Оптимізація автомобілепотоків для обслуговування заданого пункту відправлення вантажів

Автор: Чіняєв Артур Євгенович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У цій роботі ми дослідили властивості та оптимізували такі параметри заданої частини транспортної мережі, яка складається з пункту навантаження поштучних вантажів з декількома паралельними постами відправлення вантажівок і декількох маршрутів доставки, за яких сумарні затримки вантажопотоків, автомобілепотоків і простоювання навантажувально-розвантажувальних машин будуть мінімальними. У першому розділі виконано літературний огляд щодо проблеми застосування крос-докінгу. Також проаналізовано типові транспортно-технологічні схеми вантажних перевезень і вказано їх основні недоліки, які полягають у значних простоях, затримках. Було визначено, що основні затримки відбуваються в пунктах навантаження-розвантаження автомобілів. Визначено походження проблеми, яке полягає в неузгодженості часових режимів автомобілів. У другому розділі сформульовано теоретичну модель оптимізації взаємодії автомобілепотоків. Вибрано метод розв’язування задачі. У третьому розділі, на основі отриманих параметрів виконано впорядкування взаємодії автомобілепотоків та вантажопотоків у пункті навантаження і на заданих маршрутах для заданої транспортної мережі. Розроблено детерміновану модель транспортно-технологічної схеми доставки вантажів як послідовність логістичних операцій розподілу і сполучення матеріальних потоків. Виконано оптимізацію параметрів схеми за критерієм мінімальних сумарних затримок процесу. Знайдено параметричний ряд оптимальних транспортно-технологічних схем. Відобразивши транспортно-технологічну схему у вигляді моделі детермінованих залежностей організаційних параметрів логістичних операцій, які утворюють ланцюги постачання пакетів, ми розв’язати задачу побудови гарантованого оптимального розкладу роботи задіяних вантажівок і навантажувачів за критерієм мінімальних сумарних затримок процесу, при умові максимальної продуктивності відповідних засобів. Однак, застосований критерій сумарних затримок є суперечний за своїми елементами. Підвищення інтенсивності використання автомобілів на маршрутах приводить до збільшення простоїв їх під навантаженням-розвантаженням. Тому задача побудови розкладу автомобілепотоків має оптимізаційний характер і відноситься до задач нелінійного типу. З’ясовано, що не усі оптимальні за складом автомобілепотоки можуть забезпечити заданий попит на перевезення, що оцінюють середньою інтенсивністю. Цей недолік зменшується при зростанні кількості паралельних автомобілепотоків, які взаємодіють. Технічно це уможливлюється застосуванням декількох паралельних постів, що спеціалізуються на певній вантажності автомобіля. Оптимізація розкладу взаємодії навантажувальних і автотранспортних засобів у транспортно-технологічних схемах, у яких відбувається циклічне розділення, злиття матеріальних потоків за критерієм мінімальних сумарних затримок процесу полягає в тому, що розв’язується суперечність між нерівномірністю тривалості відповідних операцій, тактом навантаження і тактом відправлення і руху транспортних засобів. Вона вирішується підбором оптимального розміру гурту вантажів до відправки. Таких значень в діапазоні вантажопотоків, які обслуговує транспортний пункт може бути декілька. Тому існує параметричний ряд оптимальних розкладів цих операцій. Мета роботи – вибрати таку методику оптимізації розкладу операцій транспортного процесу у тих його моментах, коли відбувається взаємодія різних технічних засобів, транспортних пакетів, і які є вирішальними при необхідності досягнути найбільш злагодженої системи без затримок. Задачі досліджень: 1) зробити огляд доробку вчених щодо проблеми узгодження автомобілепотоків; 2)побудувати теоретичну модель, яка відображає взаємодію елементів транспортно-технологічної системи; 3)виконати оптимізацію автомобіле-потоків на транспортній мережі. Предмет дослідження – залежність тривалості простоїв і затримок автотранспорту та інфраструктури від способу координації їх у транспортних вузлах. Об’єкти дослідження – транспортні вузли, пункти навантаження-розвантаження, транспортна мережа. Ключові слова: вантажні перевезення, транспортно-технологічні схеми, навантажувачі.