Вплив нерівностей проїзної частини на функціональний стан водія
Автор: Білик Дмитро Сергійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Чинник людини є вагомим та одним із ключових у забезпеченні процесів у системі «водій – автомобіль – дорога – середовище». Від функціонального стану водія та, відповідно, його дій залежить безпека руху всіх учасників транспортного процесу. Слід зазначити, що на сьогодні важко спрогнозувати та передбачити поведінку оператора транспортного процесу. Відповідно до цього постає актуальність теми дослідження надійності роботи водія під дією зовнішніх чинників впливу [1]. Сьогодні значна кількість як вітчизняних, так і закордонних науковців працює в напрямку дослідження безпеки руху з урахуванням «чинника людини». При цьому, одним із показників, що може відображати готовність водія виконувати поставлені перед нею завдання, є функціональний стан організму людини. В якості інструментів дослідження цього показника у транспортних дослідженнях зазвичай використовують електрофізіологічні методи. До найпоширеніших з них відносять аналіз записів: електрокардіограми, електроенцефалограми, електроокулограми, електроміограми, шкіро-гальванічної реакції тощо. Проте, враховуючи розвиненість методів та особливості технічних засобів для здійснення замірів, у напрямку дослідження функціонального стану водія зазвичай використовують методи побудовані на аналізу роботи серцево-судинної системи. Що стосується показників, які можуть відображати стан регуляторних систем організму водія, то до таких показників можна віднести індекс напруження та показник активності регуляторних систем [2-4]. У кваліфікаційній роботі порушено питання впливу нерівностей проїзної частини на функціональний стан водія. Це зумовлено тим, що саме він є керуючою ланкою системи «водій – автомобіль – дорога – середовище» та ключовим елементом у забезпеченні безпеки дорожнього руху. Натурні дослідження функціонального стану водіїв проводилися із використанням приладу «Polar Smart H10» та мобільного додатку «HRV Lite by CardioMood». Отримані значення проаналізовані в онлайн ресурсі «CardioMood». Рівність дорожнього покриття заміряно із використанням триметрової рейки та шляхом вимірювання просвіту між нею та проїзною частиною. Провівши статистичний аналіз встановлено середнє значення індексу напруження водіїв на маршруті у прямому та зворотному напрямках. На основі цього створено графічні та математичні залежності. Об’єкт дослідження – процес керування водієм транспортним засобом на автомобільній дорозі із різним станом дорожнього покриття. Предмет дослідження – вплив рівності дорожнього покриття на зміну індексу напруження водія. Мета дослідження – виявлення закономірностей зміни індексу напруження водія від час руху транспортного засобу автомобільною дорогою із різним станом дорожнього покриття. Ключові слова – транспортний засіб, водій, функціональний стан, індекс напруження, автомобільна дорога, рівність дорожнього покриття. Перелік використаних літературних джерел 1. Hill, J. D., & Boyle, L. N. (2007). Driver stress as influenced by driving maneuvers and roadway conditions. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 10(3), 177-186. 2. Krystopchuk, M. (2020). Change of drivers functional condition while moving along highways of different technical categories. Transport technologies, 1(1), 22-32. 3. Egelund, N. (1982). Spectral analysis of heart rate variability as an indicator of driver fatigue. Ergonomics, 25(7), 663-672. 4. Rogado, E., Garcia, J. L., Barea, R., Bergasa, L. M., & Lopez, E. (2009). Driver fatigue detection system. In 2008 IEEE International Conference on Robotics and Biomimetics (pp. 1105-1110).