Оптимізація міського автобусного маршруту 1А Львівської ОТГ

Автор: Воськало Микола Васильович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Пасажирський транспорт одна із важливих складових виробничої інфраструктури будь-якого міста. Його ефективна робота є необхідною умовою підвищення якості життя населення та подальшого соціально-економічного розвитку міста. Головним завданням пасажирського транспорту міста є зменшення часу переміщення населення. Поточна проблема Львова, сформована під впливом історичних фактора ? не здатність транспортної системи до пропуску інтенсивних транспортних потоків. Однією із важливих умов комфортного міського середовища є доступність автотранспортних послуг для населення та якість їх надання. Важливо визначити життєвий цикл міської транспортної системи. Враховуючи основу роль автомобільного транспорту в обслуговуванні пасажирів, наявність технологічних перешкод у рухомому складі та об’єктах транспортної інфраструктури міських пасажирських перевезень призводить до дискримінації значної кількості пасажирів із числа інвалідів та інших маломобільних груп населення (до 28%). З цією метою в останнє десятиліття у Львові проводяться активні дослідження за напрямком "доступного міського пасажирського транспорту". Він передбачає, що рухомий склад, маршрути, зупинки громадського транспорту, система інформування та керування є доступними для обслуговування пасажирів (в тому числі і маломобільних груп населення). Це виключає будь-яку дискримінацію за ознакою інвалідності. В роботі запропонована концепція організації перевезень залежно від ступеня мобільності пасажирів та доступності ланок логістичної системи міських перевезень пасажирів. Для аналізу транспортних мереж активно використовуються три типи математичних моделей. Моделі прогнозування призначені для вирішення задачі за відомих геометричних та технічних характеристик транспортної мережі та розміщення міських об’єктів, що формують потоки. Прогнозування завантаженості транспортної мережі передбачає розрахунок середніх характеристик руху. Для визначення рівня доступності в роботі запропоновано використовувати методику, як містить трибальну систему коефіцієнтів доступності. Дана методика уможливлює отримання значень доступності елементів, функціональних зон, об’єктів та послуг. В роботі розглянуто: типи площадок зупинок та наведено класифікацію зупинок. На основі цього запропонована схема типового рішення площадки зупинки, що відповідала б доступності для обслуговування інвалідів. Запропонований в роботі алгоритм уможливлює розроблення системи керування перевезеннями маломобільних груп населення із використанням уніфікованої мови моделювання UML у формі клієнт-сервісного додатку. Такий додаток буде складатись із двох моделів: керування пасажирським потоком маломобільних груп населення та бази даних і формування оптимального маршруту маломобільних груп населення та бази даних системи керування перевезеннями маломобільних груп населення. Користувач на першому етапі здійснюватиме планування відвідин певних об’єктів. На основі цього планування формуватиметься маршрут переміщення. Сформований маршрут переміщення по об’єктах буде використано для оптимізації переміщення маломобільних груп населення. Система керування перевезеннями маломобільних груп населення отримавши оптимізований маршрут переміщення маломобільних груп населення створить запит на формування оптимального маршруту, що надійде на модуль керування перевезеннями маломобільних груп населення. Залежно від рівня мобільності буде підібрано маршрут та вид транспорту. А зворотній зв’язок дозволить проконтролювати виконання запиту та оцінити якість обслуговування перевезень. Об’єкт дослідження: процеси пасажирських перевезень та фактори, що впливають на доступність ланок системи міського пасажирського транспорту. Предмет дослідження: статистична інформації про пасажирські перевезення, закономірності та функціональні залежності, що характеризують ефективність процесів функціонування логістичної системи міського пасажирського транспорту. Мета роботи – розроблення концепції організації пасажирських перевезень залежно від ступеня мобільності пасажирів та доступності ланок логістичної системи міського пасажирського транспорту. Ключові слова: громадський транспорт, міське середовище, маломобільні групи населення, система транспорту, інфраструктура, перевезення. Перелік використаних літературних джерел: 1. Карковська В. Я., Білинська А. Р. Проблеми стану сучасної транспортної інфраструктури міста Львова. Глобальні та національні проблеми економіки. 2018. Вип. 22. 172 - 174 с. 2. Сапронов О. Основні напрями забезпечення транспортної безпеки. Вісник НАДУ при Президентові України. 2009. Вип. 4. С. 87–95.