Дослідження тривалості руху автобусів на маршруті №15 з урахуванням затримок для різних періодів дня

Автор: Бойків Володимир Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Технологія організації транспортного обслуговування пасажирів громадським транспортом у містах ґрунтується на визначених наперед маршрутах для руху транспортних засобів відповідно до заздалегідь встановленого розкладу. Дотримання водіями маршрутних автобусів установленого розкладу стає важливим критерієм якості надання транспортних послуг пасажирам. Термін "дотримання розкладу" означає відправлення автобусів з кінцевих та контрольних зупинок, розташованих вздовж маршруту, в строго визначений за розкладом час. При таких умовах, якщо графік руху транспорту відомий пасажирам, вони приходять на зупинки наближеними до моментів відправлення автобусів. Таким чином досягається мінімізація тривалості очікування пасажирів на зупинках [1]. Швидкий прогрес у сучасних технологіях дозволяє прискорювати ключові досліджувані операції і в суттєвий спосіб спрощувати та деталізувати моделі транспортних мереж міст з урахуванням різноманітних факторів [2]. Однією з головних проблем пасажирських перевезень у містах є перенасиченість транспортом у центральних районах. Це, в свою чергу, суттєво погіршує транспортну ситуацію та вимагає вдосконалення, що породжує потребу у нових розробках, спрямованих на вирішення міських викликів у центральних частинах міста. Одночасно центральна транспортна система досліджуваного міста повинна функціонувати в інтеграції з усією міською транспортною структурою та системою регіону [3]. Складність регулювання тривалості виконання оборотного рейсу на маршруті полягає в тому, що ця величина є випадковою і залежить від різноманітних факторів, які можуть бути і керованими, і некерованими [4]. Збільшення швидкості громадського транспорту може сприяти зменшенню транспортних заторів, оскільки для проходження маршруту потрібно менше часу. Це, в свою чергу, призводить до зменшення транспортних затримок і викидів в атмосферу. Швидший громадський транспорт може сприяти зниженню викидів шкідливих речовин в атмосферу, оскільки автобуси, трамваї та поїзди розглядаються як більш екологічно чисті альтернативи особистим транспортним засобам [5]. Покращення якості життя та зменшення тривалості часу в дорозі і стресу, яке пов’язаного з транспортними чергами і заторами, може позитивно позначитися на житті жителів міста. Швидкий і ефективний громадський транспорт може стати більш привабливим для користувачів порівняно з приватним транспортом, сприяючи зменшенню кількості приватних авто на дорогах. В цілому, підвищення швидкості громадського транспорту може мати численні позитивні ефекти, які стосуються як малозабезпечених груп населення міста, так і суспільства в цілому. Найважливіше, що визначає дану магістерську роботу, це детальний аналіз умов руху міському маршруті №15 із виявленням ключових затримок на мережі міських доріг з урахуванням пасажиропотоку і швидкості руху автобусів. Об’єкт дослідження – маршрут громадського транспорту №15. Предмет дослідження –умови руху рухомого складу на маршруті №15. Мета дослідження: дослідження тривалості руху автобусів на маршруті №15 з урахуванням затримок на вулично-дорожній мережі міста. Ключові слова – громадський транспорт, перехрестя вулиць, зупинка громадського транспорту, умови руху, транспортний потік, швидкість руху. Література 1. Chien S.I.J., Ding Y., Wei C. (2002) Dynamic bus arrival time prediction with artificial neural networks. J. Transport. Eng. 128, 2002. P. 429–438. 2. Rahman M.M., Wirasinghe S., Kattan L. (2018) Analysis of bus travel time distributions for varying horizons and real-time applications. Transport. Res. Part C: Emerg. Technol. 86, 2018. P. 453–466. 3. Shalaby, A., Farhan, A. (2004) Prediction model of bus arrival and departure times using avl and apc data. J. Publ. Transport. 7, 2004, P. 3. 4. Zhao J., Dessouky M., Bukkapatham S. (2006) Optimal slack time for schedule-based transit operations // Transportation Science. 2006. Vol. 40, no. 4. P.529-539. 5. Batur, I., Bayram, I. S., & Koc, M. (2019). Impact assessment of supply-side and demand-side policies on energy consumption and CO2 emissions from urban passenger transportation: The case of Istanbul. Journal of Cleaner Production, 219, 391-410.