Дослідження впливу виділених смуг для громадського транспорту на швидкість руху у транспортному потоці
Автор: Яворський Ярослав Ярославович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Громадський транспорт на сьогоднішній день відіграє важливу роль у переміщенні людей. Громадським транспортом одночасно може переміщуватися набагато більша кількість людей, ніж приватним автомобілем. Крім цього виду переміщення, сьогодні значну увагу приділяють іншим засобам переміщення – пішки, велосипедом, електросамокатом, тощо. Це сприяє зменшенню кількості приватного транспорту на дорогах міст, що, в свою чергу, буде сприяти зменшенню кількості викидів шкідливих речовин у повітря та рівню шумового забруднення. Проте, на практиці, ми бачимо зовсім іншу картину. Через те, що часто громадський транспорт є непривабливим для користувачів через застарілий рухомий склад, часті затримки, недотримання графіків руху, тощо, ним користується набагато менше осіб, ніж могли б. Це призводить до замкнутого кола – люди переміщуються приватним транспортом через те, що громадський транспорт є неефективним, а він є неефективним, бо простоює в заторах через те, що присутня велика кількість приватного транспорту [1-2]. Саме тому важливим є впровадження різних заходів щодо надання пріоритету громадському транспорту. Серед основних можна назвати надання пріоритету громадському транспорту на світлофорах шляхом раннього ввімкнення дозвільного сигналу світлофора, скорочення заборонного сигналу світлофора, або переривання фази, а також виділення смуг або напрямків для громадського транспорту на проїзній частині [3-4] Якщо перший варіант є безпрограшним в плані організації руху, то другий може спричинити певні проблеми – затримки – в загальному транспортному потоці. Тому важливим є оцінити, наскільки зменшення кількості смуг для руху загального транспортного потоку впливатиме на стан цього потоку [5-6]. Саме тому у цій магістерській кваліфікаційній роботі було досліджено ділянки магістральних вулиць з та без виділених смуг для громадського транспорту. Проведено натурні дослідження зі збором інтенсивностей руху та складу транспортного потоку. Також проведено вимірювання миттєвих щвидкостей руху транспортних засобів. На основі зібраних даних проведено моделювання руху на досліджуваних ділянках для визначення впливу виділення смуг для громадського транспорту на швидкість руху загального транспортного потоку. Запропоновано три варіанти моделювання – виділення смуги для громадського транспорту за рахунок смуг для загального транспортного потоку, відміна пріоритету у вигляді виділеної смуги для громадського транспорту з додаванням її до загальних смуг руху, а також виділення смуги для руху громадського транспорту за рахунок смуг для поворотних потоків. Було проведено моделювання за різних значень інтенсивності руху транспортного потоку, а також для третього варіанту – за різної частки громадського транспорту у загальному транспортному потоці. Визначено значення інтенсивностей руху, при яких виділення смуг для руху громадського транспорту не впливатиме на швидкість руху загального транспортного потоку. Об’єкт дослідження – ділянки вулиць Хмельницького, Городоцька та Стрийська у м. Львові. Предмет дослідження – швидкість руху транспортного потоку на досліджуваних ділянках до та після впровадження виділених смуг для руху громадського транспорту. Мета дослідження: дослідити вплив виділених смуг для громадського транспорту на швидкість руху у транспортному потоці. Ключові слова – інтенсивність руху, склад транспортного потоку, швидкість руху, громадський транспорт, просторовий пріоритет, виділені смуги. Перелік використаних літературних джерел. 1. Daraio, C., Diana, M., Di Costa, F., Leporelli, C., Matteucci, G., & Nastasi, A. (2016). Efficiency and effectiveness in the urban public transport sector: A critical review with directions for future research. European Journal of Operational Research, 248(1), 1-20. 2. Tomas, J., & Rahman, A. N. A. (2022, February). The Effectiveness of Public Transport System. In Proceedings of the Third International Conference on Trends in Computational and Cognitive Engineering: TCCE 2021 (pp. 247-256). Singapore: Springer Nature Singapore. 3. Malandraki, G., Papamichail, I., Papageorgiou, M., & Dinopoulou, V. (2015). Simulation and evaluation of a public transport priority methodology. Transportation Research Procedia, 6, 402-410. 4. Brown, T., & Paling, R. (2014). Getting more from our roads: an evaluation of special vehicle lanes on urban arterials (No. 557). 5. Arasan, V. T., & Vedagiri, P. (2009). Simulating heterogeneous traffic flow on roads with and without bus lanes. Journal of Infrastructure Systems, 15(4), 305-312. 6. Feng, S. U. N., Dian-hai, W. A. N. G., Dong-Fang, M. A., & Sheng, J. I. N. (2013). Threshold values of traffic flow for the provision of exclusive bus lanes. Journal of Beijing Institute of Technology, 22(3), 342-349.