Дослідження викидів забруднюючих речовин автотранспортом на ділянці вул. Стрийська при зміні показників руху транспортного потоку
Автор: Бондарчук Олександр Вячеславович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: В останні роки значна велика частина промислових підприємств держави працює не на повну потужність, через що автомобільний транспорт стає основним джерелом забруднення повітря. Забруднення атмосфери автотранспортними викидами займає одне із перших місць після виробництва електроенергії, газу, води і обробної промисловості, що спричинене постійним збільшенням кількості автомобілів [1]. Однією з ключових екологічних проблем великих міст є забруднення атмосферного повітря, спричинене збільшенням викидів шкідливих речовин від пересувних джерел та транспортних потоків. Через це дослідження цієї проблеми є надзвичайно важливим, а вдосконалення системи управління охороною повітря в міських умовах вимагає детальної уваги. Аналіз викидів шкідливих речовин від автомобільного транспорту є актуальним, а розробка заходів для покращення екологічного стану населених пунктів є нагальною задачею [2]. Стан атмосферного повітря в м. Львів значною мірою залежить від обсягу викидів забруднюючих речовин як стаціонарними, так і пересувними джерелами (автомобілями). Основним пересувним джерелом забруднення повітря в місті є транспортні потоки. Серед характерних забруднюючих речовин виділяються оксиди сірки та азоту, важкі метали, зокрема свинець, та органічні продукти неповного згоряння палива, такі як поліароматичні вуглеводні. Не можна недооцінювати також викиди пилу, що піднімається з доріг під час руху автомобілів [3]. У складі пилу присутні речовини, якими посипають дороги, особливо в зимовий період для боротьби з ожеледдю, зокрема натрій, кальцій, магній, хлорид тощо. У даний період в Україні діють державні стандарти, які регламентують норми викидів забруднюючих речовин з вихлопними газами та вимоги до газоаналізаторів, які їх контролюють [1]. В багатьох країнах світу норми таких викидів забруднюючих речовин з відпрацьованих газів двигунів ТЗ досить змінились, тому потрібно порівнювати вимоги нормативних документів, методів і методик визначення забруднюючих речовин у відпрацьованих газах автомобільних двигунів. Відповідно до ДСТУ 4277-2004 вміст токсичних речовин, таких як СО та СН відбувається під час роботи двигуна в режимі холостого ходу для різних частот обертання колінчастого вала, за мінімального та підвищеного, яка розроблена заводом-виробником. Склад відпрацьованих газів двигунів на бензині моніториться за допомогою газоаналізаторів [4]. У таких газоаналізаторах використовується оптико-абсорбційний метод дослідження концентрації різних компонентів у збагаченій газовій суміші. Зростання кількості транспортних засобів та підвищення інтенсивності транспортних потоків в умовах обмежених площ і недосконалої вулично-дорожньої мережі спричинили загострення транспортних проблем майже у всіх містах, особливо у середніх, великих та мегаполісах. Крім того, надмірне збільшення кількості автомобілів призводить до підвищення рівня шуму та інтоксикації повітря шкідливими викидами відпрацьованих газів двигунів, а також продуктами зношування протекторів шин і гальмівних накладок. Це є серйозними негативними факторами, що впливають на здоров’я міських жителів[5]. Шкідливі речовини з відпрацьованими газами автомобільних двигунів внутрішнього згоряння потрапляють у повітря на рівні дихальних органів людини, що може призводити до онкологічних захворювань, зменшення тривалості життя та погіршення зору. Актуальність цієї роботи пов’язана із завжди актуальною у наш час, екологічною проблемою зниження шкідливого впливу транспортних потоків в атмосферу вздовж магістральної дороги та її примикань з метою захисту здоров’я населення міст та підвищення його рівня життя загалом. У магістерській роботі спершу дослідили склад та інтенсивність транспортного потоку на магістральній вулиці Стрийська та перехрестях, які примикають до неї. В подальшому оцінювався рівень забруднення повітря поблизу перехресть у відпрацьованих газах. Об’єкт дослідження – є магістральна вулиця Стрийська та перехрестя на ділянці. Предмет дослідження – дослідження викидів забруднюючих речовин від транспорту на ділянці вулиці з урахуванням показників ТП. Мета дослідження: моніторинг забруднення викидів від автомобілів, який відбувається вздовж магістральної вулиці. В результаті проведених досліджень та аналізу викидів забруднюючих речовин встановлено, загазованість автомобільним транспортом перевищує гранично допустимі норми удвічі, а кількість викидів зростає з ростом черг ТЗ та інтенсивності руху на підходах до перехрестя. Ключові слова – автомобіль, викиди від транспорту, забруднюючі речовини, умови руху, інтенсивність та склад руху. Література 1. Bruce E. Logan Environmental Transport Processes / Bruce E. Logan. Wiley, 2012. 482 p. 2. Солуха Б.В., Фукс Г.Б. Міська екологія: Навчальний посібник. – К.: КНУБА, 2004. – 338 с. 3. Yelda S. Urban Transportation and the Environment Issues. Alternatives and Policy Analysis / S. Yelda. SprengerIndia, 2015. 158 p. 4. Colvile, R.N. The transport sector as a source of air pollution [Text] / R.N. Colvile, E.J. Hutchinson, J.S. Mindell, R.F. Warren // Atmospheric Environment. 2001. – Volume 35. – Issue 9. – P. 1537-1565. 5.Helmut Mayer Air pollution in cities [Text] / Helmut Mayer // Atmospheric Environment. 1999. – Volume 33. – Issues 24-25. – P. 4029-4037.