Вплив нерівномірності транспортного потоку на безпеку дорожнього руху

Автор: Деркач Назар Русланович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Зростання кількості транспортних засобів в України зумовлює проблему ефективності функціонування автомобільного транспорту в плані безпеки дорожнього руху та раціонального використання вулично-дорожньої мережі і швидкісних режимів руху. Забезпечення безпеки учасників дорожнього руху на сьогодні є ключовим питанням, бо від цього залежить життя громадян України. Аналіз вулично-дорожньої мережі дозволяє виділити окремі ділянки та зони на яких рух транспортних засобів досягає максимальних розмірів. В той час, як на інших розміри значно менші. Нерівномірність транспортного потоку виражається двома методами: як частка інтенсивності руху потоку за визначений період часу; відношення спостережуваної інтенсивності руху до середньої інтенсивності за рівні інтервали часу. Важливе місце в проблемі організації дорожнього руху займає нерівномірність транспортного потоку. "Час пік" є відносним позначенням часу впродовж якого інтенсивність виміряна у невеликі інтервали часу перевищує середню інтенсивність періоду найбільш жвавого руху. В умовах цього періоду часу імовірність виникнення дорожньо-транспортних пригод супутніми факторами нерівномірності транспортного потоку є найбільш підвищена. Дослідження цього фактору дозволить обґрунтувати, як умови спричинюють аномально велику кількість дорожньо-транспортних пригод [1]. Проведений аналіз аварійності на міжнародних автомагістралях Львівської області показує, що щорічно в середньому відбувається понад 350 дорожньо-транспортних пригод в яких в середньому понад 500 громадян травмуються та близько 100 гинуть. Основним видом дорожньо-транспортних пригод, що мають місце є зіткнення (найбільша кількість загиблих). Ділянка об’їзної Львова (магістраль М06/Е40) є місцем найбільшої кількості дорожньо-транспортних пригод із важкими наслідками. Вантажний транспорт на дорогах Львівщини у понад 60% випадків є причиною виникнення дорожньо-транспортних пригод із смертністю до 75%. Високі показники смертності та травмування громадян на автомобільних магістралях Львівщини за участі вантажівок проблема забезпечення безпеки дорожнього руху залишається надзвичайно актуальною. Виходячи з аналізу аварійності міжнародних автомобільних магістралей Львівської області було визначено аварійно-небезпечні ділянки поблизу Львова, основні види дорожньо-транспортних пригод та порушень правил дорожнього руху та участь різних транспортних засобів в цих дорожньо-транспортних пригодах. Встановлено закономірність складу транспортного потоку в частині вантажівок на аварійність. Проаналізовано математичні моделі для визначення надійності системи "водій-автомобіль-дорога-середовище" [2]. Запропоновано методику на основі обліку дорожньо-транспортних пригод за участі вантажівок. В роботі встановлено закономірність впливу складу транспортного потоку (габаритних та великовантажних транспортних засобів) на виникнення аварійності за допомогою статистики дорожньо-транспортних пригод на міжнародних дорогах Львівської області. Приведено результати приведених методик експериментальних досліджень та перевірено адекватність розробленої моделі. Порівняно значення коефіцієнтів аварійності розрахованих згідно методики визначення коефіцієнта подій та розрахованих значень згідно методики визначення сумарного коефіцієнта аварійності на двох дослідних ділянках. Отримані результати демонструють, що із використанням коефіцієнта складу автомобільного потоку дані є більш достовірними. На ділянці км 530 різниця двох методик становить 8,68%, а на ділянці км 540 різниця становить 3,69%. В роботі проаналізовано методи спрямовані на підвищення безпеки дорожнього руху шляхом регулювання складу транспортного потоку. Дані методи вже активно використовуються у розвинутих країнах. Об’єкт дослідження: закономірності та фактори, що впливають на виникнення дорожньо-транспортних пригод. Предмет дослідження: інтенсивність транспортного потоку на вулично-дорожній мережі. Мета роботи – оцінка впливу нерівномірності транспортного потоку на безпеку дорожнього руху. Ключові слова: автомобільний транспорт, транспортний потік, дорожньо-транспортна пригода, коефіцієнт аварійності, безпека дорожнього руху. Перелік використаних літературних джерел: 1. Wagner P. Fluid-dynamical and microscopic description of traffic flow: a data-driven comparison. Philosophical Transactions: Mathematical, Physical and Engineering Sciences. 2010. Vol. 368, №1928. P. 4481-4495. 2. Дмитрів І.В. Автомобільний транспорт. Теорія і практика наукових досліджень. Навчальний посібник. Національний університет „Львівська політехніка”. – Львів : СПОЛОМ, 2019. 316 с.