Дослідження впливу характеристик перехресть на експлуатаційну швидкість міського громадського транспорту

Автор: Півторак Сергій Іванович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Стале міське середовище неможливе без оптимізації міської транспортної системи, з акцентом на громадський транспорт. Саме якісна система громадського транспорту здатна задовільнити потреби населення міст в перевезеннях міською територією, не перевантажуючи, водночас, міської вуличної мережі, та зменшуючи негативний вплив транспорту на довкілля. Інформація про тривалість рейсу маршруту громадського транспорту є одним з основних елементів для коректного складання розкладів руху. Основна проблема полягає в тому, що тривалість рейсу є випадковою величиною, яка змінюється під дією різних чинників, не всі з яких є керованими [1]. Тривалість рейсу на маршруті поділяють на дві структурних частини: основі витрати часу та додаткові витрати часу [2]. До основних витрат відноситься проїзд перегонами маршруту, заїзд/виїзд на зупинку та простій на зупинці під час посадки та висадки пасажирів. Додаткові витрати часу – це затримки на перехрестях або простої в заторі на перегонах з інтенсивним дорожнім рухом. Багато дослідників відзначають проблему, що часто при аналізі чи моделюванні функціонування маршруту ГПТ середні швидкості поїздки обираються для всього маршруту, ігноруючи відмінності між різними частинами маршруту [3, 4]. Окремі дослідження доводять, що для пасажирів незнання точного часу прибуття при використанні громадського транспорту та очікуваного часу в дорозі ускладнює прийняття рішень щодо часу відправлення, вибору маршруту чи навіть виду транспорту. Відповідно, зменшення мінливості часу в дорозі важливіше для пасажирів, ніж навіть скорочення часу в дорозі [5]. Розуміння варіацій часу в дорозі для транспортних засобів громадського транспорту також має вирішальне значення для транспортного моделювання та прогнозування [6]. За результатами дослідження виконано такі завдання: 1) проведено аналіз літературних джерел щодо чинників впливу на тривалість рейсу ТЗ ГПТ на маршруті та пріоритезації проїзду перехресть як способу підвищення експлуатаційної швидкості руху; 2) проведено натурні обстеження з метою збору даних про тривалості виконання маневрів правого, лівого поворотів та прямого руху на перехресті різними типами транспортних засобів громадського транспорту; 3) розраховано статистичні характеристики вибірок тривалостей маневрів на перехресті; 4) проведено оцінку ефективності впровадження пріоритету проїзду для громадського транспорту перехрестя вул. Любінська - Виговського; 5) отримано математичні моделі залежності експлуатаційної швидкості руху автобусів та тролейбусів на маршруті залежно від частоти лівих поворотів. Отримані дані дозволять збільшити якість формування розкладів руху та підвищити точність прогнозування прибуття транспортних засобів на ключові зупинки маршруту. Ключові слова: перехрестя, міський громадський транспорт, тролейбус, експлуатаційна швидкість. Перелік використаних літературних джерел. 1. Kuzkin, O. (2017). Optimal planning of trip and round trip cycle time on an urban route. Technology Audit and Production Reserves, 2(2(40), 34–42. 2. Transit Capacity and Quality of Service Manual: TRCP Report 165. (2013). Washington D.C.: Transportation Research Board, 685.. 3. O’Sullivan, D., Morrison, A., Shearer, J. (2000). Using desktop GIS for the investigation of accessibility by public transport: an isochrone approach International Journal of Geographical Information Science, 14 (1), pp. 85-104. 4. Moniruzzaman, M., Paez, A. (2012). Accessibility to transit, by transit, and mode share: application of a logistic model with spatial filters. Journal of Transport Geography, 24, pp. 198-205. 5. Bates, J., Polak, J., Jones, P., and Cook, A. (2001). The valuation of reliability for personal travel. Transport. Res. Part E, 37, 191–229. 6. Mazloumi, E., Currie, G., and Rose, G. (2010). Using GPS data to gain insight into public transport travel time variability. J. Transport. Eng. 136, 623–631.