Вплив швидкості руху легкового автомобіля на функціональний стан водія
Автор: Бованько Любомир Ігорович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: З кожним роком все більшої актуальності набувають дослідження ролі чинника людини у транспортному процесі. Зокрема, такі дослідження є актуальними як для вітчизняних, так і закордонних транспортних систем та галузей. Основну увагу у питаннях безпеки дорожнього руху в першу чергу часто приділяють умовам переміщення, конструктивним параметрам транспортних засобів, характеристикам автомобільних доріг тощо. В той же час часто вплив людського чинника ігнорується [1, 2]. З розвитком технічних можливостей транспортних досліджень, ці дані поступово доповнюються. Проте, постійно зростаючий рівень автомобілізації у світі створює нові виклики в організації руху та підвищенні його безпеки [3]. Відповідно до вищезазначеного, в міру збільшення рівня автомобілізації, стрімке зростання інтенсивності транспортних потоків та підвищення динамічних показників транспортних засобів все більшої вагомості набуло питання дослідження чинника людини у транспортних системах. Зокрема на сьогодні необхідно враховувати психофізіологічні характеристики водіїв у системі «водій – автомобіль – дорога – середовище» на усіх етапах проектування її елементів [4]. У цій магістерській кваліфікаційній роботі встановлено залежності впливу швидкісних режимів руху на функціональний стан водіїв приватних автомобілів. Натурні дослідження значень функціонального стану водія проводилися із використанням нагрудного пульсометру «Polar H10» та мобільний додаток «HRV Monitor». На основі отриманих даних у лабораторних умовах здійснювався аналіз запису (5-ти хвилинними інтервалами) з використанням програми «Kubios HRV Scientific Lite». Швидкісні режими переміщення досліджувалися використанням відеореєстратора «Garmin Dash Cam» з підтримкою GPS-функціоналу. Запис здійснювався на переносний носій (SD-картку) безперервно протягом усього періоду переміщення. Пізніше отримані дані опрацьовувалися у лабораторних умовах. Об’єкт дослідження – процес управління водієм транспортним засобом як у населеному пункті, так і за його межами. Предмет дослідження – вплив швидкостей руху автомобілів на організм водія та його функціональний стан. Мета дослідження – виявлення змін у показниках функціонального стану водіїв під дією різних швидкісних режимів переміщення. У роботі прийнято рішення розділити всі умови в яких перебував водій на три категорії: рух у межах населеного пункту; рух за межами населеного пункту на ділянках доріг із та наявністю багатосмугової проїзної частини; рух за межами населеного пункту на ділянках доріг із наявними 1х1 смугами руху. За результатами досліджень встановлено залежності між швидкістю руху та індексом напруження водія. Ключові слова – транспортний засіб, безпека дорожнього руху, швидкість руху, водій, функціональний стан, індекс напруження. Перелік використаних літературних джерел 1. Niezgoda, M., Kaminski, T., & Kruszewski, M. (2012). Measuring driver behaviour-indicators for traffic safety. Journal of KONES, 19, 503-511. (in English). 2. Brozyna, E. (2017). Human factor and traffic safety. Autobusy–Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 18(7-8), 49-52. (in English). 3. Prasolenko, O., Lobashov, O., & Galkin, A. (2015). The human factor in road traffic city. International Journal of Automation, Control and Intelligent Systems, 1(3), 77-84. (in English). 4. Davidich, Y., Kush, Y., & Ponkratov, D. (2020). Change of car driver’s stress index during different periods of the day in urban traffic conditions. Transport technologies, 1(2), 23-32. (in English).