведено у таблиці. Із результатів досліджень розподілу транспортного потоку видно, що із загальної фактичної інтенсивності ТП за сухого дорожнього покриття на першу праву смугу припадає 25% із загальної інтенсивності, на другу – 57%, на третю – 17%. Тобто, в основному водії віддають перевагу рухатись на середній смузі. Наступним етапом дослідження показників транспортного потоку проводились за мокрого дорожнього покриття (дощова погода). Розподіл транспортного потоку за видами та по смугах руху за мокрого дорожнього покриття на досліджуваній ділянці вулиці наведено у таблиці. Видно, що із загальної фактичної інтенсивності ТП за мокрого дорожнього покриття на першу праву смугу припадає 18% із загальної інтенсивності, на другу – 61%, на третю – 21%. У порівнянні із умовами руху за сухого покриття частка автомобілів, що рухаються по другій смузі для руху, збільшується на 4%. Характеризуючи структуру, видно, що на вантажний рух та рух громадського транспорту припадає в загальному 39%, відсоток вантажних ТЗ та автобусів на другій смузі зменшується до 11%, а на третій смузі практично відсутній (3%). Зведені дані інтенсивностей транспортного потоку за мокрого дорожнього покриття наведені у таблиці. Враховуючи отримані результати первинних показників транспортного потоку, можна зробити наступний висновок. Подальші дослідження показників транспортного потоку на магістральній вулиці будуть проводитись за інтенсивності руху в межах 1200-1300од/год та середній частці легкових автомобілів більше 80%. Проведені дослідження показали, що інтервали між транспортними засобами на багатосмуговій магістралі за мокрого дорожнього покриття є більшими за сухого стану покриття. Розглядаючи кумулятивну криву розподілу інтервалів між автомобілями можна зробити наступний висновок. За 85% - вого забезпечення інтервал руху між ТЗ за сухого дорожнього покриття становить 5,06с, за мокрого – 6,19с, що більше на 22%. Швидкості руху транспортних засобів на багатосмуговій магістралі за мокрого дорожнього покриття є більшими за сухого стану покриття. Швидкості другого автомобіля як за сухого так і за мокрого дорожнього покриття є трішки меншими за швидкості автомобілів лідерів. Розглядаючи кумулятивну криву швидкостей руху можна зробити висновок. За 85% - вого забезпечення середня швидкість ТЗ за сухого дорожнього покриття становить 15м/с, за мокрого – 16,67м/с, що більше на 11%. Враховуючи дослідження гальмівного шляху (за допомогою приладу «Sprint») та інтервалів руху між транспортними засобами було побудовано залежність фактичного інтервалу між транспортними засобами від мінімально необхідної дистанції. Видно, що за швидкості руху від 20 до 70 км/год фактичний інтервал між транспортними засобами на магістральній вулиці у 45% є більшим за мінімально необхідну дистанцію між автомобілями, що суттєво впливає на безпеку руху. Так як за таких інтервалів між автомобілями, особливо за мокрого дорожнього покриття, водії можуть не встигнути загальмувати, що в свою чергу призведе до аварійної ситуації. Ключові слова – швидкість, гальмівний шлях автомобіля, складні дорожні умови, інтервал руху. Перелік використаних літературних джерел. 1. Webster F. Traffic signals / F. Webster, B. Cobbe. – Road Research Technical Paper. – № 56, HMSQ. – London. – 112 p. 2. Teply S. Canadian Capacity Guidefor Signalized Intersections. Second Edition / S. Teply, D. I. Allingham, D. B. Richardson, B. W. Stephenson. – Toronto: Institute of Transportation Engineers, District 7, 1995. – 116 p. 3. Highway Capacity Manual / Washington: TRB, 2000. – 1134 p. 4. Sprint SG-2 – прибор для измерения динамичиских характеристик автомобиля [Електронний ресурс].- Режим доступу: http://www.turbogarage.com.ua /item.php? category= electronics&part=5. 5. Berezny R. The impact of the quality of transport services on passenger demand in the suburban bus transport / R. Berezny, V. Konecny. // Elsevier. – 2017. – №192. – С. 40–45. 6. Bus rapid transit. Planning guide. – New York.: 3ed edition, 2007. –825 p. 7. Wiedemann R. Simulation des Stra?enverkehrsflusses : PhD–thesis / Wiedemann R. – University of Karlsruhe, 1974. 8. TrafficSignalTimingManual / P. Koonce [andothers] –Mc Lean: US Department of Transportation, 2008. - 264 p