Дослідження стану транспортного потоку на вулиці Городоцька у місті Львові

Автор: Кошлатий Володимир Анатолійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Перевантаження міської вулично-дорожньої мережі є загальною проблемою міст світу, в тому числі і міст України [1–3]. Таке явище спричиняє виникнення цілого ряду проблем, пов’язаних із затримками в русі транспортних потоків, погіршує показники мобільності мешканців, спричиняє забруднення повітряного басейну, погіршуються показники аварійності тощо. Перевантаження відбувається не лише через збільшення кількості автомобілів, але й економічними процесами, які відбуваються у містах, збільшення величини урбанізації, коли все більша кількість мешканців прагне проживати у містах тощо [4–6]. Кількість приватних автомобілів постійно зростає, при чому у певні роки відбувається зміна лінії тренду. Притягання населення до міст відбувається перед усім через кращі можливості працевлаштування і доступу до соціальної інфраструктури. Такі ж тенденції є характерними для міст України в останні роки. Особливо критична ситуація у містах західного регіону, що спричинено українсько-російською війною, коли багато населення південних та східних регіонів переїхало сюди. Дуже часто міська транспортна інфраструктура є непридатною для пропуску значних транспортних потоків і їх постійного росту, оскільки не проектувалась під такі обсяги руху. До того ж, постійно появляються нові житлові квартали, а іноді і цілі райони, що спричиняє збільшення густоти населення, зберігання транспортних засобів на місцевих вулицях. Виникає потреба забезпечення належного рівня транспортного обслуговування міським громадським транспортом. Важливим чинником є нерівномірний розвиток житлової та соціальної інфраструктури. Досить часто мешканці, 5 які проживають в певному районі не мають доступу до дитячих садочків та шкіл, що зумовлює додаткові переміщення містом. Для покращення такої проблемної ситуації часто пропонуються різноманітні рішення, які мають обмежувальний та регуляторний характер, а саме: обмеження на паркування приватного транспорту; зміна маршрутів міського громадського транспорту; облаштування виділених смуг для громадського транспорту; обмеження в’їзду в окремі транспортні зони тощо [1,2,4–7]. Це викликає суспільне невдоволення, але іншого рішення не існує, оскільки населені пункти обмежені своїми генеральними планами та планами забудови і не здатні розмітити всіх охочих з достатньою площею міського середовища на одного мешканця. Така проблема існує і у місті Львові, яке має складну історичну усталену забудову та конфігурацію транспортної мережі. Головним завдання проектувальників та фахівців з організації міського руху є знаходження рішень, які б покращували мобільність мешканців. Такі проекти потребують детального вивчення та проведення масштабних транспортних досліджень з визначення показників учасників дорожнього руху, а також застосування методів транспортного моделювання. Оскільки розширити межі проїзної частини часто неможливо, до доводиться оптимізувати світлофорне регулювання, забезпечувати пріоритизацію певних видів переміщень, передусім міського громадського транспорту та пішоходів, пропонувати альтернативні види переміщень і створювати для цього відповідну інфраструктуру [1,5]. Головне завдання, яке при цьому виникає – забезпечити якісну, комфортну та безпечну доступність мешканців до місць праці та навчання, об’єктів соціальної інфраструктури тощо. У цій магістерській кваліфікаційній роботі розглядається аналіз умов руху на магістральній вулиці Городоцька, яка є вулицею загальноміського значення регульованого руху. Її основне призначення – швидке введення та виведення магістральних транспортних потоків відносно території міста 6 Львова, а також забезпечення зв’язку центральної частини міста з периферією. Основна планувальна проблема – велика щільність перехресть та неоднорідність геометричних параметрів поперечного профілю на всій протяжності. Об’єкт дослідження – транспортний потік. Предмет дослідження – показники транспортного потоку та закономірності їх зміни. Методи дослідження: документальне вивчення – під час аналізу величини інтенсивності руху, отримані у попередні роки із використанням звітно-статистичних даних; моделювання руху – під час розрахунку оптимальних параметрів світлофорного регулювання на ключових перехрестях; натурні вимірювання – під час визначення величини затримки руху та перерозподілу інтенсивності руху на перехрестях. Метою роботи є виявлення проблемних ділянок для руху транспортних потоків та на основі цього розроблення пропозицій з покращення транспортного обслуговування на ділянках магістральної вулиці Городоцька. Для досягнення поставленої мети слід розв’язати такі завдання: 1. Провести детальний аналіз інтенсивності руху транспортних потоків, використовуючи звітно-статистичні дані про її значення у попередні роки. 2. Проаналізувати лінії тренду зміни інтенсивності руху за останні роки та визначити перспективний коефіцієнт росту на середню перспективу. 3. Побудувати картограми інтенсивності руху для ключових перехресть та проаналізувати склад транспортного потоку та його розподіл за напрямками руху. 4. Запропонувати проектні рішення на ключових перехрестях, які грунтуються на зменшенні затримки транспортних потоків та збільшенні показників мобільності мешканців. 7 5. Запропонувати оптимальні цикли світлофорного регулювання на ключових перехрестях, виходячи із проектних рішень а тенденцій зміни інтенсивності руху. Ключові слова: транспортний потік, інтенсивність руху, склад транспортного потоку, пішохідний потік, світлофорне регулювання, міський громадський транспорт.